Marvel Pinball (PSN, XBLA) + DLC
Hoewel beide platformen geen kans voorbij laten gaan om aan te tonen dat ze uniek zijn en de andere overklassen, zien we toch met de regelmaat van klok games verschijnen die tegelijkertijd op Xbox Live Arcade en PlayStation Network uitkomen. Vaak zijn er dan zelfs weinig of geen verschillen tussen beide twee versies, maar dat ligt in het geval van Marvel Pinball van het ondertussen gerenommeerde Zen Studios wel anders: door de release van het spel als uitbreiding van Pinball FX 2 op XBLA enerzijds en het verschijnen als stand-alone game op PSN anderzijds waren er absoluut twee reviews nodig. Tenminste, dat maakten de notoire pinball-addicts Ge0force en Goofus samen wijs aan Papfles – die in zijn onwetendheid niets anders kon doen dan toegeven aan zoveel druk. Of beide heren zich hun inspanningen om Marvel Pinball op de pijnbank te leggen ondertussen al beklagen of juist niet, dat kom je te weten in deze geflipte duo-review.
Meer toegankelijke tafels
Marvel Pinball maakt gebruik van de verbeterde physics die onlangs geïntroduceerd zijn in Pinball FX 2. Bezitters van deze game zullen de nieuwe tafels dus gauw onder de knie hebben, maar voor PS3-gamers die Zen Pinball gewoon zijn is het toch even wennen omdat de speelsnelheid gevoelig verhoogd is. Een slimme plaatsing van de ramps en dropholes houden er echter voldoende vaart in, wat het spel toegankelijker maakt voor een breder publiek. Dat Zen Studios gekozen heeft voor een eerder arcade-achtige aanpak, blijkt ook uit het design van de tafels. Terwijl er in Zen Pinball hoofdzakelijk gebruik werd gemaakt van realistische elementen, wordt er in Marvel Pinball volop ingezet op spektakel. Regelmatig word je getrakteerd op knappe grafische effecten, en gedetailleerde 3D-modellen vliegen letterlijk over je scherm. Hoewel dit laatste de zichtbaarheid wel eens durft te beperken, wordt er geen enkel moment overdreven waardoor het gevoel van een pinball-simulatie behouden blijft. De knappe graphics met haarscherpe textures en de prima soundtrack doen natuurlijk ook hun duit in het zakje.
Ook de multiplayer-spelmodi staan garant voor hectische gameplay. Online kan je met maximaal vier spelers tegelijk spelen, met als doel de hoogste score te halen binnen een bepaalde tijdslimiet of om het snelst een vooropgestelde score te bereiken. Daarbij is het mogelijk om het verspelen van een bal af te straffen door een percentage van de behaalde punten af te trekken, vanaf vijf procent tot het helemaal op nul zetten van de score. Hoever je tegenstanders al geraakt zijn, wordt weergegeven met gekleurde voortgangsbalkjes zodat je in één oogopslag weet hoe je ervoor staat. Lokaal kan je aan de slag met twee spelers in een split-screen spelmodus, of met maximaal vier spelers waarbij je de controller doorgeeft. Er zijn online leaderboards en uitgebreide statistieken die je eigen prestaties vergelijken met die van je vrienden. Ook de concepten van Superscore en Wizard Score op XBLA (Hero Score en Team Force op PSN) blijven behouden. Wat die precies inhouden kan je nalezen in onze Pinball FX 2-review.
Iron Man is het kneusje...
Wat de tafels zelf betreft is de Iron Man tafel de minst spectaculaire van de vier en meteen ook de moeilijkste. Door de bal over de verschillende ramps te spelen verhoog je de beveiliging van de Stark Tower, en bovenaan moet je drie targets wegschieten alvorens je met een goed gemikt schot een missie kan starten. Daarbij trekt Tony zijn pantser aan om zich te beschermen tegen Whiplash en Mandarin, die hem aanvallen met bekende middelen zoals de Flame Blast en de Vortex Beam. Door hen te verslaan kan je een speciale modus activeren waarin je massa’s bonuspunten kan verdienen, maar al bij al wordt het nooit echt boeiend. Bovendien worden dezelfde geluidsfragmenten teveel herhaald, waardoor ze na een tijdje op je zenuwen gaan werken.
Wanneer we kijken naar de Spider-Man-tafel, dan zien we dat de designers hun huiswerk bijzonder goed gemaakt hebben en dat Marvel van naderbij betrokken moet zijn geweest bij de ontwikkeling van de virtuele kasten. Spider-Man neemt het op tegen een aantal van zijn aartsvijanden, namelijk Mysterio, Doctor Octopus en Green Goblin. Bovendien speelt elk van de mogelijke gevechten die je kan ontketenen op de tafel zich af in een setting en sfeer die quasi perfect aansluit bij elk van de slechteriken. Als je bijvoorbeeld Mysterio aanvalt, dan begint hij rond de tafel te teleporteren en Spider-Man uit te dagen om hem te vinden. Doctor Octopus ligt dan weer op vinkenslag bovenaan de tafel en kan zich met zijn grijparmen dreigend naar de voorkant van de tafel verplaatsen en zelfs de bal grijpen en vervolgens wegkatapulteren. Tussendoor vliegt Green Goblin ook nog eens over de tafel heel en laat zijn typische pompoenbommetjes vallen die zich even gedragen als een tweede bal, maar na verloop van tijd ontploffen. De omgevingsgeluiden- en dialogen zijn ook met veel liefde en zorg voor de comic gekozen. Je hoort tussen de constante bedreigingen van de drie slechteriken door ook verwijten van de eigenaar van de krant waarvoor Peter Parker werkt. Als je goed oplet, zie je zelfs dat Spider-Man zo attent is om Mary Jane te verwittigen dat hij iets later zal zijn voor het eten omdat hij even bezig is met iets anders.
...Blade is onze favoriet
Ook op de Wolverine-tafel spelen enkele van de aartsvijanden van het hoofdpersonage een belangrijke rol. Je herkent slechteriken als Sabertooth, Silver Samurai en Sentinel die het de held lastig proberen maken en die je in allerlei quests te lijf kan gaan. Daarnaast kan je met enkele welgemikte ballen er ook voor zorgen dat Wolverine in RAGE-modus gaat, waardoor de multipliers en je punten snel de hoogte in kunnen schieten. De gevechten tegen Sentinel en Sabertooth verlopen hectisch en zijn niet zo eenvoudig. In het heetst van de strijd tegen Sabertooth wordt er bijvoorbeeld een bal net tussen je flippers gekatapulteerd, snelle reflexen zijn dus meer dan nodig (what’s new?).
De tafel die gebaseerd is op de Blade-comic is onze absolute favoriet, en eigenlijk zelfs de knapste tafel die Zen Studios ooit gemaakt heeft. Uniek aan de kast is een dag-nacht cyclus die de gameplay ingrijpend beïnvloedt. Overdag ziet de tafel er helder en kleurrijk uit, en kan Blade krachten opdoen door de bal in verschillende dropholes te schieten. Er is zelfs een heuse shop, waarbij je wapens en bepantsering kan aankopen en upgraden. Maar pas als het donker wordt, toont deze tafel haar ware potentieel. De paars-blauwe belichting zorgt voor een lugubere sfeer, en een gigantische vampier komt tevoorschijn om de buurt te terroriseren. Niet alleen probeer je die zoveel mogelijk silver balls in z'n lijf te pompen, maar je moet ook de zogenaamde Doppelgangers kunnen identificeren. Het wordt helemaal subliem als je in UV-multiballmodus terecht komt. Flitsende lichten doen je flipperkast op een discotheek lijken, en met sterk lichtgevende ballen kan je flink wat punten scoren op een stevige beat. Een knap staaltje game-design, waarmee Zen Studios bewijst dat pinball-simulaties heus niet saai hoeven te zijn.
Integratie binnen Pinball FX 2 (implementatie op Xbox 360)
Op Xbox Live Arcade wordt Marvel Pinball aangeboden als uitbreiding van Pinball FX 2. Wat we van die titel vonden, kan je nog eens nalezen in onze uitgebreide review, maar belangrijk om weten is in elk geval dat Pinball FX 2 is geconcipieerd als een platform voor pinball-tafels, eerder dan als een losse game. De download van het platform is zelfs gratis, dus als je dat zou willen kan je gerust Marvel Pinball spelen zonder eerst nog andere kosten te hoeven maken. Ondanks hun status als DLC, worden de vier Marvel-tafels enkel in pakket aangeboden zodat het onmogelijk is om enkel de kast(en) van je favoriete helden in huis te halen. Tot hiertoe betaalde je voor elke flipperkast op XBLA 200 Microsoft Punten en dat is voor deze tafels niet anders: het hele pakketje maakt je dus 800 Microsoft Punten (zo’n 10 euro) armer. Zoals gebruikelijk heb je op de Xbox 360 wel weer de kans om elke tafel op voorhand even uit te testen in een tijds- en scoregelimiteerde demo. De integratie in Pinball FX 2 is naadloos en alle bestaande features zoals leaderboards, tornooien en opties zijn onveranderd beschikbaar voor de Marvel-tafels.
Stand-alone spelervaring op PlayStation 3 (implementatie op PSN)
Op PSN laat een volwaardig vervolg van Zen Pinball nog steeds op zich wachten, en wordt Marvel Pinball als een stand-alone game aangeboden. Op die manier kunnen de bezitters van een Playstation 3 ook genieten van de vernieuwingen die Zen Studios in Pinball FX 2 heeft doorgevoerd. Op wat artwork en benamingen na zijn beide versies identiek, maar toch heeft de Xbox 360 versie een extra troef. Door de vlotte samensmelting van Marvel Pinball in de Pinball FX 2-engine kan je meteen switchen tussen alle tafels in je bibliotheek, zonder extra laadschermen of tijdverlies. Ook je Wizard Score/Team Force stijgt een stuk sneller omdat ook de tables buiten het Marvel Universum meetellen. Deze flexibiliteit geeft een streepje voor aan het opbouwen van een flippercollectie op je Xbox 360, eerder dan op je PlayStation 3 – als je de keuze zou hebben tussen beide platformen.
Er is trouwens op beide platformen al DLC aangekondigd voor dit jaar en zelfs naar de verdere toekomst toe belooft Zen Studios nu al ondersteuning van Marvel-tafels. Op dit moment kan je trouwens op www.marvelpinball.com al zelf je stem uitbrengen op welke held je graag als eerste wil tegenkomen in flipperkastvorm. Zen Studios en Marvel bieden je de keuze tussen Hulk, Fantastic Four, Ghost Rider en Captain America. Die laatste twee staan momenteel in ex aequo op de eerste plaats en stiekem hopen we eigenlijk dat ze alle vier op precies evenveel stemmen gaan uitkomen...
Na de recente toevoeging van de Mars-tafel voor Pinball FX 2 op Xbox 360 brengt ZEN Studios nu ook een spiksplinternieuwe flipperkast naar Marvel Pinball. Deze keer draait alles rond Fantastic Four en zullen ook PlayStation 3-eigenaars kunnen meegenieten van de nieuwe content, tenminste wanneer de PlayStation Store opnieuw online komt. In afwachting daarvan konden wij alvast de Xbox 360-versie aan een grondige test onderwerpen.
Verdedig het Baxter Building én de Aarde
Het verhaal dat ZEN ophangt rond de Fantastic Four is dat van de machtige Galactus die op weg is naar de Aarde op aangeven van de Silver Surfer. De superslechterik is van plan om al zijn krachten aan te wenden om de blauwe planeet te versmachten en om ze, samen met alles wat de planeet bevolkt, te transformeren in pure energie. Aan zo’n bedreiging kunnen enkel de Fantastic Four het hoofd bieden, omdat zij de enigen zijn die over genoeg krachten bezitten om controle te krijgen over de Ultimate Nullifier die Galactus kan tegenhouden in zijn opzet. Vooraleer de vier helden zover komen, moeten ze nog een hele hoop andere obstakels overwinnen op hun weg, waaronder de Skrulls, Doctor Doom en zijn Doombots.
Zoals we ondertussen gewend zijn, past deze nieuwe kast perfect in de bestaande platform van Pinball FX 2 (op Xbox 360) of Marvel Pinball (op PlayStation 3). Alle mogelijkheden, leaderboards, spelerscores en Achievements of Trophies werden naadloos geïntegreerd binnen de ondertussen vertrouwde omgeving. Wil je daarover mee weten, dan moet je er zeker onze uitgebreide reviews van beide pinballgames eens op naslaan. Net als de laatste DLC voor Pinball FX 2, is deze tafel van jou voor een drietal euro (240 Microsoft Punten), iets meer dan de prijs van de originele vier Marvel-tafels. Dat hoeft je op zich zeker niet tegen te houden, want in de handen van een pinballfanaat kan elke nieuwe tafel garant staan voor uren spelplezier. En de kwaliteit die we ondertussen van ZEN Studios gewend zijn, zet zich in deze tafel gewoon door.
Pittige uitdaging
Elk van de vier helden is in driedimensionale vorm terug te vinden op de tafel en kan je zijn typische kunstjes laten uitvoeren. Zo helpt Mr. Fantastic je met zijn elastische armen om ballen te redden, stookt The Human Torch af en toe een vuurtje en wordt The Invisible Woman – jawel hoor – onzichtbaar als je haar op de juiste manier bespeelt. Naast de verschillende protagonisten is de tafel zelf erg goedgevuld met heel wat ramps en andere items, waaronder het obligate multiball-event dat voor de gelegenheid door Dr. Doom verzorgd wordt.
Elk personage heeft daarnaast ook zijn eigen missies te vervullen, waardoor deze tafel weer boordevol content zit. Je zal wel alles uit de kast moeten halen om daadwerkelijk ook alle franjes en acties te zien te krijgen, want deze nieuwe kast is tamelijk veeleisend. Sommigen zien dat ongetwijfeld als een leuke uitdaging, maar nieuwelingen zullen behoorlijk wat moeten proberen om alle moves onder de knie te krijgen en dan nog moeten vaststellen dat ze regelmatig een bal laten glippen die onherroepelijk verloren gaat. Oefenen is de boodschap, en vooral hopen dat je eens het punt bereikt waarop al je shots perfect uitkomen waar je ze hebben wil.
Moeten er nog stemmen zijn?
Op grafisch vlak zit deze tafel op het niveau van de andere Marvel-tafels. Alles is erg authentiek vormgegeven en de kleuren, lichtjes en andere animaties zijn een plezier om naar te kijken. Een opvallende feature is dat ZEN Studios veel meer dialogen in deze Fantastic Four lijkt te hebben gestoken dan in quasi al haar voorgaande tafels. Deze kast is de eerste met niet minder dan vier protagonisten, wat daar natuurlijk ook voor iets zou kunnen tussen zitten.
Als je houdt van flipperen op je console, dan is deze tafel alweer een no-brainer die ettelijke uren spelplezier zal opleveren voor enkele luttele euro’s. Wees wel gewaarschuwd dat de moeilijkheidsgraad pittiger is dan de gemiddelde ZEN-tafel, waardoor deze Fantastic Four net iets minder geschikt is om als nieuweling je tanden op stuk te bijten.
Aangezien deze DLC optioneel is, werd de score voor Marvel Pinball niet aangepast.
Met een film in het verschiet die binnenkort de wereldwijde cinemazalen zal aandoen, had ZEN Studios wellicht geen beter moment kunnen vinden om een spiksplinternieuwe pinballtafel rond Captain America te lanceren. Een slimme commerciële zet, maar of die ook nog gepaard gaat met een leuke flipperervaring was natuurlijk de vraag. Wij zochten het voor je uit.
Cap tegen de rest
Het design van de nieuwste uitbreiding voor Marvel Pinball (PSN) en Pinball FX 2 (XBLA) is geïnspireerd op Ed Brubaker’s Captain America 65th Anniversary Special die verscheen in 2006. Comic-liefhebbers weten dan dat het thema van de tafel draait rond de Tweede Wereldoorlog. Captain Amerika – ‘Cap’ voor de vrienden – krijgt natuurlijk een prominente plaats bovenaan de tafel in zijn typische Stars & Stripes-outfit met schild in de hand, maar ook verschillende slechteriken maken hun opwachting. Red Skull houdt zich niet zover van Cap klaar om de held op de proef te stellen, terwijl Baron Zemo zich onderaan de tafel eerder afzijdig houdt totdat je een missie met hem in de hoofdrol opstart.
En aan missies is er opnieuw geen gebrek op deze nieuwe tafel, die alweer volgepropt zit met content. Iedereen die pinball genoeg weet te appreciëren en verder kijkt dan het ophouden van een metalen balletje met behulp van flippers, weet dat het ontdekken en uitspelen van alle verborgen en minder verborgen uitdagingen op één enkele tafel gerust ettelijke uren in beslag kan nemen. Wie dat niet doet, zou wellicht kunnen struikelen over het prijskaartje van 240 Microsoft Punten op XBLA of 2.49 euro op PSN, maar wij zijn van mening dat de content op deze kast en het potentiële spelplezier van deze tafel opnieuw een koopje maken voor pinballfans.
Ploeteren door de groene drab
Bijna altijd worden de personages op de tafel ook actief betrokken bij de missies, wat het vaak verleidelijk maakt om je ogen niet op het balletje gericht te houden, maar om te kijken naar het schouwspel dat zich afspeelt op de tafel. Bij de ‘Sparring’-missie neemt Captain Amerika het bijvoorbeeld op tegen Red Skull in een man-tegen-man-gevecht. Door de juiste punten op de tafel te raken zorg je ervoor dat de held enkele fikse meppen uitdeelt, maar door onnauwkeurige moves maak je dan weer dat Cap flink te incasseren krijgt. Wanneer je ‘Adhesive X’ start, vult Zemo het speelveld met enkele ijzeren vaten, waar een toxisch ogend groen goedje uit lekt dat je bal bovendien afremt wanneer hij erdoor rolt. Enkel door de bal op de juiste ramps te jagen kan je deze bedreiging van je afschudden.
De ster op de tafel is volgens ons echter niet Captain America zelf, maar wel de Cosmic Cube die net naast de held te vinden is. Deze gele kubus ligt op een platform dat beschermd wordt door een aantal schilden. Wanneer je alle schilden minstens één keer raakt, activeer je de Cosmic Cube. Dat levert niet alleen een mooie hoeveelheid punten op, maar helpt je bovendien ook om de missie waaraan je bezig bent op te lossen. De bal wordt door de kubus immers geteleporteerd naar een positie op de tafel waar zich een van de doelen van de huidige missie bevindt, waardoor die iets gemakkelijker uit te voeren is.
“You will never win, Amerikaner!”
We horen je al denken "Ik heb geen hulp nodig van een veredeld stukje speelgoed!". Misschien niet, maar daar waar we de vorige Marvel Pinball-tafel rond Fantastic Four al aan de pittige kant vonden, lijkt Captain America daar nog een schepje bovenop te doen. Elke missie die je te verwerken krijgt, wordt, net zoals op andere tafels, vergezeld van een timer. Naar ons aanvoelen is deze timer enorm strak, waardoor je eigenlijk verplicht bent om ettelijke perfect geplaatste shots na elkaar af te leveren om ook maar een kans te maken om de missie succesvol te beëindigen. Hoewel we zelden ‘neen’ zeggen tegen een leuke uitdaging, maken de erg strakke tijdsbeperkingen vele missies erg ontoegankelijk voor modale spelers. Zo zou The Sleeper ook een rol spelen in een van de laatste missies, maar zover zijn we zelf nog niet geraakt. Je kan wel een moeilijkheidsgraad instellen via de tafelopties, maar buiten het krijgen van een paar extra ballen en luttele seconden op de klok brengt die optie weinig zoden aan de dijk. We vermoeden dan ook dat veel spelers er niet in zullen slagen om alles te ontdekken wat deze tafel te bieden heeft.
Op grafisch vlak zijn we ondertussen van ZEN Studios een erg hoog niveau gewend, en ook deze keer stellen de Hongaren niet teleur. Het WWII-thema wordt schitterend weergegeven en zelfs de ruimte waar je de tafel in ziet staan is aangekleed in een sfeervol oorlogsjasje, wat aangeeft met welk oog voor detail aan deze kast werd gewerkt. Ook de audio zit helemaal snor met niet alleen spot-on geluidseffecten op de bumpers en items, maar ook sterke voiceovers van de protagonisten, een constante doorheen quasi alle Marvel Pinball-tafels die al werden gelanceerd.
Dankzij een geslaagd design en dito uitwerking biedt deze Captain America-tafel een erg aangename ervaring om te ontdekken en te blijven spelen. De hoge moeilijkheidsgraad vormt wel een serieuze drempel voor de gemiddelde speler, die nog wel plezier zal beleven aan deze DLC, maar een heel stuk van de content zal moeten missen.
Aangezien deze DLC optioneel is, werd de score voor Marvel Pinball niet aangepast.
- Scherpe graphics
- Heerlijke soundtrack
- Blade- en Spider-Man-tafels
- Sterke integratie van leaderboards
- Toegankelijkheid
- Iron Man-kast
- Minder realistisch