Nieuwe plaatjes en informatie DayZ Standalone
In een nieuwe post op de DayZ Blog praat Dean 'Rocket' Hall over de nieuwe toevoegingen aan de standalone-versie van DayZ. In deze post geeft hij meer uitleg over de verbeteringen aan het licht en materiaal, volumetrische wolken, nieuwe server architectuur, kleding/inventory status, status van de gesloten test, nieuwigheden aan de art/world, mogelijkheid om je personage aan te passen en de mogelijkheid om je wapen aan te passen naar wens.
De lead artist, Mario Kurty, werkt samen met enkele artiesten die werken aan Arma 3 om zo de voorstelling van DayZ Standalone te versterken. Een verschil kan je al opmerken aan de vergelijkingsfoto die je helemaal onderaan dit bericht kan terugvinden. De wereld wordt in het algemeen mooier weergegeven en komt meer tot leven. Verder mogen we ook volumetrische wolken verwachten zoals dat reeds het geval is in Take on Helicopters en ook naar Arma 3 komt.
In DayZ Standalone mag je een nieuwe server architectuur verwachten. In tegenstelling tot wat sommigen denken, zal DayZ Standalone niet met anti-hack mechanismen komen, maar wat men doet, is de hele manier waarop de engine werkt wijzigen. Je kan de werking vergelijken met hoe MMO's werken. De server controleert het gedrag en de updates die worden uitgestuurd. Niet alle updates zullen nu naar je computer worden verzonden, zodat programma's niet meer alles kunnen analyseren om zo bepaalde cheats toe te laten. Nu is het ook de bedoeling dat alle zombies en loot op de server komen wanneer deze start. Je zal dus niet meer kunnen nagaan of iemand in een dorpje zit als er wel of geen zombies zijn gespawned.
De kledij en inventory is nu afgewerkt op een basisniveau. Je kan verschillende stukken kledij aantrekken en weglaten. Stukken kledij kunnen ziekten op zich hebben, hebben een slijtage en nog meer. Binnen het team zijn ze gestart met het testen van DayZ Standalone. Voorlopig gebeurt dit via Steam, omdat men hier beroep kan doen op een server browser. De server/client architectuur moet eerst volledig zijn geïmplementeerd vooraleer men overgaat naar publieke testen.
De wereld krijgt een heropleving. Nieuwe gebieden, een massa nieuwe objecten zoals kapotte bussen en voertuigen en dit allemaal met DayZ in het achterhoofd, dus goede plaatsen voor loot. Bestaande gebouwen krijgen ook een nieuw design, waaronder de 'general store' en nieuwe gebouwen worden ontworpen. Een andere nieuwigheid is dat je je personage kan wijzigen. Hier richten ze zich vooral op in de volgende maanden samen met het aanpassen van voertuigen en als laatste de mogelijkheid om een basis uit te bouwen tegen het einde van het jaar. Nu wordt er gestart met de keuze van een geslacht, maar dat zal ook de mogelijkheid voor tattoo's en meer worden. Bij de start zal je een aantal basisopties krijgen, maar gedurende je tocht zal het uiterlijk van je personage en kledij wijzigen door interactie met de omgeving en persoonlijke beslissingen.
Om af te sluiten zal je je wapen ook kunnen aanpassen met nieuwe zaken. Voorlopig is er nog niks om te tonen, maar het enige dat je nu kan aanpassen in DayZ Standalone is het wapenmagazijn. Magazijnen zijn ook onder invloed van slijtage.