"AI van Killzone: Mercenary op gelijke voet met Killzone 3"
Net zoals wel meer PS Vita-games wordt ook Killzone: Mercenary ontwikkeld door een andere ontwikkelaar dan de makers van de PS3-reeks. In het geval van Killzone: Mercenary is dat misschien niet meteen negatief, want de game lijkt niet te moeten onderdoen voor zijn oudere broertje op PS3. De gameplaytrailer bewees namelijk eerder al dat de game een grafisch hoogstandje lijkt te worden, al moet er natuurlijk ook een goed verhaal en goede gameplay zijn. Piers Jackson, een van de leiders achter de ontwikkeling, zegt dat de game op alle vlakken vergelijkbaar zal zijn met Killzone 3.
"Op sommige vlakken hebben we niet eens geprobeerd om de game te verkleinen. We hebben geprobeerd om een volledige Killzone-ervaring na te bouwen op PS Vita. Het systeem is zeer krachtig en we hebben graphics verwezenlijkt die vergelijkbaar zijn met Killzone 3 op een handheld. [...] Het is zelfs geoptimaliseerd op vele vlakken, maar het AI-systeem is exact gebaseerd op Killzone 3. We hebben enkele audio- en rendersystemen moeten vervangen, maar de kern achter de Killzone-architectuur leidt nog altijd alles. We hebben ook enkele unieke dingen in ons rendersysteem zoals reflecties van de vloer en een deeltjes-systeem dat zelfs verlicht kan worden. Er zijn misschien wel enkele dingen die we hebben moeten aanpassen, maar we zijn vrij zeker dat we een game hebben die op technisch vlak zeer vergelijkbaar is met de kern van de Killzone-engine."