Wil Sony piraterij bestrijden door naar laadtijden te kijken?
Op consoles is piraterij minder aanwezig dan op pc, maar desondanks proberen consolefabrikanten zich er toch zo goed mogelijk tegen te weren. Nu is er een patent opgedoken van Sony dat al in augustus 2011 werd ingediend en dat suggereert dat piraterij zou kunnen bestreden worden door te kijken naar de laadtijd van media.
In een eerste fase wordt gekeken of de laadtijd van de media in kwestie binnen de aanvaardbare grens blijft. Is dat het geval, dan wordt de media (een game, film, ...) gewoon uitgevoerd en is er geen probleem. Is de laadtijd echter langer (of korter) dan normaal, dan wordt een tweede controle uitgevoerd waarbij meer informatie wordt gecontroleerd, bijvoorbeeld identificatienummers, locaties, IP-adressen en meer. Wanneer hier geen onregelmatigheden worden vastgesteld, dan wordt de media zonder problemen afgespeeld, terwijl de media anders wordt geblokkeerd.
Dat de eerste controlefase een onregelmatigheid oplevert, betekent trouwens niet dat het automatisch om piraterij gaat, vandaar ook de tweede controle immers. Het zou namelijk kunnen dat van de normale laadtijd wordt afgeweken door een tijdelijk probleem van de hardware. De betrouwbaarheid van de media kan in dat geval dus nog bevestigd worden door de tweede controlefase. Of Sony dit type van controle ook effectief zal gebruiken, is vooralsnog niet geweten.