"Call of Duty heeft een hele generatie FPS-gamers geruïneerd"
Call of Duty laat mensen niet onberoerd, dat is het minste wat je kan zeggen. Het is een van de meest succesvolle franchises ooit en tegelijk krijgt de reeks ook een hoop kritiek te verwerken. Ook John Gibson, president van Tripwire Interactive, de studio achter het meer dan degelijke Red Orchestra 2, heeft het niet zo voor Call of Duty. Hij stelt zelfs dat de reeks een hele generatie van FPS-spelers heeft geruïneerd.
Gibson wil Call of Duty niet zomaar beschuldigen, want dan zou het kunnen lijken alsof hij eigenlijk gewoon jaloers is op het succes van de reeks. Hij heeft dus wel degelijk een reden om te zeggen dat een hele generatie bij wijze van spreken verloren is gegaan aan Call of Duty. Toen hij en zijn team Action Mode ontwikkelden voor Red Orchestra 2 wilde men iets maken wat enerzijds toegankelijk genoeg was voor de hardcore Call of Duty-spelers maar wat anderzijds ook Red Orchestra-gameplay bevatte die ze leuk zouden vinden.
Men haalde er dan ook een groep Call of Duty-spelers bij om hen te vragen wat ze wel en niet goed vonden, waarna men aanpassingen doorvoerde. Uiteindelijk bleken de Call of Duty-spelers zich echter aan zoveel zaken te storen dat het gewoon onbegonnen werk leek om hen met iets nieuws aan de slag te laten gaan, waarna Gibson het maar besloot op te geven. "Ik geef het op," dacht hij. "Call of Duty heeft deze hele generatie gamers geruïneerd."