"Mobiel wordt belangrijkste gaming platform tegen 2016"
De volgende consolegeneratie is de laatste echte consolegeneratie, volgens sommigen. Anderen denken dan weer dat het veel sneller zal lopen en dat smartphones en tablets de markt naar zich toe zullen trekken. Juniper Research, een analistenbureau, zegt nu de huidige trends te hebben geanalyseerd om tot de conclusie te komen dat consumenten in 2016 2,5 miljard euro zullen uitgeven aan mobiele games op tablets. In 2012 werd er volgens Juniper Research slechts 228 miljoen euro uitgegeven aan in-app aankopen op tablets, wat dus betekent dat het op 4 jaar tijd zal vertienvoudigen qua inkomsten.
Smartphones zouden het zelfs nog beter doen, want Juniper verwacht dat de inkomsten op smartphones zelfs boven de 5 miljard euro zullen liggen in 2016. Qua downloads zou het 'slechts' verviervoudigen, want vorig jaar werden er naar verluidt 21 miljard gamedownloads gedaan, iets wat men in 2016 naar 65 miljard ziet stijgen. Noord-Amerika, China en Azië in zijn geheel zouden maar liefst 86% van deze uitgaven voor hun rekening nemen. Wat voor games het zouden zijn? Slechts 7% van alle inkomsten zouden komen van gameverkoop, waarbij de overige 93% via free-to-play zal worden binnengehaald.