4gamers.be

New Super Luigi U

Door SpaGheTTi, 17-07-2013 00:01

Het spel kan zoals vorige keren met vier gespeeld worden (of vijf, aangezien een vijfde persoon blokjes kan plaatsen in Boost modus met de GamePad) en dit keer heeft men ondersteuning voor de Wii U Pro Controller verzorgd, wat het totaal aantal besturingswijzen naar drie brengt (Wii U GamePad, Wii U Pro Controller en Wii Remote). Zo ben je niet meer verplicht om met je Wii Remote te schudden voor het uitvoeren van bepaalde stunts en kan je steeds spelen met een ergonomische controller. Wanneer je met vier personen speelt zal het spel natuurlijk, meer dan ooit tevoren, overheerst worden door chaos: je springt met zijn vieren rond, waarbij je nog steeds tegen elkaar kan botsen. Niet iedereen speelt op hetzelfde tempo, waardoor vele doden zullen vallen door de tijdslimiet. Bij dit doodgaan bevriest het scherm nog steeds een fractie van een seconde, wat het tempo van de andere spelers al eens serieus kan verstoren, om zo nog meer doden te veroorzaken.

Zoals dat bij NSMBU het geval was kan je deze keer ook gewoon spelen op de GamePad, zonder een televisiescherm nodig te hebben. Dit blijft een enorm voordeel, zeker aangezien het optioneel is, maar het is jammer dat je niet altijd kan kiezen wat je met de GamePad wil doen. Als je gewoon op het televisiescherm kijkt om te spelen bijvoorbeeld, wordt de GamePad niet uitgeschakeld, waardoor de batterij onnodig wordt gebruikt. Hetzelfde geldt in de multiplayerstand: vier spelers gaan heus niet naar het kleine schermpje van de GamePad kijken, dus waarom niet de mogelijkheid geven om hem volledig uit te schakelen (en dan bedoelen we meer dan alleen het scherm)? De Boost modus is niet zodanig interessant dat de GamePad er heel de tijd onnodig voor hoeft aan te staan.

New Super Luigi U screenshot

De manier waarop Luigi beweegt, is altijd een beetje anders geweest dan die van Mario, tenminste bij de spellen waarin men daar bewust nadruk op legde. Luigi kan iets hoger springen, maar lijkt over voetzolen van ijs te beschikken, waardoor hij steeds een beetje uitschuift. Zoals sommigen zich misschien herinneren uit Super Mario Bros 2, kan Luigi ook een klein beetje zweven in de lucht tijdens een sprong. Dit geeft iets meer tijd om te bedenken waar je zal gaan landen en geeft de speler over het algemeen een groter bereik door te springen dan in NSMBU. Soms voelt het toch een beetje jammer aan dat Mario niet van de partij is, want het voortdurende uitschuiven van Luigi zorgt ervoor dat elke speler zichzelf een beetje een kluns moet gaan vinden en vergt heel wat aanpassing voor vele Mario-spelers.

Audiovisueel heeft men niet veel toegevoegd aan deze titel, nog een reden om het eigenlijk als een soort uitbreidingspakket te bekijken voor New Super Mario Bros U. De omgevingen zien er veelal hetzelfde uit, de deuntjes zijn compleet hetzelfde… Zelfs voor het ”nieuwe” speelbare personage heeft men gewoon een skin kunnen gebruiken van een reeds aanwezig personage in NSMBU. Wie NSMBU heeft gespeeld zal met andere woorden niet veel nieuws zien en horen, wat natuurlijk niet betekent dat de levels exact hetzelfde zijn gebleven (laat dat duidelijk zijn). 

New Super Luigi U screenshot

Conclusie

Wie New Super Mario Bros U niet heeft gespeeld, zal de overgang van de reeks naar HD zeker kunnen smaken en veel nieuws zien bij het spelen van New Super Luigi U… Aan die spelers raden we in de eerste plaats eigenlijk eerder de aanschaf van NSMBU aan. New Super Luigi U voelt op vele manieren aan als een uitdagender uitbreidingspakket voor ervaren spelers, ondanks de toevoeging van de gebruiksvriendelijke Nabbit. Sorry, Luigi; het mag dan jouw jaar zijn, maar voorlopig kan je nog niet helemaal tegen je grote broer opboksen wat platformgames betreft.

Positief

  • Klassieke platformactie
  • Nabbit
  • Wii U Pro Controller ondersteund
  • Uitdaging…
Score
69/100

Negatief

  • … ten koste van relaxed gamen
  • GamePad staat altijd aan
  • Chaotische multiplayer
  • Veel gerecycleerd
Grafisch
74%
Geluid
71%
Fun
80%
Gameplay
58%

Reacties

  • djdadream77

    Ik zou deze game graag spelen, alleen wil ik de retail versie hebben. Maar in tegenstelling tot in de Noord Amerika, is hier de retail versie niet om gerekend van Dollar naar Euro. Dus ipv 29,95 Dollar = 29,95 euro, betalen wij hier 39,95 euro in de winkel. En dat vind ik voor een DLC op disk best duur.

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 00:07
  • 'Soul djdadream77

    holy moly dat is inderdaad duur als je hem retail wilt (in vergelijking met de eshop prijs)

    Reactie aangepast door 'Soul om 2013-07-17 om 02:47

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 02:47
  • 'Soul

    Nu vraag ik me toch af vanwaar die 'negatieve' punten komen.
    'Ten koste van relaxed gamen', sinds wanneer is het niet meer leuk om wat uitdaging te hebben?
    Tevens snap ik de 'chaotische multiplayer' niet, dit is net het grootste pluspunt van de New franchise: de mogelijkheid om het met vrienden te spelen en het elkaar zo moeilijk mogelijk maken indien je dat wenst.

    Wat Nintendo mag doen bij al haar games is inderdaad een makkelijkere manier maken om die gamepad uit te zetten, dit lukt wel via de home knop, maar het is erg omslachtig. Een knoppencombinatie zou hier misschien wat beter op zijn plaats zijn. Of een optie ingame :)

    Ik heb deze uitbreiding voor 19.99 op de kop getikt en moet zeggen dat het voor die prijs zeker zijn geld waard is (ik vond new super mario bros iets te simpel)

    Wat ik wel erg spijtig vond is dat alle assets en de intro filmpjes voor 99% hetzelfde zijn.

    Reactie aangepast door 'Soul om 2013-07-17 om 03:01

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 02:53
  • SpaGheTTi 'Soul

    Via de home knop zet je de gamepad niet uit, enkel het scherm ervan. De gamepad zelf blijft aanstaan in een soort standby mode, en start meteen weer op bij het drukken op eender welke knop.

    Je vraagt sinds wanneer het niet meer leuk is om wat uitdaging te hebben, en dat snap ik niet goed. Ik heb "uitdaging" immers bij de pluspunten gezet. Dat wil zeggen dat de uitdaging wel degelijk als een pluspunt wordt gezien, alleen is het jammer dat je daarom altijd haastig moet spelen. Je noemt de mogelijkheid om met vrienden te spelen ook een pluspunt, wat ook zo is. Maar de chaos die overheerst wordt niet door iedereen even veel geapprecieerd. De game is voor spelers van alle leeftijden en alle categorieën gamers, en niet iedereen kan met die tijdslimiet om (wat ik heb gemerkt bij het spelen met andere spelers). Zelfs zonder het mekaar moeilijk te maken kan het goed zijn dat je medespeler niet mee kan en dat het quasi onmogelijk wordt om vooruitgang te boeken. En daarvoor hoeft die medespeler niet overdreven slecht te zijn..

    Je hoeft niet dezelfde mening te hebben natuurlijk, maar het "relaxed" gamen is toch altijd een troef geweest van vele Mario-games imo, met dan de "Hurry up!" als je werkelijk teveel tijd in een level besteedt.

    Ook is het natuurlijk leuk dat je deze game voor €19,99 op de kop kan tikken, maar dat is natuurlijk omdat je al in het bezit was van New Super Mario Bros U. Dit spel probeerden we ook als stand alone game te beoordelen, en kan in vergelijking echt niet opboksen tegen NSMBU, dat eigenlijk de eerste was om met de HD graphics op de proppen te komen, de vernieuwde overworld te tonen,...

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 14:21
  • 'Soul SpaGheTTi

    Eerst en vooral wil ik wel verduidelijken dat ik geen harde kritiek op je heb ofzo hoor, ik begrijp deels wel wat je bedoelt, maar ik probeer gewoon mijn mening duidelijk te maken :D Ik had namelijk net gedacht dat jij als zijnde een bekende met de franchise net deze 'negatieve punten' positief ging onthalen. Hieronder volgt dan de rest van mijn repliek :p

    Nochtans was het in deze iteratie om de 'haast' te doen, men wilt net dat je je moet haasten om zo het chaotische gevoel te vergroten.

    En ja, het kan best zijn dat je medespeler niet altijd mee kan, maar het werd toch meegegeven dat dit eigenlijk een beetje de 'hard-mode' is van de new super mario games. Niet alles moet simpel zijn hé :D
    Vele casual gamers kunnen zich hier wel aan verbranden, maar na al die faceroll games mochten we toch eindelijk eens een iets moeilijkere variant krijgen. En dit is namelijk wat men poogde te bereiken met luigi U, chaotischer, gehaaster, moeilijker.
    De casuals mogen ook eens moeite doen :P

    Het verbaasde me eigenlijk dat je geen negatief punt maakt van het feit dat de vierde speler verplicht was om met Nabbit te spelen, of dat men nog steeds geen mogelijkheid biedt om één speler in multiplayer modus 'normaal' te laten spelen met de gamepad.

    Dit zijn namelijk zaken die in mijn ogen veel grotere negatieve punten zijn dan chaotische en minder relaxed gameplay.

    Wat mij ook verbaasde is namelijk de prijs, deze kost retail hier 40€
    Terwijl men toch zou verwachten dat deze voor 30€ te koop zou zijn.

    Reactie aangepast door 'Soul om 2013-07-17 om 14:38

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 14:28
  • SpaGheTTi 'Soul

    Ah, ik voelde me niet aangevallen, ik verwelkom kritiek, ik probeerde er gewoon even mijn eigen licht op te werpen :p

    Goh, het is inderdaad zo dat een vierde speler verplicht met Nabbit moet spelen, maar ik denk dat weinig gezelschappen uit vier danig ervaren Mario-gamers bestaan dat de vierde echt zal klagen dat Nabbit het hem/haar te makkelijk maakt in die chaotische mutliplayer (maar in volgende versies zou men moeten laten kiezen vind ik, dat zou het beste van beide werelden zijn...) :p die mogelijkheid om één speler in multiplayer modus normaal te laten spelen met de gamepad had er in NSMBU inderdaad al moeten inzitten en lag gewoon niet echt binnen mijn verwachtingen voor NSLU. Je zou het onder het minpunt van "veel gerecycleerd" kunnen zetten, dat kan werkelijk voor alles staan dat men blindelings heeft overgenomen zonder het voordeel van een aanpassing in achting te nemen.

    Ik merk trouwens dat je een fervent Mario gamer bent; vind jij het dan niet belachelijk dat men na al die versies nog steeds de "freeze" bij het sterven van een speler niet heeft weggewerkt?

    Die retail prijs, tja, hij wordt zo verkocht als stand alone game hé.. De enige reden waarom je hem goedkoper kan kopen als uitbreiding is omdat je voor NSMBU de volle pot al hebt betaald..

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 14:42
  • 'Soul SpaGheTTi

    Er is bij mijn weten verdeeldheid over die death freeze. Enerzijds is het leuk dat er aandacht kan besteed worden aan de dood van een speler (gniffel gniffel), anderzijds kan het de nog levende spelers tegenwerken. Power-ups veroorzaken die pauze ook dacht ik, en daar moet ik toch toegeven dat die pauze me soms de tijd geeft om mijn huidige actie aan te passen.


    Ik weet het eigenlijk niet wat ik ervan moet denken want het stoort me niet. Maar het zou gerust kunnen dat het me niet stoort wegens het feit dat ik al zo lang zulke games speel. ( net zoals in Zelda het spel ook pauzeert per hit dat je geeft op de vijand)

    Reactie aangepast door 'Soul om 2013-07-17 om 16:33

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 16:26
  • SpaGheTTi 'Soul

    Goh ja, maar bij Zelda is dat heel anders, alleen al omdat het geen multiplayer games zijn. Ik denk dat men daar ook letterlijk van heeft gezegd dat dat gedaan wordt om de speler zich machtiger te doen voelen wanneer die een vijand raakt ^^

    In een multiplayergame kunnen zo'n dingen echter niet imo. Een spel als New Super Mario Bros zou zijn tempo beter moeten handhaven door dergelijke zaken weg te werken.

    • Geplaatst op 2013-07-17 om 17:32