4gamers.be

Microsoft laat indies zelf publiceren, elke Xbox One een dev kit

Door Jay, 25-07-2013 09:03, bron: gameinformer

Update:

Microsoft heeft ondertussen bevestigd dat indies zelf games zullen kunnen uitbrengen op Xbox One. "Onze visie is dat elke persoon een bedenker kan zijn en dat elke Xbox One gebruikt kan worden om te ontwikkelen. Elk spel en elke ervaring kan gebruik maken van de voordelen en features van Xbox One en Xbox LIVE. Dat betekent dat ze zelf kunnen uitbrengen, dat betekent kinect, cloud en achievements. Dat betekent ook dat ze vlotjes gevonden kunnen worden op Xbox LIVE. We zullen meer vertellen op Gamescom in augustus", zegt Marc Whitten.

Whitten bevestigt dus dat kleinere uitgevers hun games zelf kunnen publiceren, maar hij bevestigt ook een ander gerucht, namelijk dat elke Xbox One gebruikt zal kunnen worden om effectief games te ontwikkelen. Elke Xbox One zou dus in een dev kit kunnen worden omgevormd, al zou dit niet vanaf de lancering het geval zijn. Concreet zou Microsoft jouw specifieke console dan toelating geven om speciale development code af te spelen, wat vermoedelijk ook gebruikt zal worden voor bijvoorbeeld bèta tests.

Origineel

Het ziet ernaar uit dat nog een onpopulair deel van het Xbox One-beleid omgekeerd wordt door Microsoft. Het bedrijf liet onlangs al weten dat het zeer binnenkort een nieuwe strategie voor indie games uit de doeken zou doen en nu hebben bronnen tegenover Game Informer gezegd dat Microsoft op het punt staat om self-publishing aan te kondigen voor indie developers. Op die manier kunnen kleinere, onafhankelijke studio's, net als bij de PS4, veel makkelijker hun games op het platform uitbrengen.

Ook zou Microsoft het certificatieproces drastisch hervormen. Momenteel wordt de code van games nog uitvoerig bekeken, wat soms heel wat tijd in beslag neemt, maar het nieuwe systeem zou mikken op een doorlichting en goed- of afkeuring binnen de 14 dagen. Er zou vooral op gelet worden of er bepaalde voorwaarden geschonden worden en of er aanzienlijke bugs aanwezig zijn.

4Gamers screenshot

Reacties

  • Amras-Surion

    Ze zouden beter een nieuwe show plannen om alles eens duidelijk uit te leggen wat er veranderd is want van alle info die er werd gegeven op de vorige shows blijft er vandaag nix over.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 20:17
  • Megafire777 Amras-Surion

    idd. ze kunnen beter is openlijk gaan toegeven dat ze ons voorgelogen hebben en wat ze nu gaan doen

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 20:52
  • bjaar Megafire777

    Lol, voorgelogen? Ze passen zich aan naar u!

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 01:16
  • Megafire777 bjaar

    ja en? beetje laat. hadden ze beter eerst kunnen pollen wat de interesses van de consument waren. was ze veel beter uitgekomen.
    ze passen zich alleen maar aan omdat het preorderen zo laag lag in tegenstelling tot de ps4:$

    Reactie aangepast door Megafire777 om 2013-07-25 om 06:32

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 06:19
  • Ge0force

    Het is gewoon hypocriet hoe Microsoft al die belachelijke regeltjes en beperkingen die ze zelf hebben bedacht ineens op een paar weken tijd gaat afschaffen, enkel en alleen om hun reputatie op te krikken na hun afgang op E3. Op elk ander spelplatform was self-publishing de afgelopen generatie al geen enkel probleem.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 21:02
  • papfles Ge0force

    Gewoon slim van een bedrijf om te draaien als het publiek een andere richting uit wil. Zou dom zijn om het niet te doen als de druk hoog is. Komt enkel de consument maar goed uit, want Sony kan nu sowieso niet op de lauweren gaan rusten.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 21:10
  • Gemini papfles

    tut tut, als ms dat doet is het hypocriet. alleen sony is slim als ze zich aanpassen aan de markt want die doen het omdat ze oprecht iets met gamers inzitten.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 21:42
  • http://www.4gamers.be/profiel Gemini

    Sony heeft zijn strategie na de conferentie gewijzigd. Is dat dan hypocriet.
    Ik vind het goed wat MS doet nu. Het vergroot de concurrentie en dat komt de gamer ten goede op lange termijn.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 22:05
  • Gemini

    ik was sarcastisch m'n beste. persoonlijk vind ik het ook goed. bij ge0 is het echter anders helaas, die vindt ms blijkbaar hypocriet omdat ze luisteren naar klachten en daarop hun verouderde strategie aanpassen. voor ge0 zal het ALTIJD negatief zijn wat ms doet.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 22:10
  • papfles Gemini

    Ook niet waar, hij vindt hun marketing van de afgelopen generatie heel goed (en het feit dat het Sony met de voeten op de grond heeft gezet door de pittige concurrentie)

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 22:24
  • Gemini papfles

    dat moet dan toch wel heeel lang geleden zijn dat hij nog es iets positief zei :-P

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 23:07
  • Ge0force Gemini

    Wat Papfles zegt heb ik thans onlangs nog meermaals herhaald in reacties op jouw posts. Selectief geheugen noemen we dat hier ^^

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 00:35
  • Ge0force Gemini

    En jou kan het blijkbaar nooit schelen hoe MS de gamesindustrie kloot. Volgens jou is dat allemaal "normaal "en "onvermijdelijk", en hoewel telkens opnieuw het tegendeel wordt bewezen blijf je dat standpunt vasthouden.

    Feit is dat MS zich nu terug populair probeert te maken maken door irritante regeltjes en beperkingen af te schaffen, die ze zelf hebben ingevoerd en die er op andere platforms nooit geweest zijn. Is dat goed? Ja natuurlijk, maar die pesterijen hadden er in de eerste plaats nooit mogen komen.

    Ik zit al jaren te klagen over het beleid van MS, want waar ze nu ineens zoveel kritiek op krijgen is gewoon een voortzetting van het beleid dat ze met de x360 al bezig waren. Jij hebt dit altijd afgeschilderd als ps3-fanboy gedrag, ongeacht hoe vaak ik mij heb proberen te verduidelijken én ongeacht het feit dat mijn voorkeur nog steeds bij pc-gaming ligt.

    Tenslotte kan ik je alleen maar naïef noemen om te denken dat Microsoft haar strategie aanpast "omdat ze luisteren naar klachten". Ze hebben zich daar in het verleden nooit iets van aangetrokken, waarom zouden ze dat nu wel doen? Enige reden waarom ze nu omslaan is omdat ze de adem van Sony in hun nek voelen, niet meer en niet minder.

    • Geplaatst op 2013-07-24 om 22:58
  • Uzuhl Ge0force

    Mijn god, ik heb nog nooit zo een prachtige verklaring gelezen.

    Dikke plus voor jouw mijn vriend!

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 12:13
  • Ge0force Uzuhl

    Haha thankx m8. Als je volgende maand naar de meeting komt dan krijg je een handtekening :D

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 12:18
  • Ge0force Uzuhl

    Deze meeting ^^

    http://www.4gamers.be/forum/index.php?/topic/8005-meeting-leuven-augustus/

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 14:27
  • Uzuhl Ge0force

    Thanks, ik heb hem meteen in mijn agenda gezet.
    Zie je(jullie) daar!

    Leuk initiatief!

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 14:47
  • Jason31 Ge0force

    Snap niet dat de meesten het zo belangrijk vinden hoe een bedrijf zich opstelt in de markt, ze hebben toch allemaal hetzelfde gemeen en dat is zo veel mogelijk centjes van arme gamers afhandig te maken, of je nou ea, activision, sony of ms heet. Dus kan je als gamer het best objectief blijven, koop gewoon de console die de vetste games of opties heeft voor jou persoonlijk, zelfs al doet ms alles verkeerd in hun strategie. Ik zal er niks van merken als ik straks de nieuwe halo of titanfall aan het doen ben. Die principekwesties kwel je alleen je zelf mee. Begint een beetje zo'n anti call of duty principekwestie campagne te worden.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 20:18
  • Ge0force Jason31

    Ik denk dat je onderschat hoeveel invloed consolebouwers tegenwoordig hebben op de gamesindustrie. Niet alleen financieel, maar ook op de populariteit van bepaalde games of genres. Nu MS en Sony ineens enorm veel aandacht aan indies schenken, zou de komende generatie er wel eens compleet anders kunnen uitzien dan wanneer ze dat niet gedaan hebben. Indies durven immers nog met originele en creatieve ideeën af te komen, terwijl de grote uitgevers op zeker spelen en voornamelijk concepten uitmelken die zichzelf reeds bewezen hebben. Van de beste games die ik het afgelopen jaar heb gespeeld was minstens de helft afkomstig van indies. De gameplay van die games stak met kop en schouders uit boven blockbusters als Tomb Raider en AC, die je van begin tot einde dicteren wat je moet en daardoor spelen als één lange tutorial. Maar da's mijn persoonlijke mening natuurlijk... ;)

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 21:52
  • Gemini Ge0force

    wow, telkens het tegendeel ... we spreken elkaar binnen een 5-tal jaar nog es hoor. En we spreken dan tegelijk er nog es over hoe groot het aandeel van Sony er in was, want als er nu 1 bedrijf is dat je hypocriet kan noemen ...

    Logisch dat ze bepaalde regeltjes afschaffen die er op andere platformen nooit waren. Xbox Live was sowieso voor consoles de eerste service met degelijke stabiele online, en games-marketplace, en allerlei andere applicaties. Dit alles aan een democratisch prijsje van 5 € per maand.

    PSN heeft hun VOLLEDIG nageäapt minus de irritante regeltjes zoals jij ze noemt (een geslotener systeem heeft zo nochtans blijkbaar z'n voordeel dat het zo snel niet gekraakt lijkt te worden maar das een ander verhaal), en heeft daarop verder gebouwd alsof zij de visionairs zijn. Maar soit, van Sony weten we dat ze er goed in zijn om andermans idee te verkopen alsof het van hun komt.

    Als ze bij MS nu uiteindelijk merken dat ze mss nu uiteindelijk toch beter aanpassen omdat de markt veranderd is en de concurrentie hun overtroeft in iets wat zij in eerste instantie bijna eigenhandig op de consolemarkt gezet hebben dan zijn ze plots hypocriet volgens jou?

    Jim heeft gelijk, in je kopje heb je sowieso gelijk en ms is gewoon Satan.

    Reactie aangepast door papfles om 2013-07-28 om 16:23

    • Geplaatst op 2013-07-26 om 21:46
  • Dae Jim Gemini

    Doe gewoon zoals mij Gemini, negeren. Fitten op Microsoft is een dood normale zaak, dat heb je nu eenmaal in een anti-microsoft tijdperk. :) Want eens het je kotsbeu zit maak je verkeerde reacties en ga je zelf verkeerd bekeken worden en andere worden onterecht op een e-macho toren gezet. GeO heeft al wat positief geschreven, grotendeels negatief maar in zijn standpunt terecht dus kan je daar weinig op zeggen/denken.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 19:03
  • Ge0force Dae Jim

    Wow thankx Jim, dit apprecieer ik echt!

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 21:52
  • Gemini Dae Jim

    Lijkt me een goed idee, hoe minder aandacht 'k er aan verkloot hoe beter. Een discussie kan je enkel voeren met mensen die van zichzelf niet constant vinden dat enkel hun standpunt het juiste is.

    • Geplaatst op 2013-07-26 om 21:33
  • Gemini rafbanaan

    Niks ironisch aan, ik kan gerust m'n ongelijk toegeven.

    Je zal mij nooit zo continue en nooit aflatend agressief negatief zien posten op Sony-nieuws. Bepaalde andere individuen daarentegen kunnen het niet laten om dat wel te doen op alles wat met ms of xbox te maken heeft, zelfs al is het op zich positief nieuws.

    Bral dan gerust tegen mij over ironie zoveel je wilt, das gewoon triestig fanboy-gedrag. End of discussion wat mij betreft, ik maak me er ni meer moe aan.

    • Geplaatst op 2013-07-28 om 20:31
  • Tomba

    Allez, weer iets dat iedereen die meer dan 5 minuten op het internet geweest was, hun had kunnen zeggen... Ik hoop van harte dat ze met iedere teruggedraaide beslissing degene die verantwoordelijk was voor de oorspronkelijke beslissing ook buitengooien, want die is echt wel ongelooflijk incompetent...

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 00:46
  • Megafire777

    nog een punt van sony overgenomen. whats next?

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 09:36
  • hatetn Megafire777

    straks gaat sony nog zaken overnemen van nintendo

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 10:05
  • skywarior hatetn

    VIND IK LEUK. Dus, wanneer beginnen we?

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 11:28
  • BelgianTerror

    Zeg wat je wil, maar MS is marketingwijs erg slim bezig (al weet ik niet of het met opzet zo is :D)...

    Eerst alle negatieve publiciteit en nu elke week een negatief punt omzetten naar iets positief. Uiteraard heb je mensen die klagen dat ze Sony achternalopen of dergelijke, maar dat is een vocale minderheid. De veranderingen zijn (in tegenstelling tot de oorspronkelijke keuzes van MS) in het voordeel van de gamer.

    Het briljante is echter het feit dat door al deze veranderingen de Xbox One al weken niet uit het nieuws is geweest. Je ziet véél meer posts over de Xbox One dan de PS4. Allemaal gratis publiciteit.

    Je kan weliswaar zeggen dat de echte hardcore gamers voor de PS4 gaan kiezen omdat Sony hun niet heeft proberen te belazeren, maar we weten goed genoeg dat (fictief getal) 90% van de consumenten gewoon gaat voor de console waar ze het meeste (positief) nieuws over horen recent. En dat is op dit moment de Xbox One. (grotendeels omdat je over de PS4 weinig hoort en de Xbox One nu dus keiveel positief in het nieuws komt).

    -> geen fanboygedrag ofzo, gewoon een observatie.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 09:56
  • tomke009 BelgianTerror

    Je hebt wel een punt, maar zoals je zelf zegt, of het nu met opzet is? :D

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 10:10
  • papfles BelgianTerror

    Ik denk dat je daar enigszins fout zit over hoe dit slimme marketing is. Ik denk dat Microsoft ALTIJD zal gekozen hebben voor de manier waarop de PS4 nu bekeken wordt. Weinig briljant aan imho, want ik denk dat geen enkele marketing-kerel je zal vertellen dat dit een briljante aanpak is.

    Je spreekt over een kleine minderheid, maar dat kan je ook gewoon zeggen van de hoeveelheid mensen die dit bekijkt eigenlijk. De grote massa ziet gewoon een poster van de Xbox One, ziet misschien de coverage rond E3 en dan de reclame op de tv en gaat dan een console kopen. Die mensen gaan helemaal niet elk klein nieuwtje over de Xbox One geabsorbeerd krijgen.

    Ofwel gaan die af op basis van wat ze al gezien hebben op grote evenementen (E3 en de verslaggeving daarrond) en hebben dan al beslist of ze het wel of niet willen.

    Dit soort sporadische nieuwsberichten gaan hen niet bereiken, want waar E3 en de grote aankondigingen nog massa's aandacht kregen in mainstream, zal dit amper opvallen en dus ook deels effect verliezen. Bovendien reageert niet iedereen met "ah, da's positief" he. Er zijn nu ook al indies die zeggen dat de beleidswissel 'too little, too late' is of dat het enkel 'waaien met de wind' is.

    Het zal sowieso wel positief overkomen bij wie het verneemt (we zwijgen even over hardcore gamers), maar het moet er nog wel geraken en dat zal niet zo simpel zijn als wat jij hierboven pende imho

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 10:15
  • Ge0force BelgianTerror

    Ik snap je redenering langs geen kanten. Hoe kan een bedrijf marketingsgewijs slim bezig te zijn door eerst een bepaalde strategie te verdedigen, en die daarna gewoon aan de kant te schuiven? En gamers zijn heus wel slim genoeg om te zien dat elke "positieve" verandering die Microsoft de laatste tijd doorvoert, op elk ander spelplatform reeds standaard was tijdens de afgelopen generatie.

    Het is een feit dat negatieve reclame ook reclame is. Maar Microsoft slaagt er niet in om met positief nieuws te komen dat hen een voordeel geeft ten opzichte van de concurrentie. Door om de haverklap op hun eigen beslissingen terug te komen, profileren ze zich dan ook nog eens als een bedrijf zonder ruggengraat. Dus slimme marketing... I don't think so.

    Reactie aangepast door Ge0force om 2013-07-25 om 11:19

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 11:19
  • Tomba BelgianTerror

    Dus een slimme marketingstrategie is:
    1. Ontmoedig iedereen om je product te kopen door het negatief in het nieuws te brengen
    2. Probeer nu al de teleurgestelde mensen terug te winnen.

    Mensen die toch al geen Xbone gingen kopen voor alle negatieve berichten, gaan ze nu ook niet overtuigen hé.

    Het resultaat van zo'n operatie is dat ze zowiezo een deel van hun publiek niet meer kunnen overtuigen, en dus minder potentiele klanten hebben dan vòòr ze alle domme ideeen op de wereld loslieten.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 12:20
  • Klart

    Een goede zaak. XBOX gamers mogen Sony wel dankbaar zijn, had Sony eveneens gekozen voor al die beperkingen op vlak van 2 dehands verkoop en indiedevelopment, dan zaten we nu met zn allen in de shit.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 10:32
  • Matthias7575

    Hun visie haha waarom hadden ze dit dan niet eerder gedaan? Dikke zeveraars

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 10:47
  • spikie

    volgens mij was dit van in het begin al de bedoeling. waarom zou er anders een deel van de win8 core in het xbox one os zitten? dat deel gaat verantwoordelijk zijn voor het draaien van apps & indie games (pure speculatie van mijn kant) vermits die core er van int begin al inzat was self publishing van games & apps al van in het begin de bedoeling imo

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 11:42
  • Tomba spikie

    Als dat de bedoeling zou zijn, waarom verkondigen ze dan maanden aan een stuk het tegenovergestelde? Zelfs wanneer ze goed weten dat dat door iedereen als een minpunt beschouwd wordt?

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 12:16
  • spikie Tomba

    hebben ze echt expliciet gezegd dat self publishing op de xb1 niet gaat gebeuren?

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 13:31
  • Ge0force spikie

    Dat Win8 apps kunnen werken op de Xbox One was waarschijnlijk al vanaf het begin de bedoeling ja. Maar dat heeft imo niks te maken met self-publishing op de Xbox One.

    Microsoft heeft indertijd overigens zelf bevestigd dat indies nog steeds een uitgever nodig hebben op de Xbox One:

    http://kotaku.com/indie-developers-won-t-be-able-to-self-publish-on-xbox-509271999

    Reactie aangepast door Ge0force om 2013-07-25 om 12:23

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 12:17
  • spikie Ge0force

    als ge apps kunt publishen, kunt ge toch ook games publishen? enige verschil is nu dat ge achievements en xbox live kunt integreren in u game

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 13:31
  • Tomba spikie

    Apps draaien op het W8-onderdeel en kunnen dan ook niet het potentieel van de Xbone ten volle benutten. Echte games kan je dan ook niet via die weg verkopen.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 13:48
  • Ge0force spikie

    Apps die je publisht in de Win8 store zullen volgens mij niet automatisch in de store van de Xbox One verschijnen hoor. Het kan in theorie, maar het zou me sterk verbazen.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 14:29
  • spikie Ge0force

    lijkt me ook sterk, elke app zou dan moeten aangepast zijn aan gebruik met een controller/kinect

    • Geplaatst op 2013-07-26 om 09:07
  • Rozaantjie

    En toch blijf ik zeggen: als MS nu gewoon haar oorspronkelijke plannen had doorgezet en had gehamerd op de kwaliteit en exclusiviteit, dan was ik enthousiast geweest. Ze hadden de Apple van de consolemarkt kunnen worden. Ook daar bestaat grote kritiek over bv hun AppStore en hoe gesloten deze is, maar de voordelen worden zo helder benadrukt dat mensen zelf kiezen voor Apple. Die keuzevrijheid, daar gaat het me juist om. Ik wil 2 hele andere consoles zien, met compleet verschillende protocollen. Dat zou toch geweldig zijn!
    Xbox Live is een mooi voorbeeld van stug doorzetten met waarin je gelooft, zelfs toen Sony met een gratis alternatief kwam. MS bezweek niet onder de druk en bleven mensen geld vragen voor een degelijke online ervaring, met succes. Elk jaar als ik m'n €60 aftik voor m'n gold-membership vervloek ik ze, daarna ga ik online en ben stiekempjes heel blij met hoe soepel alles loopt. Matchmaking, de store en de hele online ervaring van de 360 is zo veel scherper dan die van de PS3. Sony zet hier het geweldige Plus tegenover en je voelt je als consument koning; ga ik voor veel voor weinig, of voor goed voor veel...voor ieder wat wils en de winnaar is de consument.
    Nieuwe visies op een markt die behoorlijk traditioneel blijkt te zijn, zijn een verademing. Tuurlijk zaten er wat ruwe kantjes aan het verhaal, maar met de immense resources van MS had de One een geweldig product kunnen worden zoals er geen anderen zijn op de markt. Nu is de One niet meer dan een dure en grote PS4 (ik chargeer, niet boos worden y'all!).
    Ik ben blij dat ik kan kiezen tussen Android en IOS. Ik betaal graag geld voor diensten die ik de moeite vind, zodat ikzelf geen content hoef te zoeken/ filteren. Andere mensen willen voor een schijntje op de eerste rang zitten en nemen het voor lief dat er af en toe wat crap en malware binnen wordt getrokken. Dat mensen overigens elkaar bedreigen om duidelijk te maken dat hun besturingssysteem/ console/ religie/ voetbalclub de beste is vind ik het enige nadeel van keuzevrijheid. Als de concurrent goed bezig is betekent dit niet dat jij per se verliest, jouw console of OS moet extra hard gaan werken om de concurrentie bij te blijven, op de lange termijn zijn we allemaal winnaars; behalve als ze elkaar klakkeloos gaan kopiëren, dat holt de markt alleen maar uit.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 14:12
  • Uzuhl Rozaantjie

    Dus jij gunt indie ontwikkelaars het niet om verder op de markt te komen?

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 15:42
  • Rozaantjie Uzuhl

    Ja, onder de strikte regulering die MS zelf bepaalt het liefste. Niet een beleid dat moet bewijzen dat ze niet de grote boze wolf zijn. Het is geen kwestie van gunnen; je gebruikt de retoriek van een linkse politicus. Als dalijk de hele store volstaat met ongecontroleerde content die zomaar iedereen erop kan plempen is het ook niet goed, dan zeurt iedereen dat hun geld verspild wordt.
    Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je als je nu de wind even niet mee hebt, je niet de koers en daarmee de bestemming moet wijzigen. De mening van de consument is zo veranderbaar als het weer en het had MS gesierd als ze hadden volhard in hetgeen waar ze schijnbaar in geloven. 5 jaar planning en zorgvuldig een strategie plannen gaat nu in een maand tijd de prullenbak in, om over 2 jaar weer eea eruit te halen om het stilzwijgend door te voeren. MS had een plan, waar ze jaren aan gesleuteld hebben...ik heb meer vertrouwen in zo'n koers, zij het tegen het zere been van velen, dan de ad hoc beslissingen die nu worden genomen. MS had de consument én de Indies duidelijk moeten maken wat de eisen zijn ten aanzien van de kwaliteit. Dat niet zomaar elke tiener die geen zin heeft om kranten te bezorgen games kan uitbrengen op je console zien wij misschien als het negeren van creativiteit, 80% van de mensen zullen hiermee juist blij zijn. Door selectie aan de poort zorgt MS ervoor dat alleen games die One waardig zijn op de Marketplace terechtkomen.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 16:47
  • Uzuhl Rozaantjie

    De selectie aan de poort moeten ze ook houden, maar er mag best ruimte zijn om desbetreffende ontwikkelaars een kans te geven.

    En dat plan waar ze 5 jaar aan gewerkt hebben is dan ook wel een erg slecht plan.
    Tegen het zere been aan ja, dat is al gebeurt, en ja dat gaat denk ik ook weer komen. En wat gebeurt er dan - Niemand wil het. Mensen gaan klagen.

    Daarom hadden ze in die 5 jaar er eens aan moeten denken om iets meer consument gericht te denken in plaats van altijd maar geld willen binnenhalen. Een beetje vergelijkbare partij is EA, geld, geld, geld.

    We hebben het hier over een gamers community, niet over een land, met een politiek, en een valuta om hoog te houden. Het gaat hier om plezier, en waarom moet die plezier er dan altijd worden uitgehaald door die graaierige vingers?!



    • Geplaatst op 2013-07-25 om 17:09
  • Rozaantjie Uzuhl

    Plezier wordt door bezoekers op dit forum waarschijnlijk anders geïnterpreteerd dan door 90% van de andere console bezitters. Wij zien gamen als onderdeel van ons leven en nemen de tijd alle ins en outs op sites als deze door te nemen en om lekker te discussiëren op het forum. Wij zijn het type gamer dat zelf een mening vormt, creativiteit beloont en graag erg kritisch is. Het merendeel van de mensen echter zijn niet geïnteresseerd in gamen zoals wij dat zijn, zij vinden het wel fijn om aan de hand gehouden te worden. Je komt met het voorbeeld van EA, dat al jaren als meest "kwaadaardige" bedrijf op de wereld wordt gekozen in internetpolls. Als hun verkopen deze uitslagen zouden weerspiegelen, dan zou het er somber uitzien. Wij hardcore gamers verliezen wel eens uit het zicht dat de overgrote meerderheid de speelgoedwinkel binnenloopt, het logo van EA ziet en denkt: hey! Die FIFA mannen...dit moet wel goed zijn.
    Mijn ideale gamewereld is niet een wereld waar creativiteit niet gestimuleerd wordt en puur games worden uitgebracht met winstmaximalisatie als oogmerk, tuurlijk niet! Ik zeg ook niet dat me persoonlijk kon vinden in de ideeën van MS ten aanzien van de One. Ik zeg enkel dat ik het belangrijk vind dat er een KEUZE is. Ik ben sterk van mening dat MS op veel punten een pad wilde bewandelen dat voor veel mensen erg aantrekkelijk was. De mensen die duidelijk niets met MSs strategie hadden kregen een perfect alternatief gepresenteerd in de vorm van een ps4. Voor het eerst sinds het bestaan van de Xbox dacht ik dat MS het écht anders ging doen, misschien zijn het visionairs, misschien domme eikels...maar wij als consument konden kiezen. Nu wordt de One steeds meer een halfbakken PS4 en dat vind ik jammer.
    En een ding is heel belangrijk: een groot bedrijf als MS, Sony, EA of Ubisoft klopt NOOIT geld uit je zakken.... Je laat dit zelf gebeuren!

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 18:25
  • Uzuhl Rozaantjie

    Ik ben het met heel je bericht eens(mooi geschreven btw), op 1 punt na.

    "En een ding is heel belangrijk: een groot bedrijf als MS, Sony, EA of Ubisoft klopt NOOIT geld uit je zakken.... Je laat dit zelf gebeuren!"

    Mensen hebben een verwachtingspatroon, als ik bijvoorbeeld tegen jou de eerste keer erg vriendelijk bent en je een cadeatje geeft dan zie jij mij als een zeer aardig, en gul persoon.
    Het volgende gesprek ben ik nog steeds vriendelijk, maar geef geen cadeautje, jij ziet mij nog steeds als dezelfde persoon.
    Het gesprek daarop, ben ik minder vriendelijk en geef geen cadeau.
    Waarop jij denkt, hij heeft zijn dag niet.

    Welnu zo is dat ook in deze industrie, EA geeft een prachtgame laten we dit keer eens MoH nemen.
    Ik heb de MoH delen zoals Allied Assault kapot gespeelt, en velen hier met mij.
    Echter, dit werd per deel steeds slechter, of niet? En kijk nu eens wat hebben MoH Warfighter, dit spel was dramatisch - Maaaaar, het werd gekocht omdat het een MoH game was.

    Ik heb gevoel dat bepaalde bedrijven naarmate ze succes geboekt hebben, luie en sloppy worden.
    Ze laten steekjes vallen en zetten een slechte start neer.
    Recent voorbeeld van EA is Simcity.

    Daarbij trekken ontwikkelaars zich naar de populaire partijen toe.
    Zo proberen bijvoorbeeld enkele ontwikkelaars van shooters, een game met dezelfde gameplay als CoD neer te zetten, enkel en alleen omdat het populair is.
    En ontwikkelaars zoals Tripwire Interactive met de games zoals Red Orchestra 2(wat naar mijn beleving erg amusant was) krijgen geen kansen meer omdat ''het niet zo speelt als CoD".
    En dat is geen statement, dit is een feit.

    Mensen zoals wij willen de aandacht die we verdienen, we steken effort in de games die we leuk vinden, en zorgen er als community voor dat dit een succes wordt. Dit is ook meteen de reden waarom er tegenwoordig zoveel patches voor games uitkomen. De community vindt....... of wil.........

    En om nu terug te komen op MS, wat ze probeerden heb je mooi gezegt in je eerste post, ze wilden de Apple worden van de consoles. En brachten daarop een console die zich in elk opzicht afscheidde van de rest. Dit is uiteraard een goed ding, maar... Ze scheidde zich zodanig af, dat zelfs bepaalde ontwikkelaars hun twijfels hadden om hun game voor de Xbox One uit te brengen.

    Je moet je zelf afscheiden van de rest op een positieve manier. Ook al is dit erg moeilijk tegenwoordig.
    Om je een voorbeeld te geven, ik ben in het bezig van een PS3 en een Xbox 360. (Ook al ben ik een PC gamer)
    Ik verkies de PS3 boven de 360 omdat het grafisch gewoon beter is.
    Maar, langere gamesessies doe ik liever op de 360 omdat de controller gewoon veel fijner is.

    Het draait om de simpele dingen bij de consument, en ik denk dat MS met de huidige manier van marketing zich op een zeer slechte plaats heeft neer gezet.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 19:30
  • Rozaantjie Uzuhl

    De marketing is abominabel, daar lachen ze zelfs bij Nintendo om :)
    Tuurlijk is het de taak van EA goede games te bieden, alleen zijn ze meer bezig met deadlines en jaarlijkse releases van franchises dan met content. Dat neem ik ze dan ook kwalijk en spreek mijn volmondige "nee" uit door mijn portemonnee niet te trekken. Ik ook ben de gelukkige bezitter van oa de ps3 en 360, maar naar mijn idee zijn de verschillen tussen beide te klein om dit bezit van beide ook te rechtvaardigen. Tuurlijk heb je een paar mooie exclusives, maar de verschillen zijn minimaal verder. De controller is een excellent punt, maar daar heb je bv de MadCatz MLG controller voor als oplossing. Ik was gewoon enthousiast toen ik Microsoft aanvankelijk iets heel vreemds zag doen, ze negeerde alle kritiek en hielden voet bij stuk. De PR machine echter kwam niet op gang en ze haalde al bakzeil voordat de One gelanceerd is...ik blijf erbij dat dit zonde is. Ik ben benieuwd wat MS gepland had om hun Kinect en tegendraadse beleid tóch te kunnen verkopen als pluspunten van het systeem. MS lijkt nu de handdoek in de ring te hebben gegooid, maar ik geef je op een briefje dat die DRM onzin over een jaar of 2 tóch wordt doorgevoerd met een of andere slecht aangekondigde firmware update. Druppelsgewijs zullen ze toch de vrijheid weg gaan nemen; als ze me dan toch gaan nemen, wil ik liever eerst een etentje en een film :), dus ik heb liever dat ze me vertellen wáárom ze bepaalde vrijheden willen beperken.
    Ook ben ik bang dat ze kinect zullen laten vallen. Ik hou er niet van, maar het heeft potentie. Het geeft ze de kans om écht anders te zijn. Na een jaar laten ze die kinect verdwijnen en stoppen devs met het maken van games.
    Ik wou dat One de compromisloze klootzak was geworden zoals hij aanvankelijk was gepresenteerd. Soms komen van die eigenwijze bedrijven juist de mooiste producten, zeker in zo een creative business.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 21:10
  • Uzuhl Rozaantjie

    Daar heb je een punt, ze bleven volhouden tot op een bepaald punt, en hoe brave dat op dat moment was. Het werkte niet.

    En zoals je zegt, afdeling PR zal erg leeg zijn na dit totale fiasco :)

    Ik betwijfel het, die kinect was juist iets dat het apart maakte en daarom daar ook wel enig plus punt voor kreeg.

    Ja dat is iets waar ik geen nee tegen zeg en ook geen ja.
    DRM blijft een gevoelig puntje, zeker als het 'always on' is. Het zal allicht op de vergadertafel liggen, of hier daadwerkelijk iets mee gebeurt, ik vraag het me af.

    "Ik wou dat One de compromisloze klootzak was geworden zoals hij aanvankelijk was gepresenteerd. Soms komen van die eigenwijze bedrijven juist de mooiste producten, zeker in zo een creative business." +1

    Ook al vindt ik het heel slecht wat ze gedaan hebben, ze hadden inderdaad die klootzak moeten blijven, laten zien dat het apparaat de One is en niet de One 1/2.
    Dan ga je de positie bekleden die ze zich niet moeten bekleden met een gewild apparaat.

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 21:43
  • jersy

    Onze visie is dat elke persoon een bedenker kan zijn en dat elke Xbox One gebruikt kan worden om te ontwikkelen. Elk spel en elke ervaring kan gebruik maken van de voordelen en features van Xbox One en Xbox LIVE. Dat betekent dat ze zelf kunnen uitbrengen, dat betekent kinect, cloud en achievements. Dat betekent ook dat ze vlotjes gevonden kunnen worden op Xbox LIVE. We zullen meer vertellen op Gamescom in augustus", zegt Marc Whitten.

    bahaaha, die visie hebben ze dan nog niet zo lang gevonden :)
    ms zijn gewoon bende lamers die ffkes bocht van 180° maken, omdat er es wat commentaar komt

    • Geplaatst op 2013-07-25 om 15:41
  • Gemini jersy

    Hebben ze geleerd van Sony, zonder die strategie was PSN nog altijd een ramp. Aanpassen aan de markt noemen de slimme mensen zoiets, hypocriet noemen bepaalde anderen dat.

    • Geplaatst op 2013-07-26 om 21:36
  • jersy Gemini

    een console (die nog moet uitkomen) waarvan de kerneigenschappen vastliggen en waarvan al deze eigenschappen worden aangepast omdat ze de wind van voren krijgen, noem ik geen visie, dat noem ik paniekvoetbal

    moesten ze echt overtuigd geweest zijn van hun visie dan gingen ze die eigenschappen beter uitgegelgd hebben en gingen meer mensen dit geslikt hebben. maar hun gebrekkige en warrige communicatie heeft alles doen falen

    • Geplaatst op 2013-07-27 om 17:18
  • Gemini jersy

    Niemand die ontkent dat ms slechte communicatie had de laatste maanden, en dat ze visies hebben aangepast staat ook boven elke twijfel.
    kvind het alleen bizar dat iedereen het zo raar lijkt te vinden dat bedrijven zich aan de markt en aan hun concurrenten proberen aan te passen. Zeker omdat het niet de eerste keer is dat zoiets gebeurde maar dan niet bij ms.

    Reactie aangepast door Gemini om 2013-07-27 om 20:48

    • Geplaatst op 2013-07-27 om 20:46
  • jersy Gemini

    een launch van een console is geen fait divers
    als je 3 maand voor die launch gans je systeem omver gooit en volledig het tegenovergesteld doet dan wat je al jaren van plan was (een console maak je niet op een paar maand, daar begonnen ze aan met de release van xbox360), dan is dat gewoon niet goed
    dit kan ook gevolgen hebben voor games (die zich baseerden op die technologie, forza heeft het al zweten met hun "eerst een download voor te spelen), maar ook naar os en hardware toe kan dit problemen geven

    los van alle fanboy achtige comments, microsoft heeft met dit zwaar gefaald
    misschien zijn ze slim om nu nog alles proberen te rechttrekken, maar het is gewoon gefaald ...

    • Geplaatst op 2013-07-27 om 22:15
  • Gemini jersy

    ms had een visie die niet iedereen leuk vond en die hun zwaar had kunnen kosten in verkoopscijfers.

    Persoonlijk had 'k geen probleem met restricties op tweedehands en online moeten zijn, maar de massa heeft gesproken dus krijgen die hun zin ... klant is koning beweren sommigen he.

    Ik blijf er bij dat we sowieso naar een soortgelijkmodel zullen evolueren binnen minder dan 10 jaar en dan zullen alle discussies die we nu over de originele X1 voerden gewoon nutteloos blijken.

    • Geplaatst op 2013-07-27 om 22:23
  • jersy Gemini

    wel, dan komt de communicatie van microsoft in beeld uiteraard :)
    tuurlijk zal een console gelijk microsoft dacht ooit komen, hadden ze beter gefocused op wat de voordelen waren, dan ging er geen probleem zijn
    je hebt altijd mensen die altijd tegen alles moeten zijn, maar de meeste mensen gingen akkoord gaan

    trouwens volgens mij is het niet altijd online en drm die het probleem is, wel de verplichte kinect en 100 euro duurder dan sony. ze moeten onderdoen voor de hardware van ps4 omdat de prijs anders nog hoger ging zijn ... volgens mij is die kinect de grote fout

    • Geplaatst op 2013-07-27 om 23:14
  • Gemini jersy

    kinect en prijs waren niet de punten waarop ze de grootste kritiek kregen, zoek het maar eens terug op.

    • Geplaatst op 2013-07-27 om 23:35
  • jersy Gemini

    i know, vandaar ik zei "volgens mij" =)

    • Geplaatst op 2013-07-28 om 00:46
  • sonic007m

    De comments zijn hier wel erg uitgelopen :D
    Toch nog iets toevoegen: We weten allemaal dat mensen heel innovatief zijn op gebied van piraterij. Natuurlijk wordt het steeds moeilijker, ook aangezien de consoles met modchips moeten worden voorzien of andere hardware changes. Maar als de XboX One voorzien wordt van een dev kit en capable is om op dev code te runnen, zou het me niets verwonderen als mensen manieren gaan zoeken om hun games om te zetten op dev code en deze te uploaden op de "verboden internetzone". Kleine speculatie natuurlijk, maar ik wil maar zeggen... (en btw, het deed me ook denken aan 'steam greenlight')

    • Geplaatst op 2013-07-28 om 21:45