Minder pre-orders voor Call of Duty: Ghosts, meer concurrentie
Call of Duty: Black Ops 2 wist een nieuw pre-order record te breken, maar dat lijkt er voor Call of Duty: Ghosts niet in te zitten. Daar zijn verschillende redenen voor. Bobby Kotick, CEO van Activision Blizzard, wijst er bijvoorbeeld op dat er nu veel meer concurrentie is en dat het landschap veel competitiever is geworden. Zo zijn er grote games van andere partijen die in het vaarwater van de games van Activision komen en die grote titels kunnen dan nog eens rekenen op een stevig marketingbudget ook. Als reactie hierop zal Activision vermoedelijk zijn eigen marketinginspanningen nog opvoeren, aldus Kotick.
Een andere factor is de overgang naar next-gen consoles die er zit aan te komen. Op langere termijn bieden nieuwe consoles nieuwe groeimogelijkheden, maar op korte termijn zijn ze een risico, vooral omdat de consument vaak afwachtend is en de verkoop van games dan wat dreigt stil te vallen. Dat is nu al te zien aan de pre-orders voor Call of Duty: Ghosts, die volgens Eric Hirshberg, CEO van Activision Publishing, aanzienlijk onder die van Call of Duty: Black Ops 2 liggen. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten afwachten en nog niet zeker zijn op welk platform ze zullen gaan spelen, waardoor pre-orders dus uitblijven. De pre-orders liggen wel twee keer zo hoog als bij de eerste Black Ops, wat de laatste keer was dat Activision een nieuw submerk introduceerde in de reeks.