Producer niet blij met pornosterren voor promo Saints Row
De Saints Row-games zijn in het verleden al enkele keren gepromoot geweest via pornosterren. Zo passeerden onder meer Sasha Grey en Tera Patrick om mensen ervan te overtuigen de games te kopen. Deze marketingstrategie van THQ was niet geheel naar de smaak van associate producer Kate Nelson en enkele andere werknemers van Volition, zo vertelt ze nu tijdens een interview.
Om te beginnen was het voor de medewerkers van Volition blijkbaar een halve dolk in de rug toen bleek dat THQ de pornosterren de titel van "special producer" wilde geven, en dat terwijl ze eigenlijk niets van de game kennen. Op die manier leek het of het werk van de ontwikkelaars zelf wat ondergewaardeerd werd. Dat de promotie een beetje geseksualiseerd wordt, daar kan Nelson nog enigszins mee leven, maar door de pornosterren ook de titel van producer te geven zou een grens overschreden zijn.
Nog een punt van kritiek dat Nelson geeft is het feit dat de marketing zich op den duur alleen nog maar focuste op de pornosterren, en dat zo de boodschap verloren ging dat je in Saints Row kan zijn wie je wil zijn, dankzij de uitgebreide character creator. Voor een game die een parodie wil zijn om clichés en stereotypes te overwinnen, is het dan jammer dat de marketing errond zelf in stereotypes lijkt te vervallen.
"Je kan een belangrijk vrouwelijk personage zijn," vertelt Nelson, "en je moet ook geen D-cup hebben. Je kan een grote vrouw zijn of een kleine vrouw, je kan zelfs blauw zijn. Je kan zijn wie je wil zijn in de game en er zijn sterke vrouwelijke personages in het verhaal ingeschreven. Ik denk dat onze game vrouwen op een positieve manier afbeeldt, maar de pers zal focussen op strippers en een dildo bat. Vanuit mijn perspectief is het jammer dat dat er niet door komt. Ik hoor vrouwen in panels praten en ze zeggen 'er zijn geen mensen die op mij lijken in games'. Wel, in onze game kan je op jezelf lijken dankzij het uitgebreide customisatiesysteem. We kunnen dat niet overbrengen in onze marketing of in de pers omdat het moeilijk is, we hebben maar 30 seconden om het uit te leggen."