4gamers.be

Iwata denkt niet dat prijs het probleem is van Wii U

Door Jay, 12-08-2013 17:06, bron: computerandvideogames

De Wii U heeft het moeilijk, dat is bekend, en dus hoor je meer en meer stemmen opgaan voor een prijsdaling. Daar wil Nintendo-president Satoru Iwata echter niet van weten. Volgens hem is het probleem van de Wii U namelijk het gebrek aan games, niet de prijs. Als het aan de prijs zou liggen, redeneert hij, dan zou de premium-versie van de Wii U namelijk niet beter verkopen dan de basisversie.

"Als de prijs echt het probleem is, dan is er een contradictie tussen de huidige verkoopsbalans tussen de Basic- en Premium-versie van de Wii U," vertelde Iwata. "De basisversie zou veel hebben moeten verkopen, maar feit is dat mensen meer de premium-versie kopen. Dus daar ligt het probleem niet. Ik begrijp dat het echte probleem het gebrek aan software is, en de enige oplossing is om de markt te voorzien van een aantal kwaliteitstitels."

Reacties

  • Phazon

    No shit, sherlock Iwata :D

    Now go and greenlight some games and development.

    Reactie aangepast door Phazon om 2013-08-12 om 17:13

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 17:13
  • Rozaantjie

    Als je maar lang genoeg wacht met het uitbrengen van goede games, wordt de prijs vanzelf ook een issue.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 17:14
  • The VendeTTa Lord

    Moest Sony even hard denken over oplossingen voor hun Vita als Nintendo denkt over hun Wii U, dan zou mijn Vita toch af en toe eens uit de onderste schuif komen.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 19:45
  • The VendeTTa Lord Pietersz

    Sorry :p ben er wat ambetant over omdat hij stof ligt te happen terwijl het apparaat zoveel mogelijkheden heeft te bieden :(

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 21:08
  • Hara-Kiri The VendeTTa Lord

    Volgens mij besef Sony ook dat het vooral aan het aantal beschikbare games ligt, maar dat ligt niet helemaal in hun handen, developers moeten de spellen ook willen maken. Veel meer dan zeggen dat de verkoopscijfers te wijten zijn aan een tekort aan software doet Iwata ook niet echt.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 19:52
  • Rozaantjie Hara-Kiri

    Vergeet ook niet dat er een hoop games zijn die Europa niet halen. De Vita heeft best aardige games in Japan die ze schijnbaar weigeren hier uit te brengen. Verder snap ik niet dat ze niet wat meer HDremakes en ports naar de Vita brengen; mits goed gedaan, is dit een mooie manier om je console van games te voorzien tot er triple A games beschikbaar zijn.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 21:14
  • Hara-Kiri Rozaantjie

    Inderdaad! momenteel ben ik enkele PSClassics aan het spelen, nu even enkele die ik van de Amerikaanse PSN gekocht heb, en ik amuseer mij echt enorm met enkele titels opnieuw te spelen na zoveel jaar.

    Ook al gezien dat in Japan enkele mooie titels zijn, maar ben wel heel weigerachtig om ze te importen, geen ervaring mee ook.

    De Vita is een heel sterke handheld met heel veel mogelijkheden, wel jammer dat veel westerse devs daar weinig aandacht aan schenken, moesten ze willen kunnen ze echt prachtige dingen tevoorschijn toveren.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 21:42
  • Phazon Hara-Kiri

    Dan moeten ze doen wat ze moeten doen om mensen aan te trekken. Hun beste franchises een Vita-game geven en niet de elvenderstigste cross-buy game of HD-port uitbrengen.

    Allemaal leuk en ik (ik speel er regelmatig ook eentje), maar daar ga je geen kopers mee overtuigen helaas.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 21:53
  • Hara-Kiri Phazon

    Ja dat moeten ze doen, maar dan moeten ze ontwikkelaars ook kunnen overtuigen games te maken. Wat in mijn ogen ook hetzelfde probleem is als bij de Wii U, als ik dit artikel lees.

    Momenteel is de handheld inderdaad maar aantrekkelijk voor een gering aantal mensen. In vergelijking met de 3DS zijn er veel minder games en ze zijn dan nog eens niet divers genoeg om een heel groot publiek aan te spreken.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 21:55
  • Rozaantjie Phazon

    HD ports zijn wat mij betreft een ideale aanvulling. Het eerste jaar is wat lastig, laat ze een hoop PSP, PSone en PS2 HD remakes uitbrengen tegen een schappelijke prijs (dwz: port = €5 tot €10/ HD remake €20 tot €30). Een console met enkel ports en remakes verdient geen enkel bestaansrecht, maar ik heb liever een uitgebreide library, dan de huidige. Kijk eens naar alle PSV games en hoeveel daarvan écht de moeite waard zijn, dat is bedroevend.
    In Japan worden handhelds heel anders gebruikt dan hier, daar zijn ze niet bang om games met "body" uit te brengen. Hier geven ze lekker een snelle puzzelgame als Lumines, waar je uiteindelijk per game nog 4 uur mee bezig bent (geweldige game hoor!, maar de indruk die gewekt wordt aan de buitenstaander is verkeerd).
    Als bijvoorbeeld games als One Piece en Xillia een Europese remake krijgen, dan moet Sony gewoon zorgen dat die games ook naar de PSV komen, de Vita is daar bij uitstek geschikt voor. In Japan loopt nu lekker iedereen rond met One Piece op de handheld en wij krijgen hem niet, terwijl zowel de game áls de vertaling al klaar is!

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 22:04
  • Hara-Kiri Rozaantjie

    Het probleem is ook dat de winkelrekken er enorm kaal uit zien als je naar de PSV games kijkt, wat ook onmiddellijk doet afhaken. Er is op zich al behoorlijk wat beschikbaar, maar veel is digitaal en dat wil zeggen dat veel minder mensen van bepaalde games afweten en dus enkel op de selectie in de winkel of op een online shop afgaan.

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 22:09
  • Phazon Rozaantjie

    De PSV is intussen al anderhalf jaar en ik heb buiten Killzone, Tearaway en Panopticon, die eind dit jaar verschijnen, nog geen grote Vita exclusives van Sony zelf gezien.

    Ze moeten daar echt werk van maken. Zoals ik zei zouden portable blockbusters zoals GT, Daxter, God of War, Patapon etc. de Vita op gang trekken.

    Japanse games moeten idd naar hier komen voor de liefhebbers aan te spreken (maar dat duurt vaak even, zoals we zien bij heel wat 3DS-titels) en kunnen dan perfect de gaatjes tussen de Sony blockbusters opvullen ^^

    Third party zal gene vette zijn, aangezien vorig jaar heel wat Japanse devs hun projecten van de Vita naar 3DS hebben omgezet. (goedkoper en grotere installed base) Westerse third party support is helaas voor beide handhelds onbestaande.

    Qua indies zijn ze wel goed bezig en dat zal zeker een mooie (niche)groep mensen aanspreken.

    Nuja, gelukkig dat PS+ er is. Op die manier amuseer ik me voorlopig toch met mijn Vita, al gaat de 3DS de komende maanden overuren draaien en de Vita wat meer in een hoekje liggen vrees ik :)

    Reactie aangepast door Phazon om 2013-08-12 om 22:40

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 22:40
  • torchicboy

    Oke eindelijk Iwata - -' ,en maak tenminste gebruik van de televisie ,maak bv een korte epische samenvatting van de komende wii-u games in een trailer ,dat zou al heel wat verrichten denk ik :/

    • Geplaatst op 2013-08-12 om 22:14
  • 1313e

    Iwata heeft helemaal gelijk, de Wii U verkoopt NU slecht vanwege het gebrek aan goede games. Gamemaatschappijen maken alleen games voor een console, als de games voor de desbetreffende console ook goed zullen verkopen. Dit is helaas niet mogelijk doordat er te weinig Wii U's verkocht worden. Dit betekent dat het nu een vicieuze cirkel is geworden. Om ervoor te zorgen dat er beter games naar de Wii U komen zullen óf meer mensen de Wii U (zonder goede games) moeten kopen en dan wachten totdat er goede games voor uitkomen óf de gamemaatschappijen moeten alsnog de games die ze voor alle consoles al uitbrengen, ook voor de Wii U uitbrengen. Games die specifiek voor de Wii U worden gemaakt, komen er sowieso, ongeacht het verkoopaantal van de Wii U. Het probleem is gewoon, dat games die ook voor de Xbox 360 en de PS3 uitkomen, niet voor de Wii U worden uitgebracht en dat zorgt voor een slechte verkoop van Wii U's. Iemand moet begin aan de vicieuze cirkel en dat kunnen de gamemaatschappijen of de consumenten zijn. Aangezien de consumenten dit nooit zullen doen, zullen de gamemaatschappijen dus de vicieuze cirkel moeten gaan beginnen, al zullen zij dat ook niet zo snel doen.

    En toch, is het uiteindelijk alsnog de schuld van Nintendo, want in principe heeft iedere console in het begin problemen met het feit dat te weinig mensen de console hebben aangeschaft. Gamemaatschappijen kijken naar de potentie van een console als deze gepresenteerd wordt en bedenken dan of zij er games voor gaan maken of niet. Als de potentie van de Wii U dus beter was, zouden er op voorhand al meer games voor gemaakt zijn, zouden dus meer mensen de Wii U gekocht hebben en zouden er dus nog meer games voor gemaakt worden (wat weer leidt tot het verkopen van meer Wii U's etc.).

    Maar goed, dit is nu niet meer te fixen en dus zal iemand aan de cirkel moeten gaan beginnen. Ik vind de Wii U persoonlijk een zeer goede console met veel potentie, maar dat potentie is te laat doorgedrongen, waardoor er dus te weinig games op de Wii U zijn uitgekomen.

    De prijs is zeker niet het probleem, al zou je de Wii U gratis maken, dan nog gaat het niet goed komen (alhoewel het dan wel sneller goed komt dan nu.).

    Ik denk in principe niet dat het ooit nog goed gaat komen. Voor de consument is het aanschaffen van een Wii U nu een verlies-verlies situatie, maar tegelijkertijd is het voor de gamemaatschappijen exact hetzelfde liedje. Aangezien geen van beide partijen schappelijk gaan doen en gewoon het risico op verlies gaan nemen, denk ik niet dat het ooit nog goed komt en dat is dan te danken aan Nintendo zelf. Als Nintendo de Wii U veel beter had gepresenteerd (of beter had gemaakt) en de Wii U in een beter daglicht hadden gezet, was deze situatie niet voorgekomen.

    • Geplaatst op 2013-08-13 om 17:41