WildStar stelt gevarieerd business model voor
Op de sci-fi MMO WildStar is het nog wachten tot de lente van 2014, maar nu is alvast het business model voor de game uit de doeken gedaan. Wie de game koopt, kan aanvankelijk 30 dagen gratis spelen. De koper krijgt dan eveneens drie guest passes waarmee vrienden dan een week lang kunnen spelen. Om daarna nog verder te spelen, zijn er verschillende opties.
Om te beginnen kan je er gewoon voor kiezen om maandelijks te betalen via een abonnement, zeg maar het klassieke systeem. Daarnaast kan je ook een Game Time-kaart kopen, wat eigenlijk hetzelfde is als de abonnementsformule maar dan makkelijker voor mensen die bijvoorbeeld geen kredietkaart hebben. Tot slot is er het principe van "play to pay". Met gold dat je verdient in WildStar kan je namelijk C.R.E.D.D. (Certificate of Research, Exploration, Destruction and Development) kopen van andere spelers, en die C.R.E.D.D. kan je dan weer inruilen voor extra speeltijd. Spelers kunnen C.R.E.D.D. dus onder elkaar verkopen en de in-game markt bepaalt de koers van het goud, maar daarnaast kan C.R.E.D.D. indien gewenst ook gewoon online gekocht worden voor echt geld.
"Gamers hebben een sterke, eigen mening als het gaat over business models en het gebruik van geld bij MMO games," aldus Jeremy Gaffney, executive producer bij Carbine Studios. "Door het combineren van een klassiek abonnementsmodel met C.R.E.D.D. denk ik dat we een goed evenwicht gevonden hebben. We willen de spelers die de waarde van dergelijke, hoge kwaliteits abonnementsgames appreciëren echt gaan ondersteunen. Ondertussen geeft C.R.E.D.D. spelers die niet van maandelijkse kosten houden de kans om dezelfde content te gaan ontdekken!"