EA: "We hebben te veel tijd, vaardigheid en geld gevraagd"
Richard Hilleman sprak onlangs een menigte aan op D.I.C.E. Europe en gaf daar zijn visie over de gamesindustrie en wat EA er uit geleerd heeft. Uit zijn woorden blijkt dat men heel veel respect heeft voor wat Miyamoto betekent voor de gamesindustrie, al wijst men erop dat "een dode kerel uit Cupertino (Steve Jobs, nvdr) zijn positie heeft overgenomen". Daarmee verwijst hij naar de kracht van de mobiele wereld en de App Store.
"Tegenwoordig willen klanten één type spelmogelijkheid: ze willen hun game waar, wanneer ze willen en aan een prijskaartje dat ze kunnen verantwoorden naar andere mensen", stelt hij. "We hebben te veel tijd, te veel vaardigheid en te veel geld soms tegelijkertijd gevraagd", waarbij hij stelt dat er soms zoveel op een gamer af komt dat het moeilijk te volgen is. Ook ziet hij grote verschillen tussen pc-gamers, consolegamers en mobiele gamers op dat vlak. "Eenmaal ik je in de zetel krijg, kan ik je twee uur bezig houden."
Zijn onderzoek wijst immers uit dat consolegamers gemiddeld 2 uur gamen, pc-gamers 90 minuten en dat mobiele gamers hun aandacht er 90 seconden bij houden. Er moet dus op dat vlak ook gerichter gewerkt worden. "Ik kan hetzelfde spel niet op alle platformen zetten. Battlefield kan bijvoorbeeld niet op elk platform staan."