Rode Kruis wil dat games oorlogsmisdaden bestraffen
De beelden die games op het scherm toveren lijken steeds dichter bij de realiteit te komen, waardoor ook geweld steeds grafischer en realistischer in beeld kan worden gebracht. De grens tussen virtueel en realiteit lijkt wat dat betreft dus te vervagen, ook al blijven games uiteindelijk bedoeld als entertainment, waarvoor eigen spelregels worden gehanteerd: je kan meerdere kogels opvangen, je herstelt automatisch en van oorlogsrecht of mensenrechten is meestal geen sprake. Bij het Rode Kruis vinden ze nochtans dat games hier beter wel rekening mee zouden houden en dat in-game oorlogsmisdaden dus best bestraft zouden worden, zodat spelers weten dat een echte oorlog anders functioneert dan in games.
"Videogames die slagvelden tonen leunen dicht aan bij de realiteit en het is zelf erg moeilijk om het verschil te zien tussen echte footage en footage van een game, dus we zeggen dat we nog dichter bij de realiteit moeten komen en oorlogsregels moeten implementeren," vertelt François Senechaud van het International Committee of Red Cross.
Concreet is het voorstel van het Rode Kruis natuurlijk moeilijk realiseerbaar, omdat de meeste games in de eerste plaats entertainment willen bieden en geen perrfecte simulatie, ook al wordt inspiratie gehaald uit de realiteit. Sommige games straffen je wanneer je bijvoorbeeld burgers neerschiet, maar daar blijft het meestal ook bij. Voor gamers blijft het natuurlijk wel nodig om het verschil te zien tussen games en realiteit.