DayZ Standalone opgehouden door bugs en optimalisatieproblemen
De man achter de DayZ Standalone, Dean Hall, heeft op Reddit een update gegeven over waarom het zolang wachten is. De titel van het bericht was 'Optimizing/Bugfixing Dedicated server' en dit is voor hem de reden waarom het nog niet uit is. Er moet meer performantie zijn. Hij vertelt dat het team een minimum aan 15 FPS moet verkrijgen met 50 spelers, 2000 zombies en 25.000 loot objecten. "In onze laatste testen hebben we ondervonden dat we bepaalde stukken code moet opkuisen. Het variabelen synchroniseersysteem dat werd ontwikkeld met het netwerk controleert variabelen op regelmatige basis en dit zijn we aan het optimaliseren. We hebben veel vergelijkingen die de performantie naar beneden halen, dus we passen deze aan om het proces te versneller. Arma was niet gebouwd voor zulke zaken," wist hij te vertellen.
"We hebben ook een bug met het geluid (tijdelijk in de voertuigen) dat wordt uitgezonden naar alle JIP-spelers. Hierdoor verliezen we een stuk performantie op de server. De synchroniseer variabelen worden ook gecontroleerd voor iedere speler en dit is niet efficiënt, waardoor we het aanpassen. Dit is dan ook ons grootste struikelblok op het moment," voegde Hall er nog aan toe. Op dit moment werkt de basisfunctionaliteit voor tussen vijftien en twintig spelers en dit met de nieuwe zombie types. De client loopt vlotjes, maar heeft nog last van framedrops en het inventory-systeem staat nog niet helemaal op punt.