4gamers.be

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Door SpaGheTTi, 14-11-2013 19:00

Het verkennen van die open wereld en vooral de volgorde waarop je alles verkent in deze game, geven een enorm gevoel van vrijheid. Reeds vanaf het begin kan de speler haast elke uithoek van Hyrule uitkammen en dat principe wordt meegedragen eens je in Lorule aankomt. Het is zelfs zo dat de volgorde waarop je de kerkers voltooit niet vaststaat, op één kerker na. Dat is niet enkel een knipoog naar A Link to the Past (ALttP), maar tevens naar de allereerste Legend of Zelda voor de NES. Men lijkt er echt op uit om de klassieke gamer te bevredigen met deze titel. Er werden overigens elementen en personages uit zowat alle Legend of Zelda games overgenomen in deze titel, gaande van Ocarina of Time tot The Minish Cap.

Wie A Link to the Past heeft gespeeld zal natuurlijk het voordeel/nadeel hebben de wereld(en) en vijanden al een beetje te kennen, het is maar hoe je het zelf bekijkt. Lorule is namelijk ook enorm gelijkaardig aan de “Dark World” uit ALttP. Dat wil echter niet zeggen dat alles simpelweg werd gekopieerd. Uiteraard werd de hele omgeving compleet herwerkt naar 3D en werd overal zoveel mogelijk diepte toegevoegd, maar er zijn echter nog een paar kleine wijzigingen aangebracht die een andere aanpak vereisen om bepaalde plaatsen te bereiken, waarvoor de nieuwe vaardigheden en voorwerpen steeds in achting moeten genomen worden. Voorts werden naast oude vijanden ook nieuwe inbegrepen.

De overgang naar 3D is trouwens uiterst goed gelukt en het gebruik van felle kleuren in de ene, donkere in de andere wereld, doet op een geslaagde manier terugdenken aan een omgeving die sommigen kennen van meer dan twintig jaar terug. Alles oogt scherp en magnifiek en bovendien kent het spel geen framedrops, wat zorgt voor een vloeiende ervaring. Qua geluid is alles ook zorgvuldig bewerkt. Veel van de geluidseffecten van het origineel worden opnieuw gebruikt en de muziek kent prachtige variaties op oude thema’s, soms meer dan een. Nieuwe deuntjes, zoals de muziek die wordt afgespeeld in Lorule Castle, hebben tevens het potentieel om dagenlang door het hoofd van een speler te blijven spoken.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot     The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot

Gelukkig werden de kerkers absoluut niet gerecycleerd. Met het 3D-effect van de 3DS in het achterhoofd heeft men een tiental nieuwe ‘dungeons’ ontwikkeld, die vooral diepte en niveauverschillen willen accentueren en optimaal gebruik vergen van de beschikbare voorwerpen en vaardigheden. Zowel de layout en het doorkruisen van kerkers, als de gevechten met de bazen die aan het eind ervan moeten bevochten worden, behoren tot de best uitgedachte die de reeks al heeft gekend. Enkele van die bazen werden wel zo goed als helemaal overgenomen uit ALttP om het gevoel van nostalgie nog te verhogen, maar de meesten zijn volledig nieuw. Daarnaast werden ook enkele minikerkers uitgedacht, die vaak een grote puzzel bevatten en je belonen met een hoop rupees wanneer je ze voltooit. Zo wordt nog eens het belang van rupees benadrukt in deze game, want je zal er enorm veel nodig hebben om alle voorwerpen van Ravio te kunnen huren en uiteindelijk kopen. Om die reden beschik je ook bij aanvang van het verhaal reeds over een portemonnee die 9999 rupees kan dragen.

Tot slot nog iets nieuws en toch het vermelden wel waard: voor spelers die zelf niet zo vlot door de wereld kunnen bewegen, werd een nieuw voorwerp uitgedacht, een gekke bril die Link toestaat om “Hint Ghosts” te zien, spoken die je verder op weg kunnen helpen wanneer je niet weet hoe je verder moet. Deze bril kan vrij vroeg in het spel verkregen worden, maar is absoluut geen vereiste om het spel uit te spelen. Weinig voorwerpen zijn dat overigens, je kan het spel namelijk volledig uitspelen zonder ook maar één grote schatkist te openen in de kerkers. Die items zouden een grote hulp kunnen vormen, zowel om je te beschermen als om aan te vallen, maar zijn geen noodzaak. Dat feit verhoogt des te meer het gevoel van vrijheid dat de speler krijgt om dit spel te voltooien.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot     The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot

Moldorm: A Link to the Past vs A Link Between Worlds

Conclusie

Een stoutmoedige stap was de ontwikkeling van dit spel wel, maar we zijn blij dat Nintendo hem heeft gezet. Breken met een moderne traditie om een oude formule eer aan te doen blijkt een gewaagde, doch geoorloofde sprong. A Link Between Worlds geeft het Hyrule van weleer een geslaagde ode voor veteranen en een prachtige inhuldiging voor nieuwkomers. Het is alles wat een Zelda-titel moet zijn en een meer dan waardige opvolger voor A Link to the Past.

Positief

  • Nostalgie (voor sommigen)
  • Breken met traditie
  • Knap uitgedachte dungeons en boss fights
  • Soundtrack
Score
95/100

Negatief

  • Voor sommigen (een minimum aan) recyclage
Grafisch
94%
Geluid
89%
Fun
94%
Gameplay
97%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.