Blizzard verontschuldigt zich voor discussie over te sexy personages
Naarmate games meer en meer mainstream aandacht krijgen, treedt ook de vraag over de al dan niet seksistische voorstelling van bepaalde personages vaker op de voorgrond. Ook de vrouwelijke personages van Heroes of the Storm, de nieuwe MOBA-titel van Blizzard, worden sexy afgebeeld, en toen director Dustin Browder daarover onlangs vragen kreeg tijdens een interview antwoordde hij hij op een manier die blijkbaar voor heel wat verontwaardigde reacties zorgde, waardoor hij nu zijn verontschuldigingen heeft aangeboden.
Browder kreeg de vraag over de seksistische voorstelling van vrouwelijke personages van website Rock, Paper, Shotgun, dat op dat moment tijdens het interview al te horen had gekregen dat de tijd er bijna op zat. Dat verklaart misschien waarom Browder ietwat kortaf reageerde en zijn reactie niet zo hard had overwogen als misschien zou moeten.
Browder antwoordde aanvankelijk dat veel van de vrouwelijke personages van Blizzard sowieso al overgeseksualiseerd zijn in het verleden, en dat Heroes of the Storm dit gewoon overneemt. Als een personage altijd al hoge hakken heeft gedragen bijvoorbeeld, dan wordt dit niet zomaar veranderd in Heroes of the Storm. Wat de representatie van personages betreft, leunt de game vooral aan bij wat comic books doen, vindt Browder, die evenwel zei dat hij de feedback van Rock, paper, Shotgun apprecieerde en in overweging nam.
De website bleef nog wat doorvragen over het onderwerp, waarna Browder herhaalde dat Blizzard met de game niets specifieks te verkondigen heeft en dat men niemand per se tevreden moet houden en dat men geen verantwoording af te leggen heeft. "We gaan niet voor het presidentschap. We sturen geen boodschap de wereld in. Daarvoor moet niemand naar onze game kijken."
Rock, Paper, Shotgun legde vervolgens nog eens uit waarom het belangrijk is dat vrouwelijke personages adequaat worden voorgesteld, waarop Browder nogal kortaf antwoordde met "Uh-huh. Cool. Totally." Hierna vertelde een PR-verantwoordelijke dat het interview erop zat.
Op de site van Rock, Paper, Shotgun werd het interview vergezeld door een opiniestuk over de kwestie, en die twee zaken samen zorgden ervoor dat Browder de nodige verwijten naar zijn hoofd geslingerd kreeg. In een open brief heeft hij zich nu verontschuldigt voor de manier waarop hij tijdens het interview reageerde en hij verzekerde dat iedereen bij Blizzard dit een belangrijke kwestie vindt en dat de feedback dus ten zeerste wordt geapprecieerd. In hoeverre dit alles ook een invloed zal hebben op het feitelijke character design, dat is natuurlijk een andere vraag.