Kan Oculus Rift helpen om scheelzien te behandelen?
De jonge ontwikkelaar James Blaha is naar IndieGoGo getrokken om geld te zoeken voor zijn Oculus Rift-game genaamd Diplopia. Hij hoopt van Diplopia niet alleen een leuk maar ook een nuttig spel te kunnen maken. Diplopia zou namelijk kunnen helpen bij het behandelen van Strabismus, beter bekend als scheelzien.
Vroeger werd veelal gedacht dat scheelzien enkel kon gecorrigeerd worden op jonge leeftijd, wanneer de hersenen en ogen nog op een bepaalde manier effectief getraind konden worden. Vanaf een bepaalde leeftijd werd de hoop dan ook opgegeven, maar recent is men er meer en meer achter gekomen dat ook volwassenen nog te behandelen zijn voor bepaalde oogaandoeningen, tenminste wanneer dat op de juiste manier gebeurt, en daar komen Diplopia en de Oculus Rift in het vizier.
Diplopia lijkt qua principe op Breakout, waarbij de speler met een bal een muur moet zien kapot te krijgen. Specifiek aan Diplopia is echter dat, dankzij Oculus Rift, een verschillend beeld naar elk oog gestuurd kan worden. Op die manier bevat geen enkel beeld de volledige informatie om de game goed te kunnen spelen, waardoor de ogen gedwongen worden om intensiever samen te werken, wat het zwakke oog dan weer verstrekt. Op die manier kan scheelzien op termijn behandeld worden, evenals andere oogaandoeningen zoals dubbelzien (diplopie) en een lui oog, waardoor het vermogen om 3D te zien vaak verdwijnt. Twee tot drie keer per week het spel één tot twee uur spelen zou volstaan om merkbare resultaten te krijgen.
Blaha zocht voor zijn project 2000 dollar en zit op het moment van schrijven al aan ruim 5000 dollar, terwijl er nog 48 dagen te gaan zijn. Niet slecht dus en wie weet groeit dit wel uit tot veel meer dan hij had gehoopt. Het is overigens niet de eerste keer dat de positieve effecten van games bij de behandeling van oogaandoeningen ter sprake komt. In april nog bleek dat Tetris spelen helpt bij de behandeling van een lui oog.