Ophef over dubieus promotieplan voor Xbox One via Youtube
Update: Microsoft en Machinima hebben gereageerd.
Afgelopen weekend begonnen berichten op te duiken over een promotie van Machinima die invloedrijke YouTubers geld zou geven in ruil voor positieve berichtgeving over de Xbox One. Gisteren lekte vervolgens het promotieplan in kwestie en op het eerste zicht geeft het geen al te fraai beeld.
YouTubers kregen 3 dollar per 1000 views beloofd en het enige wat ze daarvoor moeten doen is een YouTube-video uploaden die minstens 30 seconden gameplay bevat van een Xbox One-game, en daarbij moeten ze ook duidelijk vermelden dat het om een Xbox One-game gaat.
Op zich nog niet veel mis mee, maar de overeenkomst stelt vervolgens ook dat in de video's niets negatiefs mag gezegd worden over Machinima, de Xbox One of de games en dat gaat volgens veel gamers een brug te ver. De vraag is evenwel hoe dit precies geïnterpreteerd moet worden, en ook daar zijn verschillende meningen over.
Sommigen wijzen meteen met een beschuldigende vinger naar Microsoft en Machinima, die YouTubers ertoe zouden aanzetten om mogelijk onterecht positief te zijn over de Xbox One en als dusdanig zou er ronduit sprake zijn van verdoken reclame en vervalsing, ook al omdat de YouTubers niet mogen zeggen dat hun video deel uitmaakt van de promotiecampagne. Anderen dan weer wijzen erop dat YouTubers niet verplicht worden om positief te zijn over de Xbox One en dat ze dus gerust negatief mogen zijn over de console, maar dat het filmpje in kwestie dan gewoon niet in aanmerking komt voor de promotie, wat vanuit het standpunt van Microsoft en Machinima natuurlijk begrijpelijk is. In dat opzicht is het eerder zo dat, als YouTubers uit zichzelf al van plan waren om een positieve video te maken over de Xbox One, dat ze dan net zo goed kunnen deelnemen aan de promotie.
Los van welke interpretatie je aanhangt, lijkt dit alleszins wel een promotieplan "op het randje". YouTubers mogen dan wel niet effectief verplicht worden om positief te zijn over de Xbox One, de manier waarop de promotie in elkaar steekt, werkt frauduleus gedrag mogelijk wel in de hand. Voor YouTubers wordt het namelijk erg aantrekkelijk gemaakt om een leugentje om bestwil in hun video te steken, want dat loont. Wat dat betreft ligt er dus zeker en vast ook een verantwoordelijkheid bij de YouTubers zelf.
Of de promotiecampagne al begonnen is op Youtube, is niet bekend, maar het ziet ernaar uit van niet. Na het uitlekken ervan lijkt de kans ook vrij klein dat er nog mee doorgegaan wordt.
Edit: voor deze campagne zijn blijkbaar toch al effectief video's verschenen. Het voorziene budget voor de campagne zou evenwel al opgebruikt zijn.