Dear Esther opnieuw gemaakt in Unity na problemen met Source Engine
Dear Esther begon ooit als Half-Life 2 mod en werd later een standalone "ervaring" op basis van de Source Engine, waarna het redelijk goed verkocht via Steam. De bedoeling was om het spel ook naar andere platformen te brengen, zoals Mac, Linux en consoles, maar daar is tot nu toe nog niet veel van in huis gekomen. De redenen daarvoor zijn divers, maar er lijkt een oplossing te zijn gevonden, zij het een tijdrovende.
Ontwikkelaar The Chinese Room kreeg allerlei tegenslagen te verwachten. Zo kwamen er andere projecten bij die voorrang kregen waardoor de ports van Dear Esther werden uitbesteed, maar de teams die de ports zouden verzorgen hadden weinig ervaring en vielen uiteinelijk uit elkaar. Een gebrek aan ervaring met de Source Engine en Mac en Linux, aangevuld met de aankondiging van de PS4 terwijl men voor PS3 aan het ontwikkelen was, en extra licentiekosten die men niet ahd voorzien, zorgden ervoor dat alles een puinhoop werd.
Het plan is nu om Dear Esther volledig opnieuw te maken met behulp van Unity, wat niet alleen goedkoper zou zijn maar ook makkelijker omdat de ontwikkelaars er meer ervaring mee hebben. Op die manier zou het spel alsnog naar andere platformen kunnen komen en bestaande versies van het spel zouden vervangen kunnen worden. Wanneer dit allemaal gerealiseerd zal zijn, is niet bekend.