DayZ-maker zal Bohemia Interactive verlaten
Dean Hall is de man achter DayZ, de hit-game van vorig jaar die op zich al weer nieuwe games heeft doen ontstaan. Hij bouwde samen met Bohemia Interactive ook een standalone versie, zodat je Arma niet nodig had, maar verlaat nu het project om weer iets zelf te gaan ontwikkelen. Hij legde de beslissing uit aan de hand van een granaat-vergelijking.
"Ik ben een granaat en ik heb een specifiek nut. Ik neem risico's en zet andere mensen aan om dat ook te doen. Daar ben ik altijd goed in geweest. Ik kan iets uitleggen, mensen tot op de rand krijgen en hen zelfs overtuigen om eraf te springen. Dat is wat ik heb gedaan met DayZ, twee keer zelfs, waarbij 2 aparte codeerteams het hebben afgewerkt. Uiteindelijk is [zo'n granaat-persoon] een slecht persoon om in je team te hebben. [...] Op een bepaald moment ga ik rampzalig zijn voor het project, zeker in een leidersrol."
Hij wil dus weer zijn eigen gang gaan en hij is al vastbesloten dat hij Bohemia zal verlaten, al is er nog speling wanneer hij net weggaat bij Bohemia. "Ik ga mijn aanwezigheid verlengen zolang Bohemia dat wil en zolang ze me nodig hebben. [...] Het zou ook oneerlijk zijn naar de community toe, want ik moet op dit project blijven werken zolang het nodig is." Hij beseft ook dat hij altijd verbonden zal blijven met DayZ, maar hij wil gewoon eerlijk zijn over zijn toekomstplannen. Hij wil een eigen studio oprichten en heeft al 3 ideeën uitgewerkt, met 2 andere die hij nog moet verfijnen, dus hij lijkt geen gebrek aan creativiteit te hebben.