"Abonnement paste best bij ons doel voor Elder Scrolls Online"
Dat The Elder Scrolls Online (lees hier onze preview) een maandelijks abonnement vraagt, is in deze tijden niet voor iedereen acceptabel. Er wordt dan al snel gewezen naar Guild Wars 2 (zonder abonnementsmodel) en het mislukte abonnementsavontuur van Star Wars: The Old Republic. Toch vindt Bethesda dat het met een abonnement beter af is en dat het beter past bij wat ze voor ogen hebben met de game.
Pete Hines probeert het uit te leggen: "Als je het gevoel krijgt dat je waar krijgt voor je geld, ongeacht welk bedrag je neertelt, dan ga je tevreden zijn. [...] We vonden dat het abonnementsmodel het beste paste bij wat we willen doen. Het is niet omdat we elke maand jullie geld willen, maar omdat we regelmatig betekenisvolle contentupdates willen kunnen doen. Het gaat niet om wat kleine zaken links en rechts, maar om belangrijke zaken die het spel op verschillende manieren versterken. Om die content te kunnen maken, moet een stevig team kunnen werken aan nieuw materiaal."
"We vinden dat deze aanpak de spelers de meeste waarde biedt en ook een reden geeft om uit te kijken naar wat er komt. The Elder Scrolls is ons kroonjuweel en het heeft onze andere zaken mogelijk gemaakt, dus het is een AAA-titel die ook AAA-ondersteuning vereist." Op dat vlak is het dus dezelfde redenering als bij Final Fantasy XIV, waar men ook een abonnement heeft om zo een zekere stroom aan inkomsten te hebben om vervolgens nieuwe content te kunnen maken.