DirectX 12 zal op alle platformen van Microsoft werken
Tijdens de Game Developers Conference heeft Microsoft, zoals aangekondigd was, DirectX 12 voorgesteld. De nieuwe graphics API zou in een of andere vorm op "alle platformen" van Microsoft werken.
DirectX 12 zou vooral heel wat efficiënter zijn dan DirectX 11. Het gebruik van de CPU zou gehalveerd zijn en de belasting zou beter gespreid worden over de verschillende cores van de processor. Het gevolg is dat ontwikkelaars meer controle hebben en meer kunnen doen, hetgeen ook voor de Xbox One positief is.
Verder zou DirectX 12 het via Direct3D 12 redelijk makkelijk maken om games te porten. Turn 10 Studios demonstreerde dit door Forza Motorsport 5 te tonen op pc met behulp van Nvidia en aan 60fps. Volgens de studio zou een team van vier mensen vier maanden aan de port hebben gewerkt. Het zou dus erg makkelijk worden om games van Xbox One naar pc te brengen en omgekeerd, dus ook multiplatform ontwikkelen voor pc en Xbox One tegelijk zou makkelijker gaan.
Zowel Intel, Nvidia, AMD als Qualcomm zullen DirectX 12 ondersteunen in toekomstige producten en volgens Microsoft zou tegen het einde van 2015 100% van de nieuwe grafische kaarten en 80% van de nieuwe gaming pc's de technologie gebruiken. In die laatste maanden van 2015 zouden we ook de eerste echte DirectX 12-games krijgen.