4gamers.be

Dark Souls II

Door Ge0force, 01-05-2014 00:00

Doodgaan is een genot in Dark Souls II

[Gespeeld op PS3]


Met de komst van de pc-versie hebben we de mogelijkheid gekregen om ook die versie aan de tand te voelen. Onze bevinden lees je op de laatste pagina. Klik hier om die tekst meteen te lezen.

De voorbije maanden stonden de next-gen consoles volop in de belangstelling, waardoor we wel eens zouden vergeten dat er op de PS3 en Xbox360 ook nog goede games verschijnen. De meest veelbelovende daarvan is ongetwijfeld Dark Souls II, het vervolg op een van de moeilijkste RPG’s van de afgelopen generatie. Wij schoven met een stoere blik het schijfje in onze console, maar vroegen ons stiekem af hoe lang het zou duren voor we de eerste keer “You Died” op ons scherm zouden zien.

In een generatie waarbij de meeste retail-games nauwelijks nog uitdaging bieden en volgepropt zijn met allerhande hulpmiddeltjes, had niemand verwacht dat games als Demon’s Souls en Dark Souls  zo’n succes zouden hebben. Toch wist de hoge, maar rechtvaardige moeilijkheidsgraad heel wat gamers te bekoren. Je sterft ongelooflijk vaak, maar telkens heb je het gevoel dat je er uit leert en dat het de volgende keer weer nèt iets beter lukt. Ook de vrijheid die je krijgt, doet enorm deugd. Zo kies je zelf welke gebieden je bezoekt en er zijn geen vaste klassen waarbinnen je mogelijkheden beperkt zijn. In plaats daarvan kies je volledig zelf hoe je je personage uitbouwt en kan je gaandeweg gerust op iets nieuws focussen als je merkt dat je dat beter ligt.

Dark Souls II screenshot

Aanvankelijk kan dit allemaal nogal overweldigend overkomen, dus hebben de makers in Dark Souls II een poging gedaan om het spel wat toegankelijker te maken voor nieuwkomers. Er is een (optionele) tutorial die je de basis van het spel uitlegt, maar die vonden we eerlijk gezegd nogal saai en de eentonige tunnels zijn absoluut niet representatief voor de sfeervolle omgevingen in de rest van het spel. Interessanter is het feit dat je nu langere gesprekken kan aanknopen met NPC’s. Ze geven je regelmatig bruikbare tips over de mogelijkheden in het spel of subtiele hints waar je naartoe kan gaan. Dit betekent in geen geval dat het spel je bij het handje houdt. Integendeel, er zijn geen kaart of doelmarkers voorzien en heel wat gebieden vereisen bepaalde voorwerpen of acties alvorens je ze kan betreden.

Ook wie bij het horen van de term ‘toegankelijk’ vreesde dat de moeilijkheidsgraad versoepeld werd kunnen we meteen geruststellen. Dark Souls II is nog steeds aartsmoeilijk waardoor je vaker zal sterven dan Kenny in South Park. Zelfs wie Dark Souls meermaals uitspeelde, heeft aan deze opvolger een zware kluif, omdat er een aantal subtiele aanpassingen gebeurd zijn om de uitdaging te verhogen. Zo wordt je maximum health telkens een stukje beperkt als je sterft, waardoor je het na verloop van tijd met de helft van je gezondsheidsbalk moet doen. Dit kan je ongedaan maken door terug Human te worden, maar de items die je daarvoor nodig hebt zijn schaars. Later in het spel vind je een ring die deze beperking halveert, maar de eerste uurtjes zal je er ongetwijfeld zwaar door afzien.

Een andere aanpassing met verregaande gevolgen is dat de tegenstanders niet meer oneindig respawnen als je aan een kampvuur rust. Hierdoor is het niet meer mogelijk om in de buurt van een kampvuur souls te farmen, die je nodig hebt om je personage en wapens te upgraden. Het voordeel is dan wel weer dat je niet telkens dezelfde tegenstanders moet afmaken als je opnieuw op weg bent naar een eindbaas die je voor de zoveelste keer heeft afgemaakt. Na een tijdje ervaar je dit als een verademing, want het aantal eindbazen is flink toegenomen. Verder is ook de vijandelijke AI flink verbeterd. Ze profiteren van elk moment van onoplettendheid en halen je genadeloos neer als je overmoedig wordt. Zelfs als je ze al tientallen keren hebt neergehaald, blijven ze nieuwe trucjes uit hun mouw schudden om je het leven zuur te maken. Dark Souls II is en blijft een game waarbij je continue aandachtig moet zijn.

Dark Souls II screenshot

Gelukkig zijn er ook een aantal aanpassingen doorgevoerd die wèl in het voordeel van de speler zijn. Het systeem om wapens en uitrusting te upgraden is bijvoorbeeld flink verbeterd en je krijgt nu een veel duidelijker overzicht van alle stats. Verder zijn er net zoals in Demon’s Souls weer healing items voorzien, waarmee je je gezondheid gedeeltelijk terug kan aanvullen als je Estus Flasks zijn opgebruikt. Ook de centrale hub die we kennen uit Demon’s Souls is teruggekeerd. Deze keer in de vorm van een luguber dorpje waar je souls kan inruilen om in level te stijgen en waar de meeste merchants die je onderweg tegenkomt zich verzamelen. Om eindeloos backtracking te voorkomen kan je bovendien vrij teleporteren tussen alle bonfires die je hebt aangestoken. Hoewel dit aanvankelijk even wennen is, verhoogt dit het open-wereld gevoel dat Dark Souls 2 je probeert te bieden.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2020 door 4Entertainment bvba.