4gamers.be

Hands-on preview: Watch_Dogs

Door GuerrillaDawg, 23-04-2014 18:00

Aidens mobiele telefoon is trouwens meer dan enkel een toestel om te hacken. Het is natuurlijk wel zijn prioriteit, maar Ubisoft heeft er ook nog enkele - al dan niet ludieke - randactiviteiten in verwerkt. Je kan er bijvoorbeeld auto's mee bestellen die worden afgeleverd op jouw locatie. Bepaalde auto's kan je vrijspelen door challenges of verhaalmissies te vervolledigen terwijl je andere auto's gewoon moet aankopen. Dat gaat van een simpele stadswagen tot een luxueuze sportwagen. Daarnaast kan je ook gewoon radio-muziek blijven afspelen, ook al zit je niet meer in de auto. Watch Dogs heeft ook een eigen versie van Facebook en Foursquare, zodat je in-game een hoop kan delen met andere spelers.

Het allerleukste zijn echter de augmented reality games. Die kan je activeren vanuit de telefoon en zorgen voor een erg leuke afwisseling. Je moet bijvoorbeeld de invasie voorkomen van een boel aliens. Aiden krijgt daarvoor een soort speciale augmented reality pistool en moet daarmee wave na wave aliens mee afknallen. Elke wave verschijnen er steeds meer van die wezens en het wordt dus ook steeds moeilijker, al blijft het wel leuk... zeker gezien dit alles gewoon op de straten van Chicago gebeurt waar blijkbaar enkel jij die aliens kan zien. Andere mensen zullen wel eens raar opkijken als ze jou zien opgaan in het spelletje, maar daarnaast is het wel erg leuk.

Watch Dogs screenshot

Daarnaast heb je ook Madness, wat al wat indrukwekkender is. De Watch Dogs-versie van Carmageddon. Chicago staat plotseling in vuur en vlam en zowat alle bewoners zijn getransformeerd in zombies en jij moet er zoveel mogelijk platrijden terwijl er steeds een nieuw hoofddoel verschijnt. Dat gaat van killstreaks tot een bepaalde snelheid halen. Het is erg verslavend en ook gewoon indrukwekkend om te zien. Het voelt bijna aan als een aparte game en bevestigt dan ook wat we al eerder voelden: Watch Dogs is echt een grote game.

Onze sessie werd afgesloten met wat multiplayer-gameplay. De overgang van singleplayer naar multiplayer gebeurt vrijwel vlekkeloos, buiten die ene keer dat we bijna tien minuten hebben moeten wachten tijdens een laadscherm. Het is iets dat ons ook opviel tijdens de singleplayer. Af en toe als we stierven, duurde het soms best lang vooraleer we terug konden spelen. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of dit aan de previewversie lag of niet. Als het zo was, dan hopen we in ieder geval dat de finale versie er minder last van heeft, want de lange laadtijden konden soms wel storend overkomen.

Watch Dogs screenshot

Maar goed, de multiplayer zelve is vrij leuk uitgewerkt. Je kan bijvoorbeeld racen tegen maximaal acht spelers, maar elke speler kan gebruik maken van hacks. Dat wordt al snel een chaotisch fiasco met explosies à volonté, maar het maakt de race ook wel des te spannender. Oké, je hebt soms zin om de controller tegen het scherm te smijten als iemand de verkeerslichten hackt en een schoolbus tegen jouw wagen rijdt, maar je voelt je achteraf vast beter als je een riool doet ontploffen net wanneer een concurrent er over rijdt.

Daarnaast kan je ook een hacking-minigame in teamverband spelen waar je een stuk digitale informatie moet uploaden. Als de concurrentie dicht genoeg is, kunnen ze de informatie stelen. Dat merk je aan een rode straal die aanduidt dat je de informatie aan het verliezen bent. Dan is het de bedoeling dat je ofwel ontsnapt met een auto of de vijand neerschiet voor hij het kan stelen. Het eerste team dat 100% upload haalt, wint. Een belangrijk detail: de upload telt voor beide teams dus als de concurrentie de informatie steelt terwijl jij 99% van de upload gedaan hebt, dan moeten zij nog maar 1% uploaden om te winnen. 

Afsluiten doen we best met de grafische kant, iets waar veel mensen toch nog steeds over praten. Gezien we de PS4-versie hebben gespeeld kunnen we één ding zeggen: dit spel ziet er sowieso niet zo goed uit als de E3 2012 reveal. Een grote verrassing is dat natuurlijk niet, want Ubisoft praat al langer over het feit dat die versie op een erg zware computer werd gespeeld. Of de pc-versie er uiteindelijk zo zal uitzien, zal de tijd moeten uitmaken. De PS4-versie zag er in ieder geval erg mooi uit. Of het nu een downgrade is of niet, de stad zag er gelikt uit en er was ook steeds genoeg volk aanwezig om het geheel levendig te doen voelen. De weerkaatsing op jouw auto als je Chicago rondrijdt oogt tenslotte ook indrukwekkend. Met al de verschillende platformen in het achterhoofd krijg je wel het gevoel dat er misschien nog meer mogelijk was als deze titel enkel op PS4, Xbox One en pc zou lanceren.

Conclusie

Ubisoft heeft een erg groot risico genomen toen Watch Dogs werd uitgesteld. Het kon een belangrijke titel geweest zijn tijdens de lancering van de PlayStation 4 en Xbox One. Toch werd er besloten om de game nog een paar maanden tijd te geven, deels omdat het eind 2013 nog niet voldeed aan de originele visie van het team. Het is moeilijk om echt specifiek te zeggen wat er nu eigenlijk verbeterd is aan de game, maar in zijn geheel klopt alles nu gewoon. De hacks voelen niet aan als een gimmick, de stad is erg actief en uitgebreid en je beschikt als speler over een grote hoeveelheid vrijheid. Of het verhaal van deftig niveau is, zal nog moeten blijken, maar we kijken in ieder geval uit naar de release.

Reacties

  • seppedecraene

    nu ik dit heb gelezen zal ik het zeker kopen

    Reactie aangepast door seppedecraene om 2014-04-23 om 18:16

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 18:15
  • Megafire777 seppedecraene

    Ik was het al van plan maar nu kan ik niet meer wachten:P

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 18:29
  • chesterfox40

    Ik kan ni wachten om deze te spelen. :-)

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 18:46
  • Rozaantjie

    Vandaag WD merchandise mogen ontvangen (pet en "monddoek") en toen ik deze aan probeerde besefte ik pas dat WD alles in zich heeft een mega hit te worden; de stijl van Aiden is doodsimpel, maar zó herkenbaar! Ik hoop echt dat de AC feel niet te veel doorschemert in de uiteindelijke game, want ondanks deze preview zegt van niet, ben ik er zelf heel huiverig voor.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 19:48
  • PaulLanski

    Jammer dat het inderdaad cross-gen is. Dat zal wel geen probleem meer zijn bij Watch Dogs 2 :p

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 20:03
  • Hara-Kiri PaulLanski

    Laat maar uit, het zou dan weer de zoveelste reeks in het 'uitmelkgenre' zijn, iets wat leuk is in het begin, maar enorm snel saai, vervelend, repetitief wordt, en net nieuwe en originele titels tegen gaat.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 20:11
  • PaulLanski Hara-Kiri

    Afhankelijk van hun aanpak ja. Ik heb het hier in dit geval natuurlijk puur over de graphics. We'll see about gameplay later.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 20:17
  • Black Materia Hara-Kiri

    Alsof Ubi vijf jaar aan een spel gaat werken om er nadien geen franchise van te maken.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 20:42
  • Hara-Kiri Black Materia

    Ubi-stijl. En jammer, want het boeit me gewoon niet meer. Neem nu bijvoorbeeld Assassin's Creed, om het laatste spel in een ubi-reeks dat ikzelf gespeeld hebt maar te noemen. Het originele spel was goed, al was het wat repetitief, en dat werd verbeterd in de tweede. Die heeft dan 2 side-games gekregen, en dat begon mij al te vervelen, zeker na Brotherhood.
    AC3 heb ik nooit uitgespeeld, had het geleend van iemand en twee dagen later teruggebracht, het boeide niet meer, had het allemaal al gezien en gedaan, het was nu gewoon een andere setting.
    AC IV heeft heel wat andere elementen toegevoegd, maar de serie was voor mij al gepasseerd rond de tijd van Brotherhood. Heb ze tot aan dat spel allemaal gespeeld, maar vanaf dan was het meer bezighouding dan echt een fantastisch spel hebben dat me echt veel boeide en kon bevangen. Heb ze altijd wel een kans gegeven, maar ze doen het niet meer.

    En dit is maar 1 in de zovele reeksen games, en de meeste wekken hetzelfde effect op. En ik voel, en dat zullen andere gamers hopelijk wel inzien en beamen, dat het dit soort reeksen zijn die heel wat unieke en originele games in de weg liggen. Games met het meeste hypes hebben telkens een nummer in hun naam, zij het nu 4,5 of 14 (ja, die laatste is een steek naar CoD). Er is een zekere angst bij de hele grote bedrijven om een gewaagde zet te plaatsen.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 20:55
  • papfles Hara-Kiri

    Watch Dogs (in het geval van Ubisoft) kan je toch niet bestempelen als "veilig"? Net zoals ze The Division brengen en The Crew?

    Ook andere uitgevers proberen hun vaste reeksen te kunnen uitbouwen (denk aan Uncharted, Gran Turismo bij Sony) om daarnaast ook met nieuwe zaken te komen, waarvan ze waarschijnlijk ook hopen dat het een reeks kan worden.

    Ik snap die "oh, het mag geen reeks worden"-reacties niet. Als je het beu bent, dan speel je het niet meer. Vanuit hun standpunt is het ook te begrijpen, want er moet geld binnenkomen, zelfs om die "gewaagde zetten" te doen, want hoe groot het bedrijf ook is, een financiële kater kunnen ze allemaal missen als de pest.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 22:04
  • Hara-Kiri papfles

    Misschien is het mijn verzuurdheid met de laatste nieuwe 'toppers' en dergelijke, omdat ik ze mij niet genoeg boeien (of ik speel ze te snel uit, zoals South Park), en zo wat op een dry patch kom qua games.

    Pas op, dat er games zijn die mij weinig interesseren is logisch, er moet voor elk wat wils zijn. Er zullen ongetwijfeld ook titels zijn die mij wel liggen, maar die ik gewoon niet ken, al ben ik behoorlijk op de hoogte. Ik ga ook niet meer lukraak games uit de rekken halen (of keys online kopen), want dat begon meer en meer tegen te vallen.

    Geld moet er komen, en dat komt grotendeels door reeksen of vaste persona's in games, maar de zoveelste van een reeks vind ik wat onlogisch. Okee, de titel is bekend en trekt zo aan. Maar een andere setting voor bepaalde games zou misschien net die boost geven die mij meer meetrekt in series, en mogelijks ook de serie zelf voor veel gamers weer zal aantrekken.

    Kijk bv naar iets als CoD. Speelde ik enorm graag toen het WOII was, en vond Modern Warfare ook best leuk. Maar vanaf dat punt is er voor mij te weinig veranderd om nog interessant te zijn.
    AC heeft dan wel weer een andere 'setting', en is nu met de laatste veranderd, maar zoals ik zei, heeft de serie mij zelf door andere redenen verloren. Iets als AC in een meer futuristische setting zou dan misschien weer meer gaan aantrekken.

    Er zijn ook series die ik graag speel en waar ik niet genoeg van krijg, maar ik stel mij tevreden met wat ik heb gehad. Een voorbeeld van een game dat, al veranderde het maar met mondjesmaat per titel, is Gears of War. Ik vond het een fantastisch verhaal en dat sleepte me mee doorheen de drie games. Daarna was het dan ook gedaan, want ergens vond ik dat daar gerust kon ophouden. De rode lijn in AC (het verhaal van Desmond) vond ik boeiend en leuk, maar sleepte dan net iets te lang aan, kwam niet sterk genoeg aan bod, wat mij liet afhaken bij AC3 (heb het verhaal wel nog gelezen).

    De drie titels die je opsomde zijn op zich niet veilig, maar blijven ergens wel rond een veilige formule balanceren. Devs weten dat openheid en vrijheid scoort, wat Watch Dogs zo leuk maakt. Ook technologische aspecten erbij betrekken en relevante topics zijn deel van een formule, die voor succes zorgt, wat wel al duidelijk is als je kijkt naar de grote interesse. Ik keur dit niet af, integendeel, ik kijk er ook wel naar uit, maar het is geen volledige stap in het onbekende.

    The Division heeft dan weer de steun van de befaamde 'Tom Clancy'-prefix, wat op zich al wat interesse trekt. Ook is inleving en realisme hier top, en is het inderdaad een shooter die net een stap verder lijkt te willen gaan, wat ik toejuich. Maar ook hier is de gekende formule de basis, dus weer geen volledige stap in het onbekende. Van de weinige gameplay die ik heb gezien, lijkt het me wel een leuk spel dat ik ga uitproberen.

    The Crew heb ik te weinig gezien om iets over te zeggen.

    Kijk, en misschien botst dit met jou visie, wat geen probleem is, misschien verstaan we innovatie op een andere manier. Misschien ben ik zo verzuurd omdat ik de vorige innovaties al te gewoon ben. Innovatie zou voor mij nu iets zijn als een totaal andere manier gebruiken om een verhaal aan te brengen, de vrijheid en interactie naar ongeziene niveau's brengen, nog meer speler-input in een spel brengen,...
    Dat komt er ongetwijfeld aan, en begint en bepaalde titels al te komen, maar het voelt aan of deze evolutie te gestaag is, en mensen heel snel tevreden zijn met iets wat maar minutieus anders is dan wat we gewoon zijn.

    EDIT: @GuerillaDawg, bedankt voor de preview, en excuses voor de comments te vullen met een muur aan tekst, al is dit in geen zin gericht op je werk dat je hier gedaan hebt ;)

    Reactie aangepast door Hara-Kiri om 2014-04-23 om 23:46

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 23:45
  • papfles Hara-Kiri

    Je zegt dat je bv. AC weer interessanter zou vinden als het in een andere setting was, maar dat kan je dan toch ook moeilijk als innovatief beschouwen. Net zoals COD in WWII-stijl eigenlijk ook niet innovatief is.

    Ik vind het logisch dat bedrijven cirkelen rond bestaande concepten en games, om zo stapsgewijs uit te bouwen met pogingen tot innovatie hier en daar (of andere aanpak van ideeën X en Y). Gamers zijn op dat vlak bijzonder moeilijk in te schatten, zeker de luidruchtige hoop. Ze willen bakken vernieuwing, maar hun game mag wel niet anders zijn dan voordien. Beantwoord dat maar eens als ontwikkelaar, want op zich zijn het vaak compleet tegenstrijdige eisen.

    Bovendien zie je de afgelopen jaren ook maar heel erg weinig nieuwe concepten opduiken. Zo is het "bouw zelf shizzle"-concept populair geworden, net zoals de "zombie apocalypse" (een uitloper van de zombie-rage die al jaren woedt tbh) en de MOBA-rage.

    Op dat vlak lijkt het me quasi onhaalbaar om continu vernieuwingen te eisen, want vele projecten vergen ettelijke jaren en vergen dus ook een zeker "natte vinger"-gehalte om in te schatten wat er binnen 2 jaar "hot" gaat zijn. Ubisoft is bijvoorbeeld met heel wat games ook behoorlijk tabletgericht, wat anderen dan nog niet meteen hebben. Dat is ook een vorm van innovatie natuurlijk, maar een schip dat in totaal 2 of 3 jaar moet varen, gooi je niet 3 maanden voor de aankomst plots van koers om nog innovatie X erbij te smijten die op dat moment naar boven komt drijven imho.

    Reactie aangepast door papfles om 2014-04-24 om 10:17

    • Geplaatst op 2014-04-24 om 10:17
  • GuerrillaDawg Hara-Kiri

    Geen probleem hoor, ik lees graag muren tekst in de comments! :p

    • Geplaatst op 2014-04-24 om 14:42
  • vgthomas

    Ik was nog aan het twijfelen, maar nu ik dit gelezen heb, ga ik hem zeker aanschaffen.
    Dit weekend eens uitvlooien waar ik hem het beste pre-order voor Xbox One

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 22:46
  • http://www.4gamers.be/profiel

    Ik heb het besteld voor pc. Ik wil de grafisch beste versie.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 23:05
  • Veldje123

    Ik blijf twijfelen over deze game. Aan de ene kant kan het de topper van het jaar worden, aan de andere kant ben ik bang dat het snel in de herhaling gaat vallen. Om maar een voorbeeld te noemen: in ongeveer elke trailer die ik tot nu toe gezien heb wordt er op een gegeven moment gebruik gemaakt van paaltjes die uit de grond komen om achtervolgers te dwarsbomen. Leuk natuurlijk, maar na drie keer heb je dat ook wel gezien. Bedenk ook eens hoeveel side missies je moet bedenken om niet na een paar uurtjes dezelfde dingen tegen te komen. Far Cry 3 en AC waren leuke games, maar waren ook geen toppers in gevarieerde speelwerelden.

    • Geplaatst op 2014-04-23 om 23:10
  • Benji86NL

    Nog steeds ben ik bang dat Watch_Dogs teleur gaat stellen.. Maar he, we houden hoop.Jullie zijn alvast enthousiast en dat is vast niet zomaar :)

    • Geplaatst op 2014-04-24 om 09:46
  • Sando

    Heb veel vertrouwen in deze game, ik ben erg bij dat ik de dedsec edition heb gepre-orderd. En ik vind dat een serie best wel 2, 3 of zelfs 4 vervolg titels mogen hebben, ALLEEN moeten ze dan niet tot het uiterste worden uitgemolken. Neem een voorbeeld aan Finale Fantasy ondertussen heeft deze reeks al meer dan 15 titels en toch is het altijd weer anders. Het probleem van al die uitgemolken titels zijn WIJ de gamers (80%). Titels zoals CoD en AC zijn een van de meest verkochte games ooit. Wij gamers blijven altijd zeuren dat we iets nieuws willen maar uiteindelijk willen we niks nieuws. We volgen gewoon de meerderheid.

    • Geplaatst op 2014-04-24 om 10:17
  • Aramius

    Ik heb er zin in! En ook vertrouwen in dat het helemaal goed komt met deze game.
    Als hij er op de PS4 net zo goed uitziet als Infamous dan ben ik al tevreden. Verder lijkt me de gameplay en verhaal beter en dieper te worden dan infamous.

    • Geplaatst op 2014-04-24 om 11:26
  • 4gPC

    dit lijkt me echt het allervetste en meest uitdagende spel dat er ooit is uitgebracht (mening!!). Ziet er echt vet mooi en gedetailleerd uit en het lijkt net het echte leven