4gamers.be

Nintendo Post E3: Hyrule Warriors, Kirby en Yoshi

Door Phazon, 14-07-2014 00:05

Mario vs Donkey Kong


Mario laat zich weer van zijn schattigste kant zien in Mario vs. Donkey Kong en laat je uren genieten van veel puzzelplezier. Voorheen was deze game al te vinden op enkele Nintendo-platformen, maar nu kan je deze gaan bewonderen op groot scherm en in High Definition op je Wii U-console.
 
Er verandert zo goed als niets aan de gameplay en dat houdt nog steeds in dat je puzzels moet oplossen door middel van de Mario-figuurtjes. Door met je stylus op Mario te tikken, activeer je hem en begint hij te lopen in een welbepaalde richting. Deze richting blijft hij houden tot hij geblokkeerd wordt en het is dan jouw doel om hem veilig naar de uitgang te leiden. Door hoogtes in de puzzels te manipuleren, hetzij beperkt, kan je het traject enigszins aanpassen. Natuurlijk kan je niet oneindig veel stukjes bijtekenen en dat vergt toch soms wat denkwerk waardoor een puzzel al snel moeilijker wordt.
 
 
Op de aangegeven plaatsen om stukjes vloer bij te tekenen, kan je ook blokkades zetten waardoor Mario van looprichting zal veranderen. Er zijn ook tunnels die je van de onderste rij naar de bovenste kunnen verplaatsen en omgekeerd. Verder zijn er meerdere personages die in het spel kunnen voorkomen en die je dan naar hun specifieke deurtje moet leiden, wat natuurlijk ingewikkeld wordt als ieder personage zijn eigen deurtje heeft.
 
In de demoversie van E3 zat een waaier aan levels die de variatie van het spel moesten aantonen. Naast een tutorial level kregen we ook al meteen Peach én Mario aangeboden die elk naar hun eigen deur moesten. Wanneer Mario aan het bewegen is en de stilstaande Peach raakt, komt deze ook in beweging en begint zij ook te wandelen, wat voor bepaalde strategieën zorgt. Ettelijke levels verder zie je Donkey Kong voorbijkomen die Mario en Peach in de lucht kan gooien, zodat je ze eigenlijk verder kan krijgen in de level (tenzij je natuurlijk geen platform tekent en Donkey Kong maar moet blijven gooien).
 
 
De vormgeving van dit spel is simpel tweedimensionaal weergegeven, maar dat maakt het spel niet minder mooi, integendeel zelfs. Minder is meer in dit geval en het komt perfect uit met de gameplay waardoor er niet al te veel afleiding op de achtergrond staat. De verschillende levels, extra personages en functies zorgen voor een goede afwisseling in het geheel en zorgen ervoor dat Mario vs. Donkey Kong zelden verveelt. Een groot pluspunt aan de Wii U-versie is dat het spel speelbaar is door enkel op de Wii U-Gamepad te kijken, perfect om lekker lui in de zetel te hangen terwijl je puzzels oplost.
 
De fans van de voorgaande versies van Mario vs. Donkey gaan zeker de meerwaarde van de Wii U accepteren voor dit spel en voor nieuwe spelers is het vooral een fijne manier om het spel te leren kennen. Mario vs. Donkey Kong komt waarschijnlijk in 2015 uit voor de Wii U. We kunnen alvast veel puzzelplezier verwachten, iets waar de fans zeker dol op zullen zijn.
 
 

Hyrule Warriors


Vorig jaar kwam Nintendo in december met een wel heel erg verrassende aankondiging op de proppen. Hyrule Warriors was een The Legend of Zelda spin-off die het thema van de Zelda-games samenvoegt met de gameplay uit de Dynasty Warriors-games. Aangezien het verhaal geen deel uitmaakt van de officiële Zelda-tijdlijn, zijn er ongelooflijk veel zaken mogelijk, getuige de vele personages waar we de voorbije weken al mee kennis konden maken. Naast Link en Zelda, zijn ook Impa, Midna, Agitha (het kevermeisje uit Twilight Princess) en een volledig nieuw personage, Lana, speelbaar. Naar goede Dynasty Warriors-gewoonte zullen er de komende weken sowieso nog ettelijke personages onthuld worden en verwachten we eigenlijk ook een heleboel speelbare slechteriken.

Wat moet je nu net van het spel verwachten? Aangezien de ontwikkelaar van de game, Omega Force, ook de hoofdontwikkelaar van de Dynasty Warriors-games is, kan je de gameplay zo goed als volledig vergelijken met die games. Er zit dus als het ware een uitgebreide Zelda-skin over deze hack&slash gameplay. Desondanks worden er nog een paar interessante gameplay-elementen aan Hyryule Warriors toegevoegd. Normaal gezien vormen puzzelelementen altijd een wel erg belangrijke hoeksteen van de Zelda-games, maar dit zou in het geval van Hyrule Warriors te veel van de actie afleiden, dus heeft men een heel aantal puzzelelementen erg subtiel en lichtjes in de game geïntegreerd. Zo zit er bijvoorbeeld in elk level wel ergens een schatkist met een gekend Zelda-wapen of zijn er wat power-ups in het slagveld verspreid.

Hyrule Warriors screenshot

Daarnaast heeft men in ieder level een eindbaas gestoken die unieke mechanics mee zal krijgen. Onze demolevel bevatte bijvoorbeeld de bekende King Dodongo en om hem te verslaan moet er natuurlijk gebruik gemaakt worden van bommen die je ergens in een schatkist zal moeten vinden. Vooraleer je daaraan kan geraken, zal je vanzelfsprekend tal van vijanden een kopje kleiner moeten maken met de meest onwaarschijnlijke aanvallen. Wanneer een bepaald aantal vijanden in een bepaald gebied op het slagveld verslagen zijn, kan je oprukken naar het volgende gebied om dit te verdedigen of in te palmen.

Door een combinatie van lichte aanvallen met de Y-knop kan je je al een weg banen door al het vijandelijke gespuis, maar wanneer je deze aanvallen combineert met een wat zwaardere aanval via de X-knop, zal je een van de vele speciale aanvallen kunnen uitvoeren die wel erg episch geanimeerd zijn en ook nog eens flink wat schade aan de vijand zullen aanrichten. Omega Force heeft er, met behulp van ontwikkelaar Team Ninja, alles aan gedaan om elk personage erg uniek qua aanvallen te doen aanvoelen en te laten uitzien. Door het feit dat er ook zo veel vrouwelijke personages speelbaar zijn, is het spel onder wat fans intussen ook al gekend als 'Waifu Warriors'.

Hyrule Warriors was voor ons een erg plezante kennismaking met de Dynasty Warriors-gameplay, maar ergens voelden we toch aan dat de gameplay en inhoud op zich niet het niveau haalt wat we van de grote Nintendo-klassiekers gewoon zijn en er nog een paar ruwe kantjes (niet zo stabiele framerate, wat minder grafisch uitziende effecten) zijn. Dat is op zich niet zo een ramp, maar je kan wel best in het achterhoofd houden dat het hier dus nog steeds om een Dynasty Warriors-game gaat met enkele interessante Zelda-elementen en een mooi Zelda-thema. Desalniettemin belooft Hyrule Warriors een heel plezante en interessante spin-off te worden die misschien wel eens heel wat mensen fan kan maken van de Dynasty Warriors-titels.

Hyrule Warriors screenshot

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.