4gamers.be

Studie: "Slechts 25 % van Early Access wordt volwaardige game"

Door papfles, 18-11-2014 09:20, bron: pcgamer

Op Steam zijn Early Access-games best populair te noemen, omdat mensen graag vanaf het begin reeds betrokken zijn bij een project. Men kan de ontwikkeling deels mee opvolgen en gamers kunnen zelfs deels invloed hebben op de verdere evolutie, omdat men de feedback regelmatig ter harte neemt. Het concept op zich kan dus bijzonder aanlokkelijk zijn, maar toch zijn de daadwerkelijke cijfers lichtjes somber te noemen.

EEDAR heeft immers een studie vrijgegeven waaruit blijkt dat slechts zowat 25 % van Early Access-games daadwerkelijk een release oplevert. Men maakt wel de kanttekening dat het getal misschien iets hoger zal liggen, omdat men ook tal van huidige projecten mee in het onderzoek heeft opgenomen, maar toch gaat het om een aanzienlijk klein aantal. Als men naar 2013 kijkt, is slechts 42 % daadwerkelijk uitgekomen. Van de eerste 9 games die als Early Access werden onthuld, zijn er nog maar 3 uitgekomen. "Een opmerkelijk verschil tussen [Season Passes en Kickstarter] en Early Access is dat er geen releaseperiode wordt opgelegd. Een game zou oneindig lang in ontwikkeling kunnen blijven, terwijl het wel verkocht wordt. Een Season Pass wordt binnen een specifiek tijdskader vrijgegeven en ook alle Kickstarter-projecten krijgen een geschatte releaseperiode mee.

Een ander opvallend feit uit de studie is dat Early Access-games eigenlijk meer geld kosten dan games die wel uitkomen. Er wordt dan ook opgemerkt dat Steam hier nog geen eisen heeft opgelegd en dat het er op deze manier eigenlijk in geslaagd om mensen te laten betalen om bètatester te zijn. Als de trend van lange Early Access-periodes blijft aanhouden, voorspelt de studie ook problemen voor het systeem (en Steam).

Reacties

  • MooseTheStampede

    open of gesloten b├ęta tests, afgewerkte producten te koop stellen, DLC terug als een "deleted scenes" addon verkopen ipv dingen die al reeds in de game zitten af te sluiten en achteraf bij te verkopen en presto: geen zever meer

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 09:46
  • xlord MooseTheStampede

    agreed, al is de industrie er niet helemaal mee eens volgens mij :(

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 12:23
  • teknohol1c

    Daar had ik nu niet bepaald een studie voor nodig om dat door te hebben :)
    Early-access is spijtig genoeg het nieuwe vergif in ons wereldje en enorm spijtig dat velen er zich dan ook laten aan vangen.
    Zeg nu zelf, waarom zou je als ontwikkelaar u spel uberhaut nog uitbrengen als het geld al binnen stroomt tijdens early-acces.
    Denk dat Dayz daar het beste voorbeeld in is? Loopt nog steeds in Alpha? (na wat opzoekwerk want ik game niet op pc)

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 11:39
  • bluestrike

    Geld stroomt niet binnen tijdens early acces afgaande op Valve hun zopas aangepaste rules en guidelines.
    Zit in de tendens aangezien ook kickstarter successen voor games minder zijn. (Door falingen)

    Al zie ik niet in wat voor problemen het bij steam zou opleveren of een game nu lang in Early Acces is.

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 12:54
  • Enzime bluestrike

    Zolang ze er blijven aan werken is het zelfs een voordeel voor ons/toekomstige kopers. Heb al genoeg games geweten die door een succesvolle Early Acces meer features/content adden of zelfs redelijk wat core features volledig aanpassen door feedback. Dan duurt natuurlijk langer voor het dan officieel uitkomt maar het eindresultaat is in de meeste gevallen wel beter.

    Heb massas Early Acces games maar de 'scams' zijn imo dik in de minderheid.

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 22:28
  • Marginal0

    Het probleem tegenwoordig is dat een spel nooit 'af' is. Ze komen onvolledig op de markt omdat men toch altijd een 'release day'-patch kan maken, of het schaamteloos een maand later pas bugvrij maakt. Dit zorgt er onder meer voor dat mensen lang wachten alvorens een spel (cheap) te kopen, want er komt toch nog een hoop stuff bij.

    In dit geval heb je dan ook nog de pre-facto geldstroom naar de ontwikkelaar. Tijdens de early access fase heeft men al een significant deel van het geld binnen. Dan verdwijnt soms de incentive om het spel 'af' te maken, wat jammer is. Dat heb je zeker met kickstarter. Vanaf de passie verdwijnt omdat men pas later zicht krijgt op de omvang van het spel, geeft men het op. De buit is toch al binnen.

    Imo is er gewoon iets mis met de naam. "Early Access" veronderstelt dat het ooit af zal geraken. Noem het gewoon anders; zodat het duidelijk is dat er niets aan verbonden is. Je betaalt om mee te denken over een project, en als het uiteindelijk niet boeit, dan boeit het niet he. Dit is oorspronkelijk het concept niet, maar daar komt het blijkbaar toch op neer, dus laat dat ff duidelijk zijn. En de eisen van Steam zijn idd zeer laag qua contentgehalte. Het moet ietswat speelbaar zijn en da's denk ik alles.

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 13:18
  • tomke009

    Het is al ver gekomen dat je moet betalen om mee te doen aan een Alpha of Beta. Of het nu Early acces noemt of niet het is en blijft een Alpha.
    Bij nieuwe of kleinere ontwikkelaars kan ik er nog begrip voor opbrengen omdat die meestal het budget niet hebben om betatesters aan te werven en het hele procede te doorlopen. Maar sommige games in Early Acces zijn games die ontwikkelt worden door studio's met naam en faam, waar ik betwijfel dat die geen budget hebben om bug-tests te doen. Daar is het gewoon een goedkope manier om testen te doen EN terwijl nog extra inkomsten binnen te rijven.
    Volgens mij wordt de helft nooit gereleased simpelweg omdat niemand het nog gaat kopen, degene die het echt willen zijn al bezig in alpha-fase en degene die twijfelen zijn tegen dat het effectief uitkomt al bezig met een andere game.

    • Geplaatst op 2014-11-18 om 17:47

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.