4gamers.be

Killing Floor 2-maker verdedigt PlayStation 4-versie

Door papfles, 10-12-2014 16:59

Niet iedereen is even tevreden als een game overstapt naar andere platformen. Bij de Sony PlayStation Experience heeft men bijvoorbeeld Killing Floor 2 aangekondigd voor PlayStation 4, naast de pc-versie. Dat was dus ook niet naar de zin van heel wat fans, die denken dat Killing Floor nu "afgezwakt" zal worden om ook op console te werken.

John Gibson, president van Tripwire, probeerde vervolgens uit te leggen waarom men zulke keuzes soms moet maken. "Laat ons zeggen dat we 2 miljoen dollar kunnen uitgeven om een pc-game te maken, maar dat we 4 miljoen kunnen uitgeven als we het ook op console kunnen uitbrengen", stelt hij. Met meer ontwikkelkosten heeft men ook een groter publiek nodig en dat kan men op deze manier wel bereiken.

"Op die manier krijgen de pc-gamers ook twee keer meer features en content, dan wanneer het op 1 enkel platform zou verschijnen. De afgelopen jaren hebben jullie al kunnen profiteren van deze zet, maar hebben jullie er nooit iets van geweten. Games zoals Far Cry 3, Dishonored en andere zouden niet mogelijk zijn met hun omvang als ze op 1 enkel platform verschenen", legt hij uit. Men benadrukt dat het hoofdplatform nog altijd pc is en men van plan is om consoles te "tripwirizing" en niet om de game te "consolizen". "We kunnen nu games op consoles brengen , aan onze voorwaarden, zonder compromissen."

Killing Floor 2 screenshot

Reacties

  • rafbanaan

    Erg dat ze dat tegenwoordig moeten doen.

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 17:40
  • Ge0force

    Goh, dat hebben we al zoooo vaak gehoord. Behalve CD Project Red hebben zowat alle voormalige pc-ontwikkelaars hun games gericht op het mainstream console publiek. Tegelijkertijd verdwijnen gratis DLC en ondersteuning voor mods als sneeuw voor de zon.

    Ik ga weliswaar niet op voorhand conclusies trekken, maar veel vertrouwen heb ik er niet meer in.

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 17:41
  • papfles Ge0force

    Ze hebben zelf al gezegd dat gratis updates een deel zijn van die "Tripwirizing" is.

    Dat je er weinig vertrouwen in hebt, snap ik nog gezien andere voorbeelden. Echter, dat gebrek aan vertrouwen moet imho gekoppeld zijn aan die specifieke ontwikkelaars. Voor zover ik weet heeft Tripwire op dat vlak nog niks gedaan om dat vertrouwen te beschamen?

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 17:48
  • Ge0force papfles

    Klopt, maar dat kan ook gezegd worden van andere pc devs die ook voor console beginnen ontwikkelen. Ik hoop dat Tripwire woord houdt.

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 18:01
  • marshaldodge papfles

    Inderdaad, Tripwire is samen met CD Project Red één van de laatste developers/uitgevers waar ik in vertrouw. Het komt allemaal wel goed, no stress! B)

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 18:03
  • rafbanaan Ge0force

    Ik heb de mannen gesproken en ik heb hun history bekeken/gespeeld. Ik heb er vertrouwen in :) Het zijn quasi de enige die hun spel vanuit 2009 nog jaarlijks met minimum 3 gratis updates voorziet.

    Reactie aangepast door rafbanaan om 2014-12-10 om 18:39

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 18:34
  • Ge0force rafbanaan

    Thanks m8, da's een serieuze geruststelling

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 18:52
  • tomjacobs Ge0force

    normaal zou er hierna nog een grote update voor kf moeten komen dacht ik :p en het spel is toch al redelijk oud en ze brengen nog gratis en betalende content

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 20:02
  • loewie rafbanaan

    TF2 is van 2007 en er komen ook nog altijd een hoop gratis updatis voor. Tripwire zijn samen met Valve mijn favoriete bedrijven omdat altijd ze altijd ne hoop gratis updates uitbrengen voor hun spellen, anders had ik er geen 1362 uur van TF2 en 340 uur van RO2 opzitten :p

    Reactie aangepast door loewie om 2014-12-11 om 02:02

    • Geplaatst op 2014-12-11 om 02:00
  • Tomba

    Het is natuurlijk een shooter, daar zijn de verschillen tussen PC en consoles beperkter. Het is niet zoals DA of Diablo 3 waar je nog maar een paar skills kan gebruiken omdat een console maar 4 knoppen heeft.
    Het enige dat ik me kan inbeelden dat ze doen om consoles tegemoet te komen is vijanden trager maken zodat je ze ook nog kan raken met een controller, en eventueel teveel functies achter 1 knop steken. Maar BF4 blijft bvb toch ook nog altijd een shooter met alle toeters en bellen.

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 18:03
  • staticsickx

    dit valt me toch zwaar tegen van hun. maken ze nu een te dure opvolger met kf2 of hoe heb ik het nou? of wil gibson opslag? geld is nooit echt een issue geweest voor hun dacht ik. weinig of zelfs niks negatiefs te horen over tripwire. de lading aan dlc's die ze uitbrengen werden ook wel gretig afgenomen imo. so why need 2 million extra?

    • Geplaatst op 2014-12-10 om 23:23
  • papfles staticsickx

    Hij zegt dat als hij vier miljoen in de game wil steken om zo MEER te kunnen bieden qua game, hij ook MEER klanten moet kunnen bereiken, maar dat hij dat niet wil doen door zijn principes overboord te gooien... Totaal anders dan wat jij ervan maakt dus

    • Geplaatst op 2014-12-11 om 00:18
  • staticsickx papfles

    Alsof ik niet snap dat het niet letterlijk om die miljoenen gaat. Kf1 stelt niks voor qua kosten. Hij moet meer op het pc publiek vertrouwen. Ik geloof echt niet dat er ineens veel meer mensen bereikt worden op de consoles. Keep it simple. Meer geld in een game pompen hoeft niet altijd op een succes uit te draaien

    • Geplaatst op 2014-12-11 om 12:49
  • papfles staticsickx

    Niks voor qua kosten? Als ik me niet vergis moet hij een bedrijf runnen (personeel, belastingen, gebouw, nutsvoorzieningen, ...), heeft hij ook al heel wat DLC gratis gegeven (naast betalende DLC) en moet hij ook nog budget hebben om een volgende game te ontwikkelen.

    Gamers willen altijd meer, beter, mooier, nieuwer en hij zal dat met een sequel waarschijnlijk ook willen afleveren (deels omdat hij het waarschijnlijk graag doet en deels omdat hij er natuurlijk ook geld mee wil verdienen).

    Hij haalt in dit geval alles uit de kast om uit te leggen waarom hij dat doet (niet dat hij, puur in de grond van de zaak, enige uitleg verschuldigd is) en dan krijgt hij nog het deksel op de neus met dat hij maar "meer op het pc-publiek moet vertrouwen"?

    Als hij zegt dat er voor de pc-gamer niks zal veranderen en dat hij gewoon extra volk wil bereiken en dat hij met het extra budget ook meer kan bieden aan de pc-gamer, dan schiet jij hem dus al bij voorbaat af?

    Ik geef het u op een blaadje dat als hij het bij een beperkter budget had gehouden (en dus zaken pas kon afwerken als DLC omdat het geld van de basisgame pas later komt) en dus minder "nieuws" kon doen of minder diepgaande ontwikkeling kon doen, diezelfde gamers die nu klagen over de consolemove, ook komen klagen dat Killing Floor 2 slecht is en dat hij meer had moeten doen met de ontwikkeltijd.

    Sorry, maar de pretentie van een klant (en dat lijkt bij hardcore gamers meer te zijn dan bij andere sectoren) begint soms wel de spuigaten uit te lopen. Hij heeft nog niks afgeleverd qua Killing Floor 2 om over te klagen en het is nu al niet goed meer :-/

    Reactie aangepast door papfles om 2014-12-11 om 13:39

    • Geplaatst op 2014-12-11 om 13:39
  • staticsickx papfles

    jammer dat ik LETTERLIJK alles tot in de puntjes moet uitleggen.

    QUA KOSTEN bedoel ik dus dat kf1 oorspronkelijk een mod was. Zoals vele mods beginnen die kleinschalig en redelijk "goedkoop" gemaakt door de community wat later KAN uitgroeien tot een "grote" jongen. COMMUNITY bepaalt vaak wat er met een game kan gebeuren en geeft feedback. Community kan een game ook dood laten gaan. Niet doen alsof mensen dom zijn en niet weten wat vaste lasten zijn ;-)

    Wat ik alleen duidelijk wil maken en wat MIJN mening is dat tripwire trouw aan zichzelf moet blijven. Mooie picas en blabla is leuk maar of de game zijn scary gehalte dan behoud is maar afwachten. De "simpelste" horror games qua gfx zijn het engste en dat kunnen veel mensen beamen. Het gedeelte gamers willen meer is dus niet altijd waar. COD gamers daarvan uitgesloten maar om dat nog een game te noemen vooruit dan :p

    Kijk naar bijv. Payday 2. Net als KF begonnen als PC game. Meen me te herinneren dat Payday 2 lang niet alle updates meekrijgt op de consoles dan op de PC. Hier kan ik fout zitten aangezien ik weinig volg van consoles. Zaken idd afwerken onder het idee van dlc omdat we te weinig geld hebben slaat idd nergens op.

    Het doet er niet toe HOEVEEL geld je investeert maar HOE je het investeert. Weinig geld kan veel opleveren. Veel geld kan weinig opleveren. Genoeg games die daar onder vallen.

    Jammer dat mijn post over komt als klagen wat zeker niet mijn bedoeling is maar als we ACHTERAF zouden gaan klagen krijg je een stom antwoord van ja dat had je van te voren moeten zeggen. En als je iets van te voren zegt krijg je een antwoord van dat kun je niet weten want er is nog niks gedaan. Kortom het is ook nooit goed. Ik durf ook goeie aspecten van zelfs een game die ik niet leuk vind op te noemen maar daar krijg je minder van mee omdat men meer geneigd is naar negatief commentaar te luisteren

    • Geplaatst op 2014-12-11 om 19:46
  • papfles staticsickx

    Ik vind het jammer dat er veel negatief gesproken moet worden, terwijl er nog geen enkele reden voor is geweest. Groot verschil tussen bezorgdheid en negativiteit imho