4gamers.be

Abonnementsformule voor PlayStation Now aangekondigd

Door Jay, 05-01-2015 14:51

Bij ons is PlayStation Now, de game streaming service van Sony, nog niet beschikbaar, maar in de VS en Canada kunnen ze al een tijdje met de service aan de slag in het kader van een testfase. Als dusdanig moesten games afzonderlijk geleend worden voor een bepaald bedrag. Darksiders kon je bijvoorbeeld 4 uur lang spelen voor 3 dollar, terwijl het 6 dollar was voor een week, 8 dollar voor 30 dagen en 15 dollar voor 90 dagen. Nu heeft Sony ook een officiële abonnementsformule aangekondigd, die de definitieve release van PlayStation Now lijkt in te luiden.

Vanaf 13 januari kunnen ze in de VS en Canada kiezen voor twee formules. De ene betreft een maandelijkse subscriptie voor 19,99 dollar en de andere geeft je 3 maanden toegang voor 44,99 dollar. Vreemd genoeg zijn er voorlopig niet meer opties, zoals bijvoorbeeld een jaarabonnement, aangekondigd. Via een dergelijke subscriptie heb je dus toegang tot een bibliotheek van meer dan 100 games die momenteel ondersteund worden.

Rondom PlayStation Now in Europa blijft het voorlopig trouwens redelijk stil. Sony heeft echter altijd al te kennen gegeven dat het de service dit jaar in Europa wil lanceren, maar vermoedelijk zullen we er binnenkort dan wel wat meer over horen.

Reacties

  • Callandt

    Prijs valt zeker mee voor die gametitels!

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 15:26
  • Maveryck

    Streaming zal niet evident zijn in België denk ik zo, maja..

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 15:54
  • insanespartan

    Valt wel mee..

    btw kleine typ fout in de tekst

    Vremd genoeg zijn er...

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 16:04
  • Maveryck papfles

    Ergens in nen dungeon gegooid mag ik hopen? :p

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 20:27
  • S3RiOuS

    Zou verdorie handig zijn. Er zijn de dag van vandaag zoveel games die je in enkele dagen uitgespeeld hebt dus als je dan 6 dollar betaald en het spel uitspeelt kom je er lekker voordelig vanaf :)

    we zullen nog wel zien wat het hier geeft zeker :)

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 16:40
  • Klart

    Interessant. Prijs valt nog redelijk mee.

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 16:48
  • defrulleux

    Shut up and take my money! Zalig toch? 8 dollar voor 30 dagen per spel of 20 voor gans den bres? Damn, voor 20 euro heb ik om minstens 400 euro games uitgespeeld

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 18:58
  • Rozaantjie

    Woohoo, eindelijk mag ik nog eens betalen om games die ik reeds bezit nogmaals te spelen! En ik dacht dat DLC en microtransacties de grootste pest waren in het hedendaagse gamen. Sony vervreemd me meer en meer.
    Nu gaat het verhaaltje over technische onmogelijkheden voor Backwards Compatibility niet meer op Sony.... Geef me gewoon waar ik recht op heb! Als ik een ijsje koop en de eigenaar van de ijssalon vraagt of ik op een betere stoel wil zitten, dan wordt toch ook niet m'n ijs afgepakt zodat ik daarna mag betalen voor elk likje? Da ijsje is potdomme van mij!

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 19:28
  • Tomba Rozaantjie

    Dus Sony moet geld uitgeven zodat jij games op een andere console kan spelen dan waar je ze op gekocht hebt? Jij hebt recht op wat je gekocht hebt: een werkend PS3 spel. Dat neemt niemand je af. Als je eeuwige BC wilt, moet je maar op PC spelen.
    Dat is alsof je in een ijssalon een ijsje besteld, dat ijsje opeet, en dat van de eigenaar eist dat hij een nieuw ijsje met extra slagroom brengt zonder dat je daar extra voor moet betalen...

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 20:45
  • Rozaantjie Tomba

    "Dan moet je maar op PC spelen"... Zolang wij consolegamers blijven bukken, blijven zij m erin schuiven.... Zo simpel is het. Ze hoeven geen geld te spenderen, maar zeggen dat het technisch onmogelijk is, tenzij ik betaal is weer iets anders.
    Blijf maar rechtpraten wat krom is, betaal voor de mogelijkheid om online p2p te gamen op een netwerk dat zichzelf niet heeft bewezen en instabiel is, betaal voor games die je al bezit en kijk dadelijk hoe beide je meer en meer frustreren omdat de hele server-infrastructuur er niet op is berekend....
    Ik heb liever dat ze games en consoles duurder maken, dan dat ze dit soort listen bedenken om de klant nog eens uit te wringen.
    Ik dacht dat Nintendo me meer en meer aansprak om de leuke games die ze bieden, maar ik denk dat het gewoon de duidelijkheid is die ik heb: online niet te veel van verwachten en dure games.... Maar gericht op plezier dat niet stopt 2 weken na de aankoop.

    Reactie aangepast door Rozaantjie om 2015-01-05 om 21:10

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 21:09
  • Tomba Rozaantjie

    Wat heeft de belabberde netwerkinfrastructuur van consoles hier nu weer mee te maken?
    Jij bezit géén PS4 versie van je PS3 games, dus het heeft helemaal niets te maken met betalen voor iets dat je al hebt. Dat is helemaal geen list of complot. Jij hebt gekregen waar je voor betaalde. Daar stopt de overeenkomst. De gamesindustrie doet op zeer regelmatige basis zijn klanten onrecht aan, maar niet in dit geval.
    Grappig dat je dan naar Nintendo wijst, het bedrijft dat al decennia lang identiek dezelfde games verkoopt. Ik ben vrij zeker dat je op ELK platform dat ze ooit gemaakt hebben, Super Mario Bros kan spelen, en dat je er ook op ELK platform voor moet betalen. En hoe fans een gat in de lucht springen als ze nog maar eens een oude Zelda opnieuw verkopen op een nieuw platform...

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 22:03
  • Rozaantjie Tomba

    Het netwerk heeft er alles mee te maken. Allereerst rollen ze maar diensten uit daar alsof het niets is, zonder dat de basis functies naar behoren werken. Daarnaast is het een optelsom: ze vragen me niet enkel te betalen voor games die ik reeds bezit, ze vragen me ook een bijdrage van €50 in het jaar om online te mogen spelen.
    Het gaat om het totaalplaatje: Sony is sinds de tijd dat ongeveer de PSP Go kwam begonnen die hele digitale distributie te promoten. Voordelen waren dat je niet meer afhankelijk was van discs die kapot konden en theoretisch gezien kon je overal ter wereld beschikken over je games. Het voorbehoud: "tot de volgende komt" werd nooit gemaakt en dit hadden ze wel moeten doen. Als consument met een gemiddelde know how van de technische kant van zaken leek het me logisch dat op krachtigere hardware oude games moeiteloos konden draaien, zoals bij bv de Wii U of m'n eerste PS3. Toen kwam uiteindelijk het hele X86 verhaal (zoiets toch zeker) wat ze een valide excuus gaf geen BC te bieden; dat had de PS4 zeker €100 duurder gemaakt, naast technisch ook complexer.
    Maar als ze dan onderwijl wél tot een manier komen om die games af te laten spelen op de nieuwe hardware, vind ik het vreemd dat ik dat enkel tegen betaling mag. Wat me nog meer bevreemd is de Hossanah stemming rondom deze aankondiging of eigenlijk Sony in z'n algemeen; 2014 was enkel op basis van verkopen een doorslaand succes, maar verder hebben ze veel onvrede gecreëerd. Ik ben waarschijnlijk een van de wat ongelukkigere klanten geweest met probleem na probleem, maar als ik zo nu en dan het nieuws volg of internetfora afstruin ben ik zeker niet alleen.
    We hoeven als gamers niet te denken dat we zomaar overal aanspraak op kunnen maken, maar we hoeven onzelf ook niet weg te laten zetten door deze corporaties, vnl om onze eigen ego toch vooral geen deuk op te laten lopen: God forbid dat de keus voor de PS4 misschien toch niet enkel rozengeur is.

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 22:27
  • papfles Rozaantjie

    Als ik me niet vergis was de PS3 deels zo duur door de BC-mogelijkheid die erin verwerkt zat. Toen was het "Had dat eruit gehaald en aangeboden aan zij die het wilden, dan kon de console goedkoper zijn". Nu is het een goedkopere console en wordt er dus gezegd dat het duurder mocht :p

    Persoonlijk vind ik het beter dat een toestel X doet en je zelf kiest of je Y, Z en Q erbij haalt. Heb je die zaken niet nodig, dan heb je gewoon X. Wil je die zaken wel, dan voeg je ze toe naar eigen smaak. (misschien hadden ze dan aparte consoles in de winkel kunnen leggen voor verschillende prijzen, maar dat vindt de consument dan weer verwarrend. Getuige daarvan is dat McDonald's bijvoorbeeld het menu gaat inkrimpen, omdat mensen vinden dat er te veel op staat)

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 22:49
  • Rozaantjie papfles

    Ik denk dat ik gewoon zal moeten wennen aan het feit dat "eigendom" in het digitale tijdperk iets anders betekent dan ik me had voorgesteld. Ik zag het als een iTunes collectie of Steam catalogus die nooit verloren zou gaan en waar ik tegen eenmalige betaling altijd gebruik van zou kunnen maken. Maar goed, van die laatste 2 is dat ook allerminst zeker.
    En daarnaast gaf ik al aan dat het ook een beetje te maken heeft met persoonlijke ervaringen en mijn veranderende kijk op de industrie. Ik was een ras optimist die helemaal in een hype kon opgaan, vooral als het iets van de PS aanging. In 2014 heb ik behoorlijk de deksel op de neus gehad en heeft me al gamer toch een kritischere houding aan laten nemen. Ik betaal graag goed geld aan deze bedrijven, maar ik verwacht meer dan de toezegging dat ze hun best doen voor de klant: ik wil het in 2015 zien. Maar dit geldt voor EA, Ubi, Activision, Nintendo, MS etc net zo goed. Alleen waar voor deze bedrijven de verwachting getemperd was, was de verwachting voor de PS4 torenhoog...en het viel tot op heden vies tegen.

    En vwb Mc Donalds: lees eens The Paradox of Choice.... Aanrader :D

    Reactie aangepast door Rozaantjie om 2015-01-05 om 23:00

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 22:59
  • Tomba Rozaantjie

    Het netwerk heeft niets te maken met het feit dat jij vindt dat Sony jou BC verschuldigd is. Dat digitale games zouden betekenen dat BC altijd inclusief zou moeten zijn, heb je gewoon zelf verzonnen, daar kan je Sony moeilijk van beschuldigen dat ze jou dat wijs gemaakt hebben. Consumenten met weinig kennis gaan er over het algemeen van uit dat console games enkel werken op de consoles waar die games voor uitgekomen zijn, aangezien dat bij vrijwel elke console ooit al zo geweest is. De uitzonderingen die toch BC aan boord hadden, hebben dat duidelijk vermeld aangezien dat een pluspunt was.
    Ze hebben nu trouwens helemaal geen manier gevonden om PS3 games op een PS4 te laten spelen. PS Now streamt enkel beeld en geluid naar de PS4, het "draaien" gebeurt op servers. En aangezien die servers ook geld kosten, lijkt het me normaal dat ze dat niet gratis doen... Het zou natuurlijk een enorm verkoopsargument zijn als ze zouden zeggen dat wie zijn PS3 disc in de PS4 steekt, gratis via PS Now zou kunnen spelen; maar zeker geen verplichting.
    Ik beschouw Sony zeker niet als heiligen, ze hebben meer dan genoeg anti-consumenten beslissingen genomen en heel wat acties ondernomen die misschien net niet illegaal, maar minstens immoreel waren. Maar nogmaals, jij moet NIET betalen voor games die je al in je bezit hebt, tenzij je daar zelf voor kiest. Jouw PS3 games werken nog altijd prima, ze werken gewoon niet op een PS4.

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 22:57
  • littlewolvie Tomba

    Persoonlijk ben ik het eens met Rozaantjie. Misschien heeft het wel te maken met het feit dat ik ook al een iets oudere gamer ben die het ooit anders heeft geweten. Het is niet zozeer het feit dat ze nu met een streaming dienst komen wat me stoort, wel het feit dat ze eerst met weliswaar mooi gefakete teleurstelling op hun gezicht aangekondigd hadden dat het technisch niet haalbaar was om games van vorige generaties te spelen op het nieuwe platform, wat uiteraard bullshit was daar het mits wat moeite en investering perfect haalbaar zou moeten zijn via emulatie (de machine is daar meer dan krachtig genoeg voor). En bovendien was daar volgens Sony ook geen behoefte aan of vraag naar. Die leugen hadden ze ons bij de PS3 immers ook al voorgespiegeld toen ze de eerst hardwarematige oplossing en vervolgens de softwarematige oplossing uit de console haalden. Het is dan ook bijzonder hypocriet om vervolgens met veel tromgeroffel een service op de markt te brengen, tegen betaling uiteraard, die net dat doet, oude games laten afspelen op je nieuw platform. En ja, je hebt gelijk als je zegt dat Sony (of MS, niet dat die beter zijn hoor) geen enkele verplichting heeft op dat vlak. Maar het had een fantastische geste en blijk van klantenservice en loyaliteit geweest. Maak je trouwens geen zorgen, die PS3 staat ook nog altijd onder de TV hoor en de PS2 en zelfs PS1 staan veilig opgeborgen. Die laatste twee houd ik weliswaar meer uit nostalgie en verzamelzucht bij. PS3 games speel ik dan wel weer nog heel veel en met het compatibele netwerk en uitwisselbaar profiel is dat gelukkig ook geen probleem (toch één ding dat ze goed gedaan hebben) Maar ik had het persoonlijk een heel stuk aangenamer en praktischer gevonden als ik die resem consoles had kunnen vervangen door 1 enkele machine. Maar ja, daar valt geen geld mee te verdienen of toch maar beperkt weinig. En daar draait het uiteindelijk allemaal om! Het moet geld in het laadje brengen en liefst zoveel mogelijk. En dan heeft Rozaantjie wel een punt als hij zegt dat ze je dezelfde games telkens opnieuw en opnieuw doen kopen. Tuurlijk verplicht niemand je. En die film van 1985 kon ik ook evengoed nog steeds op VHS kijken, maar toch heb ik hem intussen eerst op DVD en vervolgens op blu-ray gekocht. Al was het maar dat het niet meer echt brandveilig was met die 35 toestellen aan mijn TV gekoppeld. ;) Ik stel het wat belachelijk voor, maar het punt is dat ik persoonlijk ook vind dat Sony best wat meer moeite had mogen doen voor trouwe fans en minstens de vorige generatie nog had kunnen ondersteunen. Zelf had ik trouwens graag 100 euro extra betaald voor een deluxe uitvoering die wel BC ondersteunt. Het idee van verschillende versies vind ik dus helemaal niet zo slecht. Maar uiteindelijk is het vooral de hypocriete houding die me nog het meest stoort. Heb als fabrikant dan tenminste het lef om toe te geven dat je BC niet wenst te implementeren enkel en alleen omdat je via een nieuwe betalende service meer geld wenst te verdienen. En als je daarvoor trouwe klanten maar links moeten laten liggen, dan is dat maar zo. Dat zou tenminste eerlijk zijn en ik zou dat persoonlijk veel meer appreciëren dan dat fake gedoe. Nu ja, bij Sony liggen ze er niet wakker van. De PS4 verkoopt als zoete broodjes en ondanks mijn gemor staat hij hier toch ook, mooi broederlijk naast zijn voorganger.

    • Geplaatst op 2015-01-06 om 12:54
  • papfles littlewolvie

    Ik snap dat het een mooie geste zou zijn, maar als je zelf een bedrijf was / had, dan ga je ook tellen waar je gestes kan doen en geven.

    Een service als PlayStation Now kost waarschijnlijk handenvol geld, niet enkel qua ontwikkeling, maar ook qua onderhoud. Dat ga je toch écht niet als "geste" weggeven dan.

    Los van het feit dat Sony (en eender ander bedrijf) waarschijnlijk vooral geld als doel heeft, zou het me eigenlijk niet verbazen dat ze ook gewoon cijfermateriaal hebben om aan te tonen dat PS3-consoles met BC eigenlijk percentueel gezien amper gebruikt worden daarvoor. Het is echter wel deel van de enorme meerkost die men heeft moeten betalen voor een console indertijd.

    Als je die zaken tegenover elkaar zet, is het waarschijnlijk voor hen beter om het als aparte service aan te bieden. Ook voor de consument is het waarschijnlijk beter, want die kan modulair eerder kiezen voor wat hij wel of niet wil. Ik zou ook geen wagen willen die elfendertig snufjes heeft die ik niet gebruik maar waarvoor ik wel betaal.

    Ik vind het op dat vlak raar dat Sony (of Microsoft of Nintendo) die service wel moet bieden, als je die elders afaik ook niet vindt. Ik had ook graag al mijn videobanden ingeleverd om vervolgens een DVD-exemplaar gratis te verkrijgen hoor, maar dat is nu eenmaal niet mogelijk. Deels door winstbejag, deels door een heleboel factoren die een consument niet ziet / wil zien / kan zien.

    • Geplaatst op 2015-01-06 om 13:06
  • Tomba littlewolvie

    Hoe heb jij dat ooit anders geweten dan? Kon je NES games op de SNES spelen dan? Of Megadrive games op de Saturn? De consoles waar je games van de voorganger op kon spelen zijn een kleine minderheid.
    En welke ervaring met electronica ontwikkeling kan jij voorleggen dat het perfect haalbaar zou zijn om BC te implementeren op de PS4?
    ?
    Dat dacht ik al. Als ze dat makkelijk en relatief goedkoop hadden kunnen doen, hadden ze dat vast wel gedaan hoor... Het verkoopsargument 'Je kan àlle PS3 games ook gewoon op je PS4 spelen' zal hun meer omzet opleveren dan games die via PS Now gespeeld worden hoor. Dus de logische conclusie is dat BC de kost gewoon niet waard is. Ze hebben het met de PS3 wèl gedaan en (onder andere) de vertraging en hogere kostprijs die daar aan vast hing hebben ervoor gezorgd dat ze bijna de hele generatie achterliepen op de XB360. En als dan uit hun statistieken blijkt dat maar héél weinig mensen er effectief gebruik van maakten snap je toch ook wel dat ze niet opnieuw dezelfde fout willen maken? Nu kan wie wèl nog per se oude games wil spelen het ook, en wordt de meerderheid niet opgezadeld met een duurdere console. Het feit dat jij toevallig één van die uitzonderingen bent die nog graag oude games speelt is geen reden om Sony hierover van leugens te beschuldigen.
    Meerdere uitvoeringen van een console zijn trouwens geen optie. Consoles moeten net allemaal zo identiek mogelijk zijn zodat games overal en altijd gelijk spelen. Consoles moeten een grootste gemene deler zijn zodat ze een zo groot mogelijk publiek kunnen aanspreken. Wie liever een ervaring op maat wil, zit op het verkeerde platform.

    • Geplaatst op 2015-01-07 om 08:04
  • littlewolvie Tomba

    Neen, niet alle consoles uit het verleden hadden die optie, maar er zijn genoeg voorbeelden. Zelfs de Sega Mega Drive had een optionele module die het mogelijk maakte om Master System cartridges te spelen. En alle vorige Playstation consoles boden eveneens te mogelijkheid. De PS4 is de eerste die resoluut met deze trend breekt.

    En ben je nu echt zo naïef om te denken dat ze het je gratis hadden gegeven als ze van plan waren om een betalende service uit te rollen? De PS3 had die feature en ze hebben het er uitgehaald. Waarom? En ja, in het geval van de PS3 noem ik het een leugen. Ik herinner me nog duidelijk het statement van Sony toen ze de BC er uit haalden, dat er geen vraag naar was. Een paar maanden later begonnen ze PS1 en PS2 games als digitale downloads aan te bieden. Waarom doe je dat als er geen vraag naar is? Als er geen geld mee te verdienen valt, waarom steken ze dan al die tijd, geld en energie in een streaming service met als voornaamste doel games van vorige generaties aan te bieden? Voor onze mooie ogen? Ik denk het niet. Verder geloof ik niet dat er ook maar enige link was tussen de vertraging van de PS3 en het aanbieden van BC. Dat lag volgens mij veel eerder aan het feit dat hun befaamde Cell architectuur meer problemen mee bracht dan verwacht. Bij die eerste modellen stak er trouwens gewoon een PS2 mee in de console. Bovendien waren de de eerste 360 consoles, redelijk lang zelfs tot mijn huidige Elite, ook (zij het beperkt) BC compatible. In zekere zin snap ik Sony ook wel. Bij de vorige generatie wou Sony de perfecte console op de markt brengen. Maar zoals in alles, is perfectie een onhaalbaar iets (al kan je discussiëren over het feit of je het toch niet moet trachten na te streven, maar dat is meer een filosofische discussie). Dat is uiteindelijk niet gelukt (niet dat de console slecht was) en het heeft een jaar achterstand opgeleverd. Die fout wouden ze geen tweede keer maken en dus hebben ze voor de makkelijke oplossing gekozen (een relatief goedkope PC in een doos). De PS4 en XBone zijn bijna uitwisselbaar geworden en dat vind ik toch wel een beetje zonde.

    Ik vind het trouwens ook grappig dat jij jezelf automatisch als meerderheid beschouwt en mij als uitzondering. Op welke objectieve gegevens is dat dan wel gebaseerd (two can play that game)? Als je mensen zelfs de optie niet aanbiedt, is het achteraf natuurlijk makkelijk om te zeggen dat ze er toch geen behoefte aan hadden. Om objectief te vergelijken zou je beide opties moeten aanbieden en dan kijken naar het eindresultaat. Ik denk dat je nog wel eens verrast zou kunnen zijn over het resultaat. Zo zag ik in het afgelopen jaar 3 personen uit mijn vriendenkring een console kopen. Geen van deze personen had reeds een PS3 of PS4, ze zijn totaal geen fervente gamers en maken dus deel uit van die grote massa waar fabrikanten zich dezer dagen op richten. Allen vroegen ze mij of de PS4 nu ook PS3 games kon spelen. Uiteindelijk hebben er twee een PS3 gekocht en eentje een PS4. Is dit nu wetenschappelijk bewijs? Uiteraard niet. Maar ik ben er wel van overtuigd dat met BC ze alle drie een PS4 hadden aangeschaft. En dat zegt toch wel iets.

    En daar gaan we weer met die vergelijking met de PC (Zo super vlot loopt dat trouwens ook niet hoor als je echt oudere games out of the box nog aan de praat wil krijgen. Vaak biedt een virtuele machine dan nog de beste oplossing), ook al noem je het niet direct bij naam. Ik zie echt niet in waarom je geen meerdere versies zou kunnen uitbrengen (deden ze dat dan tot voor kort niet?). Je brengt consoles hier wel terug tot een heel simplistisch medium en misschien is het dat dezer dagen ook wel. Kunnen we misschien evengoed naar 1 model smartphone en 1 model tablet en 1 model laptop gaan? Van mij mag het gerust iets meer kosten en ik zou er dus geen probleem mee hebben om meer te betalen voor een model met meer opties. Is dat niet zo een beetje wat voor elk ander medium gedaan wordt? Een standaard model aan schappelijke prijs en een duurder model met meer opties waar je dan ook maar voor moet betalen? Waarom zou dit niet haalbaar zijn? Dit werd toch ook gedaan bij de eerste PS3 en X-Box 360 consoles? Op die manier kan je tegemoet komen aan de volgens jou meerderheid van de mensen en toch ook aan die minderheid die dan ook bereid is de meerkost op zich te nemen.

    Kijk, ik respecteer jouw mening. :) Jij hebt er geen behoefte aan en ziet dus ook niet in wat de big deal is. Maar ik ben echt niet de enige die het wel spijtig vindt en ik blijf er bij dat het weglaten van deze functionaliteit meer met winstbejag (wat uiteraard begrijpelijk is) te maken heeft dan met technische beperkingen. Zoals gezegd, uiteindelijk morren mensen zoals ik eens en kopen we toch de nieuwe console. Ik maak me ook geen illusies. Momenteel speel ik nog veel PS3 games, maar binnen een paar jaar komen die nog nauwelijks de kast uit. Dat is gewoon een feit en die zin is het uiteindelijk ook veel lawaai om niks.

    • Geplaatst op 2015-01-07 om 09:26
  • Tomba littlewolvie

    De Megadrive had een OPTIONELE, BETALENDE module om dit te doen ja. Net zoals je nu moet betalen. En de PS2 en de eerste oplage van de PS3's konden het inderdaad, maar dat is niet genoeg om van een traditie te spreken...
    Er is een verschil tussen weinig en géén vraag. En het zou ook niet erg leuk zijn moesten degenen die géén interesse hebben mee betalen voor de minderheid die dat wèl wou. Want ik blijf erbij dat het een kleine minderheid is die nog oude games speelt. De grote massa die vooral de typische jaarlijkse franchises speelt, zal zelfs zelden nog een spel van een jaar oud spelen. En door digitale downloads of streaming aan te bieden laat je enkel degenen betalen die wèl nog hun oude games willen spelen. Want het speelbaar maken op een ander platform kost nu eenmaal geld, en er is geen enkele reden om zomaar cadeaus uit te delen; het is niet alsof Sony geld teveel heeft... Volgens Sony is de service trouwens ook vooral bedoeld voor mensen die de games nog *niet* gespeeld hebben omdat ze bvb van XB komen...
    Je kan toch moeilijk ontkennen dat het mee inbouwen van een PS2 in de PS3 tijd èn geld kost? Het was zeker niet het enige probleem, maar doen alsof dat maar gewoon het inprikken van een stukje hardware is, is wel héél erg kort door de bocht.

    Natuurlijk hadden er meer een PS4 gekocht als deze BC was, maar bij Sony loopt er ook een heel team van economen en statistici rond. Als het aantal mensen dat volgens zo'n specialisten voor een PS4 zou kiezen aanzienlijk zou zijn, zouden ze dat wel ingebouwd hebben. Maar dat is blijkbaar niet zo. Jouw vrienden hebben trouwens een bizarre beslissing genomen. Als ze geen probleem hadden met de meerprijs van een PS4, lijkt het me véél logische dat ze daarvoor kozen aangezien ze dan (er van uit gaande dat PS Now goed werkt) ook gewoon alle PS3 games hadden kunnen spelen...

    Je kan geen verschillende versies uitbrengen van consoles omdat games zeer sterk geoptimaliseerd worden op de specifieke hardware van een console. Als je bvb een duurdere, krachtigere console zou verkopen mèt BC zouden alle games ook beter kunnen werken op die console. En dan ben je de eenduidigheid van een consoleversie ook terug kwijt. Eén van de grote problemen van Android is bvb dat het heel moeilijk is voor ontwikkelaars om klanten te laten weten of software goed werkt op hun toestel, net omdat er zoveel verschillende versies zijn. Apple heeft dit probleem niet net omdat ze maar een zeer klein aantal modellen hebben. Want misschien werkt pakweg AC:U best wel goed op de dure PS4 van een reviewer, maar helemaal niet op jouw goedkope PS4,... Bij consoles die verkocht werden met extra opties ging dit altijd om volledig optionele randapparatuur (Kinect, grotere HD). Iets als BC optioneel inbouwen kost ook heel wat meer dan je zou denken, gezien de beperkte ruimte in een console waar ze dan àltijd rekening mee zouden moeten houden. Dat is niet gewoon een PC case waar je naar eigen goeddunken hardware in bij kan proppen.

    Ik vind het ontbreken van BC òòk spijtig hoor. Ik koop ook geen PS4 omdat er geen interessante games voor zijn, en misschien had ik er wèl eentje gekocht als ik er mijn PS3 games nog op had kunnen spelen. Maar ik had er ook zeker niet meer voor willen betalen, dan wacht ik wel gewoon op betere games en hou ik mijn PS3. BC zou een bijkomend pluspunt zijn voor de PS4, maar de consument heeft duidelijk laten zien dat de PS4 goed is zoals hij is door hem masaal aan te kopen. Er is geen enkel bedrijf dat zijn product béter gaat maken als het er niet merkbaar beter door verkoopt. (Tegenwoordig moeten we al blij zijn dat bedrijven hun producten niet zodanig slecht/goedkoop proberen te maken dat de consument het nog nèt koopt.) Net zoals jij ook niet spontaan méér geld gaat geven aan Sony als je enorm tevreden bent van je console... Ik ben ervan overtuigd dat indien PS Now niet bestond, er òòk geen BC in de PS4 gezeten had...

    • Geplaatst op 2015-01-07 om 11:17
  • djdadream77

    45 dollar voor 3 maanden zal wel 40 a 50 euro worden in Europa. Ik ben meer benieuwd of het wel in Europa allemaal zo soepel gaat werken, want als het niet vloeiend werkt en er veel vertraging bij de controls is, dan is het wel een duur grapje. Even afwachten hoe het daar gaat.

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 21:45
  • Tomba djdadream77

    Er is véél meer breedband in Europa dan in de VS... het zal meer dan waarschijnlijk dus beter (of minder slecht) werken dan in de VS.

    • Geplaatst op 2015-01-05 om 22:05
  • djdadream77 Tomba

    Dat heeft niet alleen met breedband te maken, maar ook met de servers en als er veel mensen tegelijk van de services gebruik gaan maken. Bij de Beta testers (of hoe ze ook de test in de Amerika noemde), zeiden vele dat bij racers en shooters de controls niet snel werkten. Waaraan dat lag gaan we wel snel genoeg weten. Ik wacht af want 160 a 200 euro per jaar, vind ik veel voor oudere games spelen.

    Maar wie weet als er veel games bij komend die ik eens wil proberen, dan zal ik wel eens 1 a 3 maanden ervan gebruik willen maken, als je tenminste eerst kan testen of het ook bij je thuis optimaal werkt.

    • Geplaatst op 2015-01-06 om 09:22
  • papfles djdadream77

    Voor zover ik weet, zat er wel een trial van 7 dagen bij

    • Geplaatst op 2015-01-06 om 09:53
  • djdadream77 papfles

    Dan ga ik die eerst proberen zodra PSNow in Europa te verkrijgen is.

    • Geplaatst op 2015-01-06 om 18:36
  • JonasTMG

    Vind het persoonlijk wel cool uitzien, alhoewel ik moet toegeven dat met steam, Netflix en dit er nog eens bij mijn download volume waarschijnlijk snel op gaat zijn.. Hoeveel zou zo'n game streamen wel niet verbruiken?

    • Geplaatst op 2015-01-06 om 17:27