4gamers.be

Rechtszaak rond Killzone: Shadow Fall-resolutie afgelopen

Door papfles, 06-05-2015 10:26

Eind vorig jaar liet een rechtbank de klacht tegenover Killzone: Shadow Fall staan, met name dat men de gamer had misleid met de melding dat het spel in "native 1080p" zou draaien, terwijl de multiplayer dat niet echt haalt. De zaak mocht voor de rechtbank gebracht worden, maar de aanklager moest wel "schade" aantonen.

Nu, een aantal maanden later, blijkt dat de rechtbank de klacht uit het raam heeft gesmeten en de rechtszaak bij deze is afgelopen. Alle partijen moeten bovendien hun eigen kosten betalen en de zaak mag ook niet meer voor de rechtbank gebracht worden (door deze aanklager). De specifieke details rond de seponering zijn niet bekend, maar Sony wordt dus niet gestraft voor de native 1080p-uitspraken.

Killzone: Shadow Fall screenshot

Reacties

  • Gemini

    Gemengde gevoelens. Ergens is het een storm in een glas water waarvoor 'k persoonlijk niet naar een rechter zou stappen (Amerika ...). Anderzijds moet dit soort leugens wel eens worden aangepakt.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 10:40
  • dreamon666 Gemini

    Mja, dat is ook zo'n beetje mijn mening, maar aan de andere kant zou je als verantwoordelijke en ervaren gamer ook een beetje doorheen die hyping en misleidende reclame en beloftes moeten kunnen heenkijken. Nuja, ik zie thans nog genoeg mensen steeds opnieuw dezelfde fouten begaan :P Vooral met name BF en COD spelers, maar mensen die The Sims blijven kopen, daar heb ik nog het minste begrip voor O.o

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 10:50
  • Miki Gemini

    Dit zijn helemaal geen leugens - de final output van het spel is namelijk 1080p. Het klopt dat er bepaalde technieken gebruikt worden, maar dat is zo in elk modern spel. Vooral post-processing gebeurt vaak op lagere resoluties (god rays, bloom, lens flare, hdr) en wordt later geupscaled. Dus wanneer is een spel dan "native 1080p"? Moet de shading op 1080p worden uitgevoerd? Moet de post processing op 1080p worden uitgevoerd?

    Bekijk gerust even de rendering pipeline van een andere game als voorbeeld: (Deus ex: human revolution) waar sommige post-processing effects ook gewoon op 25% scale worden uitgevoerd.
    http://www.adriancourreges.com/blog/2015/03/10/deus-ex-human-revolution-graphics-study/

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 10:55
  • Gemini Miki

    De finale output van de multiplayer was blijkbaar allesbehalve 1080p, en daar ging deze rechtzaak bij mijn weten over.

    Al bij al vermoed 'k dat de meeste mensen zich er eigenlijk weinig tot niks van aantrekken als de resolutie daar wat lager ligt.
    Maar als je me een arrogante grote bek native 1080p gaat adverteren dan kan je maar beter zorgen dat het ook volledig zo is, of anders zwijg je beter. Dat geldt trouwens niet alleen voor Sony.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 11:28
  • hatetn Gemini

    natuurlijk trekt niemand zich daar iets van aan. maar dat komt uit het moment dat sony en al zijn fanboys zaten te roepen dat ze zoveel beter waren dan de concurrentie en ze zelfs zaten uit te lachen dat zij wel 1080p halen. natuurlijk dat er dan reactie komt als blijkt dat ze zitten te liegen. meer nog zonder sony ging er niemand iets inzitten met heel dat 1080p en 60fps.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 13:32
  • Miki Gemini

    "was blijkbaar". Je gaat nu uit op foutieve media en reacties van het anti-Sony kamp. De resolutie die het spel output is 1080p. (Bron: http://www.killzone.com/en_GB/blog/news/2014-03-06_regarding-killzone-shadow-fall-and-1080p.html). Nu komen we op het punt waar de rechtszaak over gaat, de manier waarop. Er wordt gebruik gemaakt van temporal reprojection, een techniek waarbij informatie van de vorige frame gebruikt wordt in plaats van herberekent. Dit gebeurt al jaar en dag voor andere games (net zoals downsamplen voor post-processing of hergebruik van data uit de vorige frame, zie mijn vorige past met de rendering pipeline van Deus Ex: HR) - maar gezien de "console war" wordt hier nu plotseling een punt van gemaakt.

    @Staticated: De multiplayer is inderdaad ietsje trager dan de singleplayer, maar volgens deze bron (https://www.youtube.com/watch?v=DlAYu_Vs-js) speelt de multiplayer gemiddeld op 50 fps, en niet op 30.

    @hatetn: Mijn bericht is ook van toepassing op jouw stelling. Waar "liegen" ze? Ik geef toe, de framerate komt lager uit dan de marketing liet uitschijnen (50 ipv 60, zie hierboven), maar het spel output wel degelijk een 1080p beeld. Nochmaals, elk spel gebruikt technieken die niet op native resolutie draaien, waarom zou het dan plots deze game zijn die liegt?

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 16:02
  • Staticated Miki

    pfffffff
    "bron"
    sorry, speel zelf de SP voor 5 uurtjes en lanceer dan is de MP
    "what the fuck is dees...? Come's to mind"

    Ik zeg et u nog is,
    SP -> vlot en snel
    MP -> sloom
    Voor mij was het gewoon, letterlijk plots, onaangenaam spelen (ma geen reden om men geld terug te vragen, of bijlange niet een BS-rechtzaak aan te spannen)

    @Miki
    'k heb et nu wa langer bekeke en bij actiemomenten dropt het onder de 50fps
    maakt mss ni veel uit denk je, ma sorry. Voor mij persoonlijk was het echt storend/vervelend/irritant

    Reactie aangepast door Staticated om 2015-05-06 om 16:31

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 16:24
  • Gemini Miki

    "maar gezien de "console war" wordt hier nu plotseling een punt van gemaakt."

    I hate to burst your bubble, maar console-wars zijn er altijd al geweest en fanboys uit alle kampen zullen elkaar altijd blijven bestoken met argumenten (al dan niet gerechtvaardigd).
    De reden waarom er hier sommige gasten blijkbaar een punt van hebben gemaakt is vanwege de manier waarop het in de media geadverteerd werd, en waarin het spel dus uiteindelijk tekortschoot.
    Point: Zonder de grote bek van Sony hierover, had niemand er zelfs maar een rechtzaak van KUNNEN maken.

    Op de 360-doosjes achteraan staat al jaren 1080p resolutie vermeld in kleine letters, maar algemeen is dat ook niet native. Toch maakte daar enkel fanboys in het verleden een punt van zonder naar de rechter te stappen. Als je echter gaat adverteren met native 1080p en je levert het niet volgens die "klanten", dan kan je wel es een rechtzaak aan je broek hebben in de states.

    P.S. Liegen is een regelmatig terugkerend fenomeen in deze branche, en een fenomeen waar ook Sony zich maar al te vaak aan schuldig maakte in het verleden. Probeer ze dus niet heiliger voor te stellen dan ze zijn.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 16:55
  • Miki Gemini

    Geen paniek, je hebt geen bubbels doen basten. "Console wars", "Fanboys" of hoe je het ook wil noemen bestaan inderdaad al een tijdje en zullen (helaas) wellicht nog een tijdje doorgaan. Dat is dan ook mijn probleem/punt niet. Mijn probleem is dat iedereen akkoord lijkt te gaan met "het is geen 1080p" roddel die door de huidige generatie fanboys wordt verspreid. (ik heb het hier enkel over de resolutie, niet over de framerate want daar blijkt inderdaad dat het niet helemaal klopt, zie mijn vorige reactie).

    Het beeld dat de game aflevert is 1080p. In die zin is het native, het wordt niet geupscaled. (Het wordt interleaved met reprojected data van vorige frames - een groot verschil met "upscalen" waar alle data interpolated wordt). Elk spel gebruikt zo'n trukjes. Maar een paar mensen (wellicht zonder enige kennis van rendering of andere games hun pipelines) slagen er toch in om van dit spel iedereen te doen geloven dat dit de uitzondering is.

    Ik wil dus gerust toegeven dat Sony/Guerrilla het niet juist hadden met hun framerate, maar op de resolutie kan je imo niets zeggen.

    (De doosjes van de Xbox 360 geven meestal "HDTV 720p / 1080i / 1080p" aan. Dat wil zeggen dat het spel op die TV's werkt (zodat tekst leesbaar goed leesbaar is, bvb. Het kan dus evengoed ook op een 480p of 4k tv werken), en heeft niets te maken met de output van de game zelf).

    @Staticated: Natuurlijk kan het onaangenaam spelen, da's jouw mening en daar is niets mis mee. Echter wou ik gewoon je stelling van 30 fps een beetje nuanceren, want objectief gezien zit het gemiddeld rond de 50.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 17:55
  • Staticated Miki

    die gemiddeld 50 zou ik zelfs nuanceren
    als er niks gebeurd staat het aan de 60
    's Bij de beweging/actie-momenten dat het uitmaakt, ik zie het daar eerder bij een gemiddeld 40 hangen

    's Ni men bedoeling om erover te melke/leutere, ma je dient het écht zélf te ervaren om te zien wat er aan stoort

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 18:17
  • Gemini Miki

    Net effe de hetze gegoogeld.

    Vrij vertaald: "Voor ons is het 1080p, zelfs al gebruiken we plakwerk (ik bedoel innovatieve) technieken waardoor het er eigenlijk soms nogal schijt uit ziet. De specialisten van Digital Foundry hebben ongelijk, onze PR-praat heeft gelijk."
    Verdedig het met de excuses die je wilt (of die zij willen gebruiken), uiteindelijk komt het er op neer dat er op voorhand weer veel beloofd was, maar de mp van KZ ziet er gewoon een pak minder uit vergeleken met de sp. KZ2 en z'n beloftes all over again.

    Een vb uit het commentaren-scrapbook van Guerilla: "Running 60 has become this Holy Grail. Suddenly people think if you run 60 your game is better. Technically, that's not really true." (uit een interview met eurogamer september 2013)
    Een ontwikkelaar (en dan nog wel een FPS-ontwikkelaar) die dit soort dingen uit z'n nek slaat kan 'k niet serieus nemen als ze zich dan proberen te verdedigen in dat 1080p-debat. If it looks like BS, and it smells like BS, most of the times it's just BS.

    Bij deze was dit het laatste wat ik er over kwijt wou. Like I said, persoonlijk maakt het me geen zak uit want 'k ben sowieso geen van de reeks. Het gaat gewoon over het principe dat er te veel met onze kloten wordt gerammeld om verkoopscijfers op te schroeven. En als je je dan laat vangen aan bepaalde algemene PR-praatjes dan voel je je al een lul, laat staan dat je moedwillig belogen wordt.

    Reactie aangepast door Gemini om 2015-05-07 om 09:38

    • Geplaatst op 2015-05-07 om 09:33
  • Staticated Miki

    @Gemini
    'kijk voor mij was de SP van K: SF heerlijk snel spelen aan die 60fps
    dan start ik de MP en wat een slome boel was me dat aan die 30fps, het was voor mij gewoon niet speelbaar om van die vlotte 60fps plots naar die 30 te gaan

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 12:18
  • Shadowfox

    Misleidende reclame is toch in elke sector een "probleem" en niet alleen bij software/games ... ?

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 12:15
  • Gemini Shadowfox

    true, daarom dat het ook in alle sectoren mag worden aangepakt wat mij betreft.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 14:33
  • papfles Shadowfox

    Groot probleem met dit soort uitspraken is dat het gewoon te bewijzen valt of het klopt of niet.

    "The best movie you will ever see" en andere hypezaken bij films bv. zijn subjectief en dus veel minder tastbaar om eventueel een zaak voor te beginnen.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 16:59
  • Eyestabba

    Goed zo, was te belachelijk voor woorden.

    • Geplaatst op 2015-05-06 om 21:32

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.
hair style vbulletin indir frisur