Rockstar verbant GTA V modders die eigen multiplayer hebben
Update: volgens Rockstar overtreden de modders wel de regels van Rockstar. Hun mods zouden namelijk piraterij mogelijk maken, wat dus niet mag, vandaar het optreden ertegen.
De pc-versie van GTA V laat relatief makkelijk het gebruik van mods toe, iets wat Rockstar ook tolereert indien het gaat om mods voor de singleplayer die op geen enkele manier een invloed hebben op GTA Online, de multiplayer van de game. Het is dan ook eigenaardig dat Rockstar nu een reeks modders achter de FiveM client heeft aangepakt.
FiveM is kort gezegd een alternatieve multiplayer voor GTA V, los van de servers van Rockstar. De modders hebben dus hun eigen multiplayer servers die gevuld zijn met code van de singleplayer, waar verschillende spelers dan kunnen samenkomen om zich te amuseren. Hier kunnen dan ook andere mods gebruikt worden, hetgeen in principe mag omdat het om een compleet andere multiplayer gaat die los staat van GTA Online. FiveM is voorts ook populair omdat de client toelaat om custom maps te importeren, waardoor ook Vice City in GTA V kon verschijnen.
Om een of andere reden zijn modders achter FiveM, en een hoop gebruikers van de client, nu dus banned door Rockstar, maar de modders zijn ervan overtuigd dat hun werk in overeenstemming is met de regels van Rockstar, namelijk dat enkel aan de code van de singleplayer geraakt wordt en dat men weg blijft van GTA Online. Rockstar heeft ook nog niet gereageerd op de kwestie, dus voorlopig is het gissen.
Wel is het zo dat FiveM connectie maakt met de Rockstar Social Club om zo spelers te kunnen identificeren, maar dit staat in principe los van GTA Online. Het zou echter kunnen dat de automatische systemen van Rockstar dit aanzien als een te directe link met GTA Online, waardoor er dus wordt opgetreden. Het automatische karakter hiervan wordt echter tegengesproken door het feit dat eerst de makers van de FiveM en de mods aangepakt werden en daarna pas de gebruikers, hetgeen een gerichte actie doet vermoeden.