Ontwikkelaar Trine 3 verontschuldigt zich voor de camera
Onlangs werd Trine 3: The Artifacts of Power finaal gelanceerd, na eerste een tijdje in Early Access te hebben gezeten. Jammer genoeg waren de reacties van heel wat fans niet zo positief, voornamelijk dan omdat de game redelijk kort bleek te zijn en het verhaal niet werd afgerond. Hiervoor kwamen al excuses en meer uitleg van ontwikkelaar Frozenbyte, waar men gewoon eerlijk zei dat men eigenlijk meer wilde doen, maar dat het budget dit niet toelaat. Een groot deel van het budget, dat sowieso al hoger lag dan het het budget voor de vorige game, ging ook naar het maken van de 3D-omgevingen, waar de eerdere games nog 2D-omgevingen hadden.
Nu heeft Frozenbyte ook een video online geplaatst waarin de top van de studio alles nog eens uitlegt en zich verontschuldigt. Het komt erop neer dat men een verkeerde keuze heeft gemaakt om het publiek niet in te lichten over de concrete plannen voor de game, iets wat op zich ook moeilijk was omdat men zelf niet helemaal wist wat men wilde doen. Door het beperkte budget besloot men om eerst Trine 3 in de huidige versie te lanceren, om daarna met de opbrengste eventueel nog meer content te voorzien, hetzij als DLC met prijskaartje, hetzij als volledig nieuwe game, hetzij als gratis uitbreiding. Maar omdat men het zelf nog niet echt wist, besloot men gewoon te zwijgen en af te wachten, met als resultaat dat fans verkeerde verwachtingen kregen en zich misschien in het zak gezet voelen.
Door de slechte reacties, die ook een invloed hebben op de verkoop van Trine 3, is de toekomst van de reeks nu erg onzeker geworden en ook de toekomst van Frozenbyte wordt zo bedreigd. Het valt nog af te wachten wat de studio precies zal doen. Men wil blijkbaar wel terug naar de tekentafel en het vertrouwen van fans terugwinnen. Onderstaande oprechte excuses zijn wat dat betreft waarschijnlijk al een stap in de goede richting.