4gamers.be

Gebroken been en te lang gamen worden 17-jarige Rus fataal

Door Jay, 05-09-2015 00:04

Een 17-jarige Rus is overleden nadat hij 22 dagen lang bijna onafgebroken zou hebben zitten gamen. Volgens de Russische media speelde hij Dota, maar het is niet bekend of het om de mod gaat dan wel om Dota 2. Veel doet dat er ook niet toe natuurlijk. Wel is duidelijk dat de jongen de game erg vaak speelde. Het laatste anderhalf jaar zou hij er meer dan 2000 uur aan gespendeerd hebben. Bij die "verslaving" ligt mogelijk ook een deel van de oorzaak van zijn overlijden.

De 17-jarige had namelijk zijn been gebroken, waardoor hij thuis bleef zonder controle van zijn ouders, waardoor hij kon doen wat hij wilde doen, zijnde gamen, gamen en nog eens gamen. Het risico van zo lang achter je pc te blijven zitten zonder beweging is natuurlijk het vormen van bloedklonters, iets waar je nog eens extra vatbaar voor bent met een gebroken been. Zo'n bloedklonter is dan ook meer dan waarschijnlijk de oorzaak van zijn overlijden, uitgelokt door te weinig beweging en te veel onafgebroken gamen.

Het jammerlijke voorval is voor dokters nog eens een reden om enerzijds het gevaar van gameverslaving en anderzijds het belang van beweging te benadrukken.

Reacties

  • Staticated

    Waar waren de ouders in heel deze affaire?
    Juist... -_-

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 10:21
  • wearehardcore77 Staticated

    tbh zou jij naar hun geluisterd hebben als ze zeiden dat je moest stoppe voor een uurtje of 2 of meer of moest oppassen met spelen? XD dacht het niet XD

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 11:03
  • Staticated wearehardcore77

    ?
    Ik dacht het wel, aangezien mijn vader zeker woord bij daad zou plaatsen wanneer hij dreigde al die "spellekes-rommel" uit het raam te gooien. (2de verdieping)

    @rafbanaan
    Zeker niet allemaal.

    @medalofkoen
    Deze heeft het dus duidelijk niet begrepen.

    • Geplaatst op 2015-09-07 om 01:49
  • rafbanaan Staticated

    Als 17 jarige ben je toch al op de leeftijd om je verstand te gebruiken. Niet?

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 11:45
  • http://www.4gamers.be/profiel Staticated

    Elke dokter zal je zeggen dat je bij een gebroken been, je je been omhoog moet houden en regelmatig moet bewegen. Ik denk dat een 17- jarige dat ook wel begrijpt als de dokter dat zegt.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 12:24
  • kekeangels Staticated

    die waren wss ook aan het gamen
    Gaming EVOOOL! hoogst wss was het GTA
    zal maar direct naar fox bellen dat zulder een groot onderzoek in gang steken!

    Reactie aangepast door kekeangels om 2015-09-05 om 21:07

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 21:06
  • http://www.4gamers.be/profiel

    Ik wil vriendelijk vragen aan 4 gamers om dergelijk nieuws niet meer als game-gerelateerd nieuws te plaatsen. Dit heeft niks met gaming te maken, maar met te lang zitten in dezelfde houding. Hii kon evengoed een boek aan het lezen geweest zijn, film marathon, binge kijken van series, of wat dan ook. Het gaat hem om het stilzitten en niet het gamen. Hij kon ook op een vlucht naar Zuid-amerika gezeten hebben.
    Dit brengen als game nieuws, is incorrect.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 12:21
  • Nohara

    Wat is dit nou weer voor onzin. Doe nu niet of gameverslaving een farce is. Wat een moraalridderij zeg..

    Daarnaast is het niet de eerste dode door marathon gaming. Gamen is tevens veel verslavender dan je andere voorbeelden, gezien de beloning. Dat jij met mate gamed, wil niet zeggen dat heel de Benelux dat doet.

    Niks mis met dit nieuwsbericht.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:06
  • http://www.4gamers.be/profiel Nohara

    Beste, doe eerst eens onderzoek voor je informatie gaat spuwen. Uit wetenschappelijk onderzoek (gebruik bv PubMed), is er geen enkele indicatie dat gameverslaving bestaat. Onlangs heefr hier een interview gestaan over gameverslaving, waarin duidelijk wordt gezegd dat men het woord gameverslaving bewust niet gebruikt omdat er geen bewijs voor is dat het bestaat.
    @papfles kan je eens de link hier zetten van dat interview dat jullie toen gehad hebben, want ik vind het niet direct terug? Thanks

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:13
  • Nohara

    Lol, "geen enkele indicatie dat game verslaving bestaat". In wat voor waanwereld leef jij zeg...

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:17
  • YoniVL

    http://www.4gamers.be/specials/46902/1/Meerderheid-jongeren-heeft-geen-probleem-met-gamen

    Daar staat niet dat er geen bewijs voor is, er staat dat er geen onderbouwde definitie voor is en dat ze daarom dat woord niet gebruiken. Zeggen dat verslaving aan games niet bestaat, dat is volgens mij naïef. Tuurlijk bestaat het, alleen is het niet zo wijdverspreid als sommige mensen denken en gaat het over een bijzonder kleine groep. Alleen kan je wel stellen dat die mens daar wel toe behoord.

    En noem het desnoods problematisch gamen, zoals in het artikel. Als je ziet wat daar wordt gezegd over problematisch gedrag, dan hoort die mens daar bij.

    "Ernstig problematisch betekent dat men zware gevolgen ondervindt door het vele gamen: de speler heeft geen controle meer over zijn gamegedrag (minder gamen lukt niet); er zijn geen vrienden of andere sociale contacten buiten de games; gamen wordt gebruikt als vlucht uit de werkelijkheid; men voelt zich slecht als men niet kan gaan gamen; men verwaarloost zijn gezondheid, studies, werk; men heeft geen interesses meer buiten het gamen."

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:18
  • http://www.4gamers.be/profiel YoniVL

    Ik ga mij terugtrekken uit deze discussie want ze is zinloos. Ik kan jullie enkel maar aanraden om zelf op onderzoek te gaan. Begin bv bij PubMed.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:22
  • YoniVL

    Het gaat hem om het lange zitten ten gevolge van overmatig gamen. Het is voor mij dan ook nieuws over iemand die de gevolgen heeft mogen dragen van een gameverslaving.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:14
  • http://www.4gamers.be/profiel YoniVL

    Opnieuw: er is geen enkelijke wetenschappelijke indicatie dat gameverslaving bestaat.
    En opnieuw: causaal verband is niet het gamen, maar het zitten met een gebroken been.

    Reactie aangepast door om 2015-09-05 om 13:18

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:15
  • Phoenix-

    "Een 17-jarige Rus is overleden nadat hij 22 dagen lang bijna onafgebroken zou hebben zitten gamen"

    Wat is het dan? Te veel plezier hebben met gamen? :P

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:18
  • http://www.4gamers.be/profiel YoniVL

    Even een meta-analyse met referenties naar wetenschappelijke onderzoeken over causale link geweld-videogames en gameverslaving:
    https://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn/201202/video-game-addiction-does-it-occur-if-so-why

    Verder onderzoek kan je doen op wetenschappelijke databases zoals PubMed en andere.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:39
  • BBozMen

    Dat is geen meta-analyse, dat is een blog D:
    Verder zijn data en onderzoeken naar gaming dan wel gameverslaving volgens mij erg schaars. Het is pas recent een hot item geworden waar nog vrij weinig over bekend is.

    Het zou prachtig zijn als 4Gamers onderzoek gaat doen in PubMed, maar hoe denk jij dat dat gaat?
    Gewoon alles in vrije termen opzoeken? Da's geen goed onderzoek doen. Het starten met een onderzoeksvraag, een PICO en dan op methodische wijze artikelen gaan sorteren en uitdunnen als je er teveel van hebt.
    En stel je gaat wel met vrije termen zoeken, dan krijg je misschien wat artikelen die de woorden waarop jij zoekt bevatten. Dan moet het je ook onderzoeken of het artikel daadwerkelijk relevant is en of het een deugdelijk onderzoek is. Dat houdt in dat zij het hele artikel moeten uitpluizen (hopende dat dit artikel vrij te lezen is en niet achter een pay-wall zit) om vervolgens te constateren of het een relevant onderzoek is.

    Bij mij wek je momenteel de indruk dat je héél veel verwacht van 4Gamers. Ik denk dat het goed is om hoge eisen te stellen aan een (game)website. Dat ze met relevante en actuele artikelen komen en het liefst met onderbouwing. Maar je kunt bij die onderbouwing niet verwachten dat er een literatuurstudie wordt gedaan die dan ook goed moet gebeuren. Daar zit heel veel tijd in. Dat is te veel tijdsdruk voor onze arme @Jay :P
    Als laatste; heel veel databases zijn niet zomaar toegankelijk voor het vrije publiek. Vaak moet er ingelogd worden via gegevens van de universiteit of hogeschool.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 16:07
  • http://www.4gamers.be/profiel BBozMen

    Een blog gebaseerd op een meta-analyse door de psycholoog in kwestie.
    Natuurlijk verwacht ik dat niet van 4 gamers.
    Ik heb intussen zelf wat onderzoek gedaan (nog voor dit artikel verscheen), naar aanleiding van het interview dat hier op 4gamers gepost werd. Ik heb geen enkel wetenschappelijke studie gevonden waaruit blijkt dat gameverslaving bestaat. Je hebt ook gelijk dat niet alle databases toegankelijk zijn zonder subscriptie. Gelukkig is mijn vriendin chirurge en dankzij haar kan ik er wel een paar vrij bezoeken :-)
    Opzoeking op term is in dit geval niet zo moeilijk. Game addiction/dependancy geeft je al een vrij uitgebreide lijst. Door de abstracts te lezen, kan je snel afleiden welke artikels nuttig zijn.
    Wat ik echter niet graag zie hier zijn meningen zoals 'tuurlijk bestaat game verslaving, in welke realiteit leef jij' of 'je bent naïef als je denkt dat het niet bestaat'. Als dat de argumenten zijn, dan verwijs ik liever door om zelf eens wat onderzoek te doen dan om de discussie verder aan te gaan.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 17:13
  • BBozMen

    'Gameverslaving' is nog niet opgenomen in de DSM-V, maar er is wel aanleiding om deze erin te zetten mits er meer studies naar gedaan zijn.
    Dat houdt in dat het niet meer lang zal duren.

    "The Internet is now an integral, even inescapable, part of many people’s daily lives; they
    turn to it to send messages, read news, conduct business, and much more. But recent
    scientific reports have begun to focus on the preoccupation some people develop with
    certain aspects of the Internet, particularly online games. The “gamers” play
    compulsively, to the exclusion of other interests, and their persistent and recurrent
    online activity results in clinically significant impairment or distress. People with this
    condition endanger their academic or job functioning because of the amount of time
    they spend playing. They experience symptoms of withdrawal when pulled away from
    gaming. "

    Ik neem aan dat je dit ook hebt gevonden tijdens je onderzoekje voor dit artikel. Dus er is weliswaar nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs om de criteria deugdelijk vast te stellen en daarop mensen te diagnosticeren als zijnde een 'game verslaafde', maar er zijn echt wel aanwijzingen dat het een echte "ziekte" is. Om het zo maar even plat te noemen.

    N.b. na het volgen van de woorden 'meta-analyse' in zijn blog ben ik terechtgekomen op een artikel welke hij als meta-analyse portretteert.
    https://www.apa.org/pubs/journals/releases/gpr-14-2-68.pdf
    Dat heeft die beste vent in kwestie niet zelf gedaan. :P

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 18:46
  • http://www.4gamers.be/profiel BBozMen

    Yep. Die informatie is mij bekend. Er wordt ook in ander onderzoek verwezen dat gaming op zich niet verslavend is, maar dat extreem gebruik van internet, gaming,.. meestal wijzen op een probleem dat al geruime tijd aanwezig is, zoals psychische problematiek, leefomstandigheden (bv in een slecht functionerend gezin), ... Dat zou dus kunnen wijzen dat gaming geen verslaving is volgens criteria voor verslaving.
    Ik heb nergens beweerd dat er geen mensen zijn die overmatig gamen en andere zaken verwaarlozen. Alleen dat game verslaving niet bewezen is.

    Dit volgende is mijn eigen opinie, en dus niet op wetenschappelijk onderzoek gesteund. Als we weten dat de game industrie groter is dan allen andere entertainment industrieën samen en er dus een gigantisch aantal mensen zijn die gamen (platform is niet belangrijk nu), dan zouden er veel meer mensen zijn die een zichtbare verslaving hebben indien gaming an sich verslavend zou zijn. Ook mensen zonder psychische problematiek en/of problematige leefomstandigheden. Dit is echter een opinie.

    Zoals je zelf weet, moet er in de wetenschap een voldoende grote concensus zijn, vooraleer iets wordt aangenomen als 'bewezen'. Zolang die er niet is, blijft het bestaan als 'niet bewezen'. Wat niet wil zeggen dat verder onderzoek het wel zou kunnen aantonen.

    Reactie aangepast door om 2015-09-05 om 19:29

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 19:21
  • Jay

    Ik vind dit wel gaming related, omdat de reden voor dat lang stil zitten moet gezocht worden bij zijn gamegedrag. Als hij mee ging doen aan de 24 uur van Zolder en zo in de wagen een bloedklonter ontwikkelde zou dat probably ook op autosites staan, en niet onterecht. Side effect van veel games spelen is nu eenmaal dat je minder beweegt en bewegen is belangrijk. Dit verhaal toont dat nog eens aan. Als we dit niet mogen zetten ga je nooit een aanknopingspunt hebben om eens te zeggen dat bewegen, drinken, slapen, eten, etc. belangrijk zijn, ook als je gamet. De logica zelve uiteraard, maar 't kan geen kwaad om er nog eens bij stil te staan he.

    't Is niet gaming related in de eerste graad, akkoord, maar down the line heeft de gameverslaving er wel mee te maken, daar verandert het feit dat hij net zo goed naaktmodel voor schilders kon zijn (en dus ook stil moet zitten en een bloedklonter kon ontwikkelen) niets aan. Dit nieuws is ook al enkele dagen oud en aanvankelijk was niet duidelijk wat er gebeurt kon zijn, maar ik ben het pas beginnen pennen toen de link gelegd werd tussen bloedklonter en stilzitten wegen gamen, gamen, gamen, en dat lijkt me wel eens interessant om bij stil te staan toch.

    Ik begrijp dat je bedenkingen hebt bij "sensatieberichten", maar 4Gamers is er niet om alleen maar het nieuws te brengen dat jij als gaming related beschouwt. Gaming related heeft meerdere gradaties, maar er zijn inderdaad ook grenzen. Wat dat betreft zouden we net zo goed, zoals sommige andere gaming sites, al het échte sensatienieuws kunnen zetten en daardoor slechts 20% van het "echte" gaming nieuws, maar wij hebben praktisch 95% van het "echte" gaming nieuws en vullen dat ook nog aan met extraatjes zoals dit en fun posts, waar nu eenmaal ook een publiek voor is dat het wel interessant vind. Ik kan ook elke week een bericht pennen over huishoudelijk geweld terwijl op de achtergrond toevallig de Xbox nog aan staat, maar dat doe ik niet omdat dat effectief niet gaming related is.

    Zoals gezegd: we zijn er niet om alleen maar het nieuws te brengen waarvan jij vindt dat het gepost mag worden. Als onze verhouding "echt" gaming nieuws en "extra" drastisch zou omkeren mag je wel nog eens komen klagen, want dat is inderdaad niet de bedoeling, maar zoals het nu gaat denk 'k niet dat je op een andere Nederlandstalige gamesite zoveel "echt" gamenieuws vindt als hier. Waakzaam zijn voor 100% sensatie en 0% relevantie, ja, maar denk niet dat dat hier 't geval is. Ik waardeer 't wel dat je je gedacht zegt, zo kunnen we ook leren, maar ik hoop ook dat je mijn visie wat begrijpt of 't toch waardeert dat ik wat uitleg probeer te geven.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:25
  • http://www.4gamers.be/profiel Jay

    Ok. Breivik speelde games en vermoordt 69 jongeren (als ik mij niet vergis) en vermeldt in zijn manifest ook gaming als zijn platform. Game gerelateerd?
    Ik waardeer deze site zeker. En ik klaag niet.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:32
  • Jay

    Game related, ja, maar daarmee is niet gezegd dat games daarvoor ook de schuld dragen, zoals ook hier games niet de schuldige zijn, maar wel de jongen en zijn problematisch gamegedrag zelf, en dan nog z'n omgeving ook voor een deel in mijn ogen.

    Dat Breivik games speelde, is trouwens geen onbelangrijk detail in dat hele drama en ging net iets verder dan "massamoordenaar speelde ooit eens Call of Duty".

    --> http://www.4gamers.be/nieuws/8958/1/Politie-zoekt-gamevrienden-Noorse-schutter-Breivik

    Again: 't is niet omdat je dat nieuws plaatst dat je daarmee games als de schuldige aanwijst he. Games komen altijd naar boven bij zulke drama's en vaak zijn wij dan degene die wijzen op de denkfouten die andere media maken.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:43
  • http://www.4gamers.be/profiel Jay

    Dat laatste is voor mij het belangrijke deel. Het wijzen op denkfouten, het wijzen op bewezen feiten. Het werkelijke causaal verband benoemen.
    De comment bij jullie Facebookvermelding over dit artikel, is veel correcter.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:49
  • Jay

    Verschilt nochtans niet zoveel van wat ik in artikel hier zelf zeg. Verslaving had 'k al tussen aanhalingstekens gezet en ik zeg dat dat gamegedrag slechts een deel van de oorzaak is, want het is door zijn problematisch gamegedrag dat hij te weinig beweegt en dus bloodklonter krijgt, hetgeen dan de "echte" oorzaak is, en ook weer niet want waarschijnlijk kan je in medische termen wel nog wat lagen dieper gaan ook. Op die manier zou je misschien niets meer over bloedklonters mogen zetten op medische fora omdat eraan sterven niets met de bloedklonter op zich te maken heeft maar wel met het slechte design van de mens, dus blame God en ga op een theologisch forum discussiëren. Ik ga wat extreem nu natuurlijk, maar 't is maar om te zeggen dat veel afhangt van hoe je iets precies bekijkt.

    In dit nieuwsbericht leggen we de schuld helemaal niet bij games of gamen zelf, hetgeen ik gewoon ook nog eens verduidelijkt heb op Facebook ook. Het is eigenlijk nog eens herhalen of verduidelijken wat al in het bericht staat, want als je games en gamen op zich als schuldige gaat aanwijzen dan heb je gewoon een probleem met begrijpend lezen, wat tegenwoordig voor velen inderdaad wel een probleem is jammer genoeg, en daar helpen sommige media met sensationele titels en berichten ook niet bij.

    "Engelse pers vernietigend negatief over Rode Duivels", en dan ga je lezen en merk je dat 9 van de 10 Britse kranten heel positief zijn en er ééntje bedenkingen heeft. Er zijn gaming sites, niet eens zo ver van hier, die dit bericht gebracht hebben als "Russische gamer sterft na spelen van Dota", op een moment dat er over de bloedklonter nog niets bekend was. Ik heb toen bewust nog niets geschreven, tot de bloedklonter erbij kwam en alles in een juist perspectief geplaatst kon worden.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 14:06
  • marten

    Ik vind het gamegerelateerd want, het geeft ons gamers voorlichting omtrent de negatieve gevolgen van te lang stilzitten (ook al hebben wij geen gebroken been, toch is het relevant°. Mij spoort dit aan om meer te bewegen en pauzes te nemen tijdens het gamen. Dit alleen al is reden genoeg om zulke berichten te posten.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 14:28
  • http://www.4gamers.be/profiel marten

    Daarin geef ik je groot gelijk. Als voorlichting is dit idd zeer goed.
    Misschien is dat zelfs geen slecht idee om een algemeen artikel te schrijven over de huidige kennis over gaming en dingen waarop je dient te letten. Maar dan wel op bewezen kennis gebaseerd en niet op opinie's.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 14:50
  • Nohara

    Anders begin je lekker zelf een website waarbij je ten koste van alles gaming verdedigd, 4Struisvogel.be is nog niet geregistreerd.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 17:23
  • christophebraem

    Zegt de gene die in ieder topic die hij kan, iets slecht zegt over Theo franken en zijn beleid. Heeft ook niets met gamen te maken, maar je raapt het ook steeds op. Klagen voor te klagen

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 16:23
  • http://www.4gamers.be/profiel christophebraem

    Zucht... Noem de topics op waar ik een grap maak of kritiek heb op Theo Francken. Ik weet maar van 1 topic. Het was een sarcastische grap. Het was een grap waarin ik Batman-gewijs Theo Francken in Syrie zou droppen.
    Wat heeft dat met dit artikel te maken en waar klaag ik in deze comments over? Een discussie aangaan is niet hetzelfde als klagen.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 17:18
  • kekeangels

    denk dat hij eerder bedoelde zoals de typische "Tis de schuld van de NVA" bomb in ieder artikel op HLN.
    @christophebraem

    Reactie aangepast door kekeangels om 2015-09-05 om 21:19

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 21:19
  • papfles

    Hey Medal,

    ik denk dat het gewoon het duidelijkste is dat ik aansluit bij wat Jay zegt. Echter, ik snap de bezorgdheid wel (in die mate dat ik eerst gisteren al wou antwoorden, maar dan besloot dat ik toch eens een dagje niet wou werken :p).

    Nu, op dat vlak is niemand feilloos en proberen we ook te kijken waar we op moeten letten en niet in dezelfde vallen te lopen. Jay heeft het in dit geval gedaan door af te wachten wat nu de oorzaak bleek te zijn. In se zou het voorval van de 2 spelers die bij een Pokémon-kampioenschap werden opgepakt ook genegeerd kunnen worden, omdat het ook bij een bordspel-evenement had kunnen gebeuren. Er zijn nu eenmaal fait divers en randzaken die gebeuren naar aanleiding / met betrekking tot onze hobby. Dat negeren lijkt me echter niet raadzaam, het juist kaderen daarentegen is wel gepast lijkt me.

    Ik weet dat er bij Sarkeesian ook al stemmen zijn opgegaan om haar "dood te zwijgen" en hoewel dat een manier kan zijn om haar foutieve uitspraken weg te moffelen, kan het vermelden van die zaken ook gewoon iets aan de kaak stellen. Ik krijg immers ook vragen waarom het NIET op 4Gamers staat, dus jah ...

    Verder is 4Gamers op dat vlak nog helemaal niet te vergelijken met "Weet jij wat deze dame doet?" en "Zoveel verdient een gemiddelde Rode Duivel"-achtige berichten die je tegenwoordig van elke grote krantensite ziet komen op Facebook. Ook houden wij veelal "bizarre" berichten voor het weekend omdat mensen ook al hadden aangegeven dat minimaal tijdens de week te willen zien. Schiftingsvragen vond men ook niet leuk, dus hebben we daar ook wat anders mee proberen aanvangen. Facebook-gerichte zaken wilden een heleboel mensen ook niet, dus daar hebben we ook rekening mee gehouden en ga zo maar door.

    Zelfs qua advertenties hebben we de gebruiker in het oog, om ervoor te zorgen dat geluid niet kan, dat uitklapzaken niet kunnen en ga zo verder, terwijl we daarmee in principe handenvol geld uit het raam smijten (en sommige concurrenten gewoon "fuck all" doen en het dus ook niet echt bevorderen qua ervaring). Dat doen we ook allemaal omdat we graag een deftige site willen uitbouwen met goede communicatie en verstandhouding met het publiek. Dat wordt dan ook gewaardeerd door heel wat mensen, maar ik zie (uit cijfers) ook hoeveel mensen ons bij wijze van spreken de middenvinger geven op dat vlak, want wij proberen aan alle verzuchtingen tegemoet te komen, maar mogen blijkbaar zelf niet bepalen wat we op onze site laten zien van advertenties (en in sommige gevallen ook qua content, zoals ik hierboven zei).

    Het is echt een "you're damned if you do, damned if you don't "-verhaal aan het worden op sommige vlakken krijg ik de indruk. Nu, dat laatste element is een stevige side-step, eentje die er misschien in dit geval niet toe doet, maar goed, my apologies :)

    Nu, over dit onderwerp (en over andere content-zaken op 4Gamers): ik denk niet dat dit niet hoort op 4Gamers, zeker niet gekaderd in context. Ik denk dat je in sommige gevallen zelfs meer kwaad doet (voor de hobby) als je het verzwijgt of doodzwijgt. Echter, ik ga wel akkoord dat we niet moeten overhellen naar de eerder vermelde zaken die je op de Facebookpagina van menig krant tegenkomt, maar dat lijkt me allerminst het geval.

    • Geplaatst op 2015-09-06 om 14:00
  • http://www.4gamers.be/profiel papfles

    Oh, maar het was absoluut geen aanval op 4gamers. Eigenlijk komt mijn vraag, want dat was het oorspronkelijk, uit een discussie die ik had met mijn huisarts. De discussie startte toen mijn huisarts zei: veel gamen is ongezond. Aangezien ik dit een ongenuanceerde uitspraak vond heb ik hem gevraagd op wat hij zich baseert. Zijn antwoord was: ik heb ooit tijdens mijn opleiding, op spoed iemand gehad die in coma was gevallen omdat hij, net als in het artikel, een volledige dag heeft gegamed. Toen ik hem vroeg of de jongen in kwestie zich had verdaan aan Red Bull, bleek dat zo te zijn. Hij was dus in een suikercoma beland. Toen gaf mijn arts toe dat zijn conclusie idd ongegrond was. We hebben dan nog wat verder gebabbeld over gaming, waarna hij toegaf dat hij er eigenlijk niks over weet. En dat wou ik hier ook aankaarten. Voor iemand die niks of weinig weet over gaming, is de conclusie gemakkelijk gemaakt: gaming is ongezond.
    En dat is wat mij stoort in de media: er worden extreme gevallen in het nieuws gebracht zonder de causale link te duiden. Of nog erger: als gaming de mainstream pers bereikt, dan is het in 95% negatief en foutief. Over de positieve effecten, die wel wetenschappelijk bewezen zijn, wordt amper bericht. Gaming wordt nog steeds als een ondergrondcultuur beschouwd in de populaire media.
    Maar nogmaals: het was geen aanval op 4gamers.

    • Geplaatst op 2015-09-06 om 14:29
  • papfles

    Ik beschouw het ook niet als aanval hoor, maar ongeacht is het wel zo dat wij onszelf soms moeten verdedigen, terwijl wij (in de meeste gevallen, om toch enige voorzichtigheid te bieden) eigenlijk zo redelijk mogelijk proberen zijn. Ik heb in de afgelopen jaren, en bij dat recente onderzoek, al veelvuldig schouderklopjes gekregen voor de (jammer genoeg weinige) 'correcte en diepgaandere' verslaggeving, dus daar trek ik me wel wat aan op.

    Nu, voorzichtigheid blijft geboden, maar op dat vlak is het vechten tegen de bierkaai als main stream media op 'gaming is verslavend' en een halve dag '7 redenen waarom gaming niet verslavend' doet qua artikels :/

    • Geplaatst op 2015-09-06 om 16:12
  • SniperJunkieszz

    And then the almighty gaminggods in walhalla said:
    LET THERE BE FAIRPLAY AND GAME ON

    • Geplaatst op 2015-09-07 om 18:44
  • King Bowser

    [media] Kunnen we Dota ook verbannen, want ja, door Dota is die jongen nu dood natuurlijk. [/media]

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 12:26
  • thetompy

    wat is volgens jullie 22 dagen lang bijna onafgebroken ..

    want dat is eigenlijk onmogelijk , probeer maar weekje te gamen en dan alleen naar het toilet te gaan en te eten / drinken
    22 dagen bijna onafgebroken is onmogelijk

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 12:32
  • Nohara thetompy

    Hij heeft hazeslaapjes tussendoor gedaan. De rest zal ongetwijfeld snel en vluchtig zijn gedaan. Het brein en het lichaam kan het simpelweg niet aan om zonder goede rust weken lang achter elkaar geconcentreerd bezig te zijn.

    22 dagen zonder rust, of dat nu door gamen, werken of wat dan ook is, is weldegelijk mogelijk, alleen extreem ongezond. Tijdsbesef verdwijnt. Gamen heeft als nadeel dat het concentratie (en dus energie) vereist, en door de beloning verslavend kan werken. Door de verslaving is de wil om te rusten er niet meer, en kan je jezelf dus letterlijk dood gamen.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 13:02
  • skywarior Nohara

    22 dagen zonder rust is bijna niet te doen mede omdat je dan ook last zal krijgen van hallucinaties en andere ongein. Zelfs onder dwang van de dwangneurose. (Denk dat dit een goede benaming is om het op te leggen)
    Dus dat ga je hoe dan ook niet redden. x'D

    @thetompy , Eten, gamen, eten, gamen, slapen, eten, gamen, eten, gamen, slapen. Zoiets probably. =p

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 16:15
  • Maus skywarior

    Dit soort gevallen schaar ik onder de gevallen natuurlijke selectie. Doe je domme dingen, dan sterf je een domme dood. Het is misschien gevoelloos of respectloos, maar zo zie ik het.

    Reactie aangepast door Maus om 2015-09-05 om 18:02

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 18:02
  • stefaan10111992 Maus

    "Meanwhile in Russia", typ dat in als zoekterm op Youtube en geniet, uren aan beeldmateriaal dat bewijst dat er volgens uw theorie eigenlijk geen Russen meer zouden mogen bestaan :-P

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 20:33
  • kekeangels skywarior

    zijn daar geen replays op dota?
    ben benieuwd hoe die zijn laatste games waren dan.
    kan je ook zien in welke toestan die persoon dan was.

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 21:21
  • kekeangels

    zal wss niet aan gaming gelegen hebben
    maar eerder aan flaming/ragging
    hoe vaak kom je dat niet tegen in dota games

    • Geplaatst op 2015-09-05 om 21:12
  • Foefna

    Lijkt mij dat er mee aan de hand is geweest. Als je een beetje gamesessie houd dan ben je na een week echt wel brak en heb je flink wat slaap in t halen.
    zal me niets verbazen als er drugs in het spel is icm te weinig eten en drinken.
    Anyhow. Mijn lijft begint wel te brullen als ik te lang zou gaan gamen.

    • Geplaatst op 2015-09-06 om 04:28
  • Antropoloog

    Efkes cynisch doen, hij is tenminste gestorven aan hetgeen hij het liefste deed... R.I.P. (mensen die de hele dag achter de pc zitten hebben ook een verhoogd risico, tijdig even de kuiten en benen strekken kan je leven redden omdat er dan minder bloed zich in de beenaders vast kan zetten, tragere doorbloeding kan een bloedklonter veroorzaken.)