4gamers.be

Metal Gear Solid V: the Phantom Pain

Door GuerrillaDawg, 21-09-2015 09:21

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

[Gespeeld op PS4]


Een Metal Gear Solid release weet altijd enorm veel hype te creëren. Het is dan ook één van de grootste franchises in de game-industrie, ondertussen zelfs al zo'n 28 jaar oud. Een reeks die al zolang meegaat, dat zie je dezer dagen niet meer zoveel. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de release van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain opnieuw op heel wat hype kan rekenen, al was er dit keer wel extra commotie mee gemoeid. Door een interne discussie tussen Hideo Kojima en Konami - waarvan we de details tot op heden nog steeds niet weten - zou dit de laatste Metal Gear Solid-game gemaakt door Kojima zijn. Meer nog, de man gaat het bedrijf later dit jaar nog verlaten. Of dat zijn eigen keuze is of niet, weten we niet, maar wat we wel weten is dat de franchise na deze game nooit meer hetzelfde zal zijn.

Zoals we ondertussen al wel gewend zijn van Metal Gear Solid, begint ook The Phantom Pain met een erg bombastische proloog. Geheel in de stijl van de eerdere titels betekent dit dat je een combinatie van gameplay en tussentijdse in-game cutscènes krijgt voorgeschoteld. Terwijl deze volledige sequentie - die toch om en bij de 1 à 2 uur duurt - een natte droom is voor de fans omwille van de nieuwe plotelementen en de vele raadsels, kan het misschien wel ietwat langdradig aanvoelen voor mensen die minder voeling hebben met de reeks. Het is nochtans een waar visueel spektakel met erg veel actie, maar qua gameplay verloopt alles een beetje sloom. Dat komt omdat Big Boss net wakker wordt uit een negen jaar lange coma. Uit bed springen en meteen een marathon gaan lopen zit er dus niet in. In de plaats daarvan kruip je je een weg doorheen de proloog terwijl Big Boss steeds meer en meer gevoel in zijn lichaam begint te krijgen.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain screenshot

De cutscènes nemen ook vaak de controle weg van je personage waardoor de proloog soms een beetje té passief aanvoelt. Dat terzijde blijft het wel een erg geslaagde introductie die je meteen klaarstoomt voor de rest van de game. Als je de missie later opnieuw speelt, dan valt wel op hoe het geheel plotseling een pak minder interessanter wordt. Omdat je al weet wat er gaat gebeuren, verliest de proloog zijn sterkte (de mysterie) en dan merk je vooral op hoe langzaam alles vooruit gaat. We verwachten nu niet meteen dat iedereen deze missie meermaals zal spelen, maar mocht je bijvoorbeeld een S-rank willen behalen of alle bonus objectives willen doen, dan zal je wel merken dat deze missie een deel van zijn waarde verliest.

Het is pas na de proloog dat het echte werk begint. Eén van de grootste nieuwigheden in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is de open wereld. Als je de proloog hebt uitgespeeld en de tussenfilmpjes hebt bekeken, dan smijt men je eigenlijk al meteen voor de leeuwen. Ocelot - een oude bekende - laat je namelijk alleen achter in Afghanistan om Kazuhira Miller te redden, een naam die opnieuw een belletje zou moeten doen rinkelen. Je krijgt wat basisinformatie toegeworpen door de revolverheld, maar daarna is het aan jou. Het enige dat je moet doen is Kaz redden, maar de manier waarop is een volledig vrije keuze. Afghanistan is een grote plaats en je kan dan ook meerdere paden kiezen. Je kan soldaten ondervragen, wapens stelen en zelfs een auto bemachtigen of je kan gewoon meteen rennen naar de plaats waar men jouw kompaan vasthoudt. Er zijn erg veel verschillende manieren om deze missie uit te spelen, iets wat trouwens telt voor zowat elke missie in de game. Youtube staat nu al vol met filmpjes waar mensen op de gekste manieren een S-rank behalen.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain screenshot

Er is ook veel gesleuteld aan de gameplay. The Phantom Pain blijft natuurlijk een stealth-game in hart en nieren, maar het geheel voelt toch wel een stuk dynamischer dan voorgaande games. Een volledige basis uitschakelen met enkel een verdoofpistool en de close quarters combat (CQC) techniek blijft nog altijd een mogelijkheid, maar in het geval dat je toch gezien wordt, is de game veel soepeler geworden. De game beschikt namelijk over heel wat dodelijke wapens. Het is zelfs zo dat de niet-dodelijke wapens duidelijk in de minderheid zijn alsof de game je aanmoedigt om af en toe toch eens rambo-mode te gaan. Dat werkt ook goed, tenminste als je goed gebruik maakt van de cover-functie. In het dolle rondlopen en wat met je geweer gaan zwaaien is bijvoorbeeld geen goed idee.

Big Boss kan nogal snel sterven als je meermaals geraakt wordt, wat natuurlijk een beetje eigen blijft aan het genre. De reflex-mode van Ground Zeroes is ook opnieuw aanwezig. Als je ervan gebruik maakt verlies je een bonus bij het score-scherm, maar het is wel verdomd handig. Als een vijand je ziet, zorgt deze reflex-mode er voor dat de game even kort in slowmotion gaat en de speler de kans geeft om de vijand alsnog te doden of te verdoven vooraleer hij alarm slaat. Hou er enkel rekening mee dat je best een wapen mét suppressor gebruikt of - indien mogelijk - een magazijn naar de kop gooit zodat andere vijanden dit niet horen.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain screenshot

Toch is het belangrijk om zoveel mogelijk stealth-gewijs te werk te gaan. Niet enkel omdat het vaak een leuke uitdaging is, maar ook omdat het nodig is om zoveel mogelijk soldaten te kidnappen met het fulton-systeem. Dit mechanisme bevestigt een ballon aan een soldaat of object en stuurt het daarna terug naar je Mother Base, wat eigenlijk je thuisbasis is in deze game. Je begint de game met een simpel platformpje, maar naarmate je meer geld verdient en meer soldaten 'recruteert' zal je Mother Base kunnen uitbreiden met meer platformen.

Hierdoor kan je meer wapens en gadgets kan ontwikkelen, maar ook een combat-team opstarten waarvan de soldaten zelf missies spelen zoals de Assassins in Assassin's Creed. Mother Base heeft ook een intel platform dat er voor zorgt dat je meer informatie meekrijgt tijdens missies. Elke soldaat die je inlijft via het fulton-systeem heeft zijn eigen sterktes, maar de game zal iedereen automatisch in het juiste platform plaatsen. Wil je toch zelf wat aanpassen, dan kan je altijd manueel soldaten verplaatsen van het ene platform naar het andere.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain screenshot

Het is enkel jammer dat Mother Base zelve onderbenut wordt. Je hebt amper redenen om de basis af en toe eens een bezoekje te brengen. Je kan al je platformen namelijk beheren via de iDroid terwijl je missies speelt of terwijl je in de helikopter zit. Af en toe word je wel eens geforceerd om de basis te bezoeken om het verhaal verder te zetten, maar daarnaast heeft de basis bizar weinig functies. Dat is vreemd, zeker gezien er destijds zoveel over gepraat werd. Je kan er bijvoorbeeld geen praatje slaan met Kaz of Ocelot, want die vind je gewoonweg niet.

Er lopen enkel soldaten rond die Big Boss saluteren, maar je kan hen zelfs niet terug saluteren. Je kan ze enkel aanvallen of ondervragen met CQC. Dat is natuurlijk wel grappig en volledig in de stijl van Metal Gear Solid, maar het blijft gewoon vreemd dat dit alles is: wat rondlopen en soldaten aanvallen. Hier zat meer in en we hadden liever meer interactie gezien. Je hebt wel enkele zijmissies waar je 35 doelwitten moet raken in een tijdslimiet, maar echt lang neemt dat niet in beslag. Waarom de basis - ondanks zijn grote aanwezigheid in het verhaal - zo weinig functies heeft, blijft voor ons dus een raadsel.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.