Valve krijgt onder zijn voeten voor misleidende reclame
Het Britse Advertising Standards Agency heeft Valve onder zijn voeten gegeven voor misleidende reclame tijdens de Steam Sale in juni. GTA V werd toen gepromoot met een korting van 25%, maar in werkelijkheid was de game amper goedkoper dan op de dag van release. Vermoed werd dan ook dat de prijs eerst verhoogd werd om daarna uit te pakken met 25% korting, die in werkelijkheid dus niet echt een effect had. De vork bleek echter iets anders in de steel te zien.
Geen schaamteloze verhoging van de prijs dus, maar wel een wat bedenkelijke samenstelling van een bundel. De 25% korting was namelijk van toepassing op een nieuwe bundel die naast GTA V ook een cash card voor GTA Online bevatte. Deze bundel heeft standaard natuurlijk een hogere prijs dan GTA V apart, en met de 25% korting erbij kwam de prijs dan op bijna dezelfde prijs van GTA V apart.
Op zich misschien niet echt een probleem, ware het niet dat deze nieuwe bundel de enige manier was om GTA V destijds te kopen. Bovendien stond de cash card nergens heel duidelijk aangegeven als zijnde onderdeel van de bundel, buiten in de titel. Al bij al misleidende reclame dus volgens het ASA, dat Valve heeft gezegd dat dergelijke misleidende reclame niet nog eens mag verschijnen. Bij Valve zeggen ze dat hun systeem in de war geraakte, waardoor de bundel niet correct weergegeven werd.
Het ASA maakte trouwens ook melding van klachten over misleidende reclame omtrent Wolfenstein: The New Order, maar die klachten werden ongegrond verklaard.