"70 miljoen VR-gebruikers tegen eind 2017"
Het blijft gissen hoe populair Virtual reality net zal zijn als de toestellen effectief op de markt zijn. Is er wel genoeg interessante software en is het prijskaartje van de headsets niet te hoog, dat zijn zowat de twee belangrijkste vragen. Welke headset ook de boventoon zal voeren, het is ook afwachten hoeveel mensen er snel een toestel zullen kopen.
Volgens Superdata, een onderzoeksbureau, zullen er tegen eind 2017 maar liefst 70 miljoen virtual reality-headsets zijn, die samen bijna 9 miljard dollar zullen opleveren qua hardware en nog eens 6 miljard dollar qua software. Men erkent wel dat de smartphone-varianten (zoals de Samsung Gear VR) het gros van de verkoop zullen zijn bij aanvang en dat daarna console-gamers de grote katalysator zullen zijn voor de duurdere versies." Volgens diens eigen cijfers zou 31 % van de Amerikaans consolegamer een PlayStation VR gaan halen, terwijl 18 % van de pc-gamer voor een Oculus Rift zou gaan. Als deze cijfers waarheid worden, ziet de toekomst er best rooskleurig uit voor de hardwarefabrikanten van VR-headsets.