Oculus CEO: "Sorry voor onduidelijkheid omtrent prijs"
Toen de pre-orders voor de Oculus Rift gisteren actief werden, waren heel wat gamers bijzonder verbaasd over het prijskaartje van het toestel. In België zou het zelfs richting 750 à 800 euro gaan om een VR-bril op de kop te tikken, een prijs die velen overdreven hoog vonden, zeker vermits er ook een behoorlijke pc voorzien moet worden om het geheel te draaien.
Luckey Palmer, de CEO van het bedrijf, heeft via een reeks antwoorden nu uitleg gegeven over de situatie en zich ook verontschuldgd voor eerdere richtlijnen qua prijs. "Vele partijen zeiden een hele poos geleden dat de Oculus Rift 1500 dollar zou kosten en toen was ik gefrustreerd door de gedachte dat vele mensen die prijs zouden geloven, waardoor ik een slecht voorbereid antwoord gaf (nvdr: hij zei dat de Oculus eerder "grosso modo 350 dollar zou kosten")", ook al wil hij dat niet als excuus gebruiken. In een eerder interview (uit 2013) zei hij het volgende: "We gaan geen 800 dollar of zo vragen [voor de consumentenversie van de Oculus Rift]. We moeten betaalbaar blijven. Als dat niet het geval is, zou je voor een groot deel van de markt even goed niet kunnen bestaan."
Hij geeft grif toe dat hij het allemaal slecht heeft gebracht en uitgelegd. "Onze grootste mislukking is dat we veronderstelden dat we de verwachtingen qua prijs goed hadden aangepakt. Daarnaast keken mensen ook naar de minder geavanceerde technologie in DK2 (350 dollar) en dachten dat de consumentenversie evenveel zou kosten. Dat hebben we niet goed aangepakt en ik verontschuldig me daarvoor."
Ter verklaring van het huidige prijskaartje duidt hij op het feit dat de technologie (2 VR OLED displays met heel hoge refresh rate en pixeldichtheid, een heel nauwkeurig tracking systeem, ...) niet goedkoop is en dat het toestel gewoon aan kostprijs wordt gelanceerd. Er wordt dus geen winst gemaakt op de hardware, in tegenstelling tot bijvoorbeeld smartphones die voor een fractie van de prijs worden gemaakt, maar wel aan dezelfde prijs in de winkel durven liggen. Qua technologie is de Oculus veel meer waard dan de smartphone of andere elektronica die je voor dezelfde prijs kan kopen.
Een lagere prijs was volgens hem niet haalbaar, zeker niet de prijs van de dev kits, toch niet als je een "VR-product wou dat goed genoeg was". De dev kits hebben ook slechter materiaal en bevatten minder technologische snufjes. "We hadden iets in de stijl van DK2 kunnen uitbrengen, maar dat had de VR-industrie geen duwtje in de rug kunnen geven, zeker niet op lange termijn."
"Voor de gemiddelde persoon is de pc de grootste kost, niet de VR-bril. Het uiteindelijke doel is om zeker te zijn dat mensen hun bestaande pc kunnen gebruiken, in de meeste gevallen toch." Qua prijskaartje verwacht hij dat die in de toekomst zal dalen als bepaalde onderdelen goedkoper worden en men werkt ook met andere partners samen om goedkopere alternatieven qua VR, zoals Samsung Gear VR. De Oculus Rift moet dan de "high-end wow factor" zijn binnen de markt.