Dit is de duurste gamereclame van 2015
We zitten al halfweg januari 2016 maar er duiken nog steeds lijstjes op over 2015. Zo zijn nu de cijfertjes bekend geraakt van wat in de game-industrie is uitgegeven aan tv-reclamespotjes, al betreft het wel enkel cijfers die betrekking hebben op de VS.
In 2015 werd maar liefst 47% meer uitgegeven aan tv-reclame tegenover 2014. Vorig jaar plaatsten 65 merken in totaal iets meer dan 400 verschillende reclamefilmpjes op tv, goed voor een geschatte mediawaarde van 629,2 miljoen dollar. Deze reclamefilmpjes werden iets meer dan 250.000 keer uitgezonden. Ter vergelijking: in 2014 zorgden 52 merken voor net geen 300 reclamefilmpjes, die 154.500 keer werden uitgezonden, goed voor een geschatte mediawaarde van 427,4 miljoen dollar.
Bij de grootste investeerders in tv-reclame voor games komen we niet meteen verrassingen tegen, aangezien we al langer dan vandaag weten dat in mobile gaming heel wat geld te rapen valt. Op nummer 2 bijvoorbeeld was Supercell goed voor 9,5% van alle investeringen in tv-reclame en dat voor zijn mobile game Clash of Clans. Supercell was ook de enige partij die in 2015 op één dag voor een geschatte waarde van 3 miljoen dollar tv-reclamespotjes vertoonde. Dit gebeurde zelfs meerdere dagen, onder meer tijdens de Super Bowl en de NBA Finals. Het bedrijf bracht vorig jaar 29 verschillende tv-spotjes uit, goed voor een geschatte waarde van 59,8 miljoen dollar.
Op nummeer 3 vinden we Activision, dat voor ongeveer 30 miljoen dollar investeerde in Call of Duty: Black Ops III en daarnaast ook sterk focuste op Destiny: The Taken King. De top 5 wordt verder aangevuld door Nintendo en King. De top 5 samen is goed voor bijna de helft van alle investeringen in tv-reclame in de VS, toch wat games betreft. Meer dan de helft van het budget werd uitgegeven in de laatste 4 maanden van 2015. Er werd ook voornamelijk geïnvesteerd in reclame tijdens sportwedstrijden.
De onbetwiste nummer 1 is, niet geheel onverwacht, Machine Zone, bekend van Game of War: Fire Age. Hoewel in de loop van 2015 Maria Carey ingeschakeld werd ter vervanging van Kate Upton, werd die laatste wel nog steeds stevig ingezet in de eerste 8 maanden van 2015. Zelfs daarna, toen Carey er al was, werden de reclamefilmpjes van Upton nog opnieuw ingeschakeld, vermoedelijk omdat die nu eenmaal populairder bleken dan die van Carey.
De campagne met Kate Upton is de duurste gamereclamecampagne van 2015, goed voor een geschatte mediawaarde van 61 miljoen dollar. Dat is bijna 10% van wat de gehele game-industrie in 2015 investeerde in gamereclame op tv. In totaal zorgde Machine Zone voor 14,7% van alle investeringen in reclame binnen de game-industrie. Van de tv-spotjes met Kate Upton werden in totaal vijf verschillende versies getoond.