Hands-on preview: The Division

Door papfles, 15-01-2016 16:00

Hands-on preview:  The Division - Samen, maar toch alleen

[gespeeld op Xbox One]

Naast terroristische aanslagen wordt het nieuws regelmatig wel eens opgeschrikt door een virus, bacterie of mogelijke pandemie. In The Division is het echter al te laat, want heel New York is omgetoverd tot een ravage, waarbij iedereen gewoon probeert te overleven, al dan niet op minder legale manieren. Anderen willen dan weer het virus een halt toeroepen, maar dat gaat moeilijk zonder enige vorm van organisatie.

Net daarvoor word jij geactiveerd, als lid van The Division, een eenheid van normale burgers die in deze tijd van crisis opgeroepen wordt om de leiding te nemen en orde op zaken te stellen. Stap 1: je eigen Base of Operations (je uitvalbasis) in te palmen en uit te bouwen. Dit element vormt de leidraad van je campaign, die je gerust alleen of met zijn vieren in co-op kan afwerken (waardoor de vijanden ook sterker worden, zoals in Diablo). Je basis heeft 3 grote elementen, met name Tech, Security en Medical die allemaal instaan voor specifieke upgrades en verhaalgerichte evoluties. Je bent dus eigenlijk vrij om zelf te bepalen welke verhaalmissies je net wil activeren en nastreven, afhankelijk van je focus. Zo zullen de krachtpatsers sneller voor de Security-vleugel gaan, aangezien ze dan schilden en speciale granaten sneller kunnen bemachtigen door specifieke delen te bouwen.

Die vrijheid qua spelen vind je ook terug als je in de wereld gaat dwalen. New York is een immense, verlaten, sfeervolle metropool (al waren de verlaten districten in onze sessie wel redelijk gelijkaardig) waar je niet enkel verhaalmissies tegenkomt, maar ook gewone burgers die eens om hulp vragen, verschillende lagen aan potentiële vijanden, willekeurige confrontaties en een hele hoop zijmissies en collectibles. Alles moet in elk geval bijdragen tot het verhaal, zodat je (in tegenstelling tot Destiny) wel degelijk een uit de kluiten gewassen verhaal voor de kiezen krijgt en weet waarom alles zowat gebeurt.

Kleine details zoals sneeuwvlokjes, rondwaaiende kranten, voorbijtrippelende ratten of autodeuren die je kan dicht schieten maken het allemaal net iets aantrekkelijker, al zijn de wapperende doeken grafisch zwakker en merk je (bij de ratten) wel wat clipping errors die de sfeer even doorbreken. Dat een NPC met je praat en ondertussen de lippen stijf op elkaar houdt, is ook niet echt meer van deze tijd. Jeff Dunham leek ons ook niet meteen aanwezig, dus buiksprekers waren het ook allerminst.

Iets waar The Division graag mee uitpakt, is diens RPG-gehalte en dat duwt het dan ook door in alle lagen van de gameplay. Je unlockt vaardigheden die elk dan nog eens verschillende varianten hebben, terwijl je ook massa’s mods op je wapens kan zetten met elk hun eigen specifieke upgrades. Denk daarbij aan een silencer, een scope die je ook extra XP geeft bij headshots en een extra groot magazijn. Vernietig items die je niet nodig hebt om materiaal te bekomen om zo nieuwe wapens en extra’s te bouwen dankzij blueprints die je kan bemachtigen. Het zijn er in elk geval bijzonder veel en ook van allerlei niveaus, dus je bent wel even zoet. Alles is ook in de game te verkrijgen, dus je hoeft niet te vrezen dat men qua microtransacties plots wapens aanbiedt. Dat wordt enkel beperkt voor cosmetische extra's, verzekerde men ons.

Tom Clancy's The Division screenshot

Ook passieve vaardigheden komen ter sprake en zelfs wapens hebben unieke unlocks afhankelijk van je vergaarde upgrades. Heb je voldoende health, dan kan het zijn dat dat ene specifieke wapen je nog eens 3 % damage aanreikt. Sommige van deze zaken zijn dus gebonden aan verhaalprogressie en XP (abilities), andere zijn dan weer gefocust op hoe je je personage qua loadout uitbouwt en andere zijn gebaseerd op je speelstijl, zodat mensen met veel headshots misschien een ander extraatje kunnen bemachtigen dan iemand die al veel grenade-kills heeft afgeleverd.

Die vrijheid staat dan ook veelal in het teken van een ander kernwoord dat de ontwikkelaar benadruk, met name “classless”. Men wou absoluut vermijden dat je vast zat aan een specifiek type personage, met de gekende nomenclatuur in online games, zoals een “tank”, een “healer” en zo meer. Zulke personages kan je natuurlijk wel uitbouwen als je de nodige vaardigheden bij elkaar propt, maar zodra je maar wil, pas je alles aan en sta je 10 seconden later als een volleerde tank met shield, krachtige wapens en specifieke mods klaar. Het grote voordeel van dit classless systeem merk je pas als je andere spelers tegenkomt. Het is onmogelijk om op zicht meteen de healer, de tank en andere “types” te zien, want iedereen kan in wezen alles zijn, wat de spanning aanzienlijk doet toenemen.

Tom Clancy's The Division screenshot

Mocht je de campaign samen willen aanvatten met anderen, dan hoef je niet te strijden om loot en andere drops, want die zijn uniek voor jou, net zoals in Destiny. Alles wat jij dus ziet vallen, is enkel voor jou en je hoeft dan ook geen halsbrekende toeren uit te halen om het zo snel mogelijk te gaan oprapen. Ook als je een voorraadkist tegenkomt om je munitie aan te zuiveren, doe je dat meteen voor je hele team, omdat men bij Ubisoft ergernis daar wou wegnemen. Wie het maximale level (30) weet te bereiken in de campaign, kan je nog altijd de “hard” versie van alle missies spelen, om toch nog wat uitdaging te hebben en hopelijk de herspeelbaarheid (die we nu natuurlijk moeilijk kunnen inschatten) te bevorderen.