EA wil geen "bedrijfsbeest" zijn
Electronic Arts heeft de afgelopen jaren al wat "prijzen" mogen wegkapen die vooral wezen op de immense onpopulariteit van het bedrijf. Dat komt mede door mindere games, maar ook door de vele manieren waarop het geld verdient, los van de 50 of 60 euro die het in de winkel vraagt.
Andrew Wilson, die als CEO overnam in 2013, heeft al geprobeerd om wat zaken anders aan te pakken, met onder meer uitgestelde games wanneer dat nodig bleek te zijn, in plaats van de games per se in een specifieke periode uit te brengen. Ook de steun voor mindere verkoopstoppers (denk daarbij aan Unravel dat binnenkort uitkomt) moet dat onderstrepen.
Hij erkent dat het bedrijf ook aanzien wordt als een groot, op geld belust bedrijf, maar dat beeld wil hij toch enigszins temperen. "Als je de videogames industrie kent, dan wordt EA aanzien als een bedrijfsbeest dat enkel maar geld uit de zakken van de spelers wil troggelen. Dat is eigenlijk niet wat we proberen te doen", verklaart Andrew Wilson op de B.C. Tech Summit.
Naast uitleg over hoe de gamesindustrie veranderd is (door de opkomst van mobiele toestellen) wijst hij ook op EA Access als voorbeeld. Voor een vast maandelijks bedrag kan je daarmee een hele waaier aan games spelen, vergelijkbaar met hoe Netflix het aanpakt. "Als mens hebben we altijd al geld uitgegeven om vervolgens onze tijd te spenderen aan datgene dat ons geld heeft gekost. Die tendens is nu omgedraaid. Je speelt een heleboel games en daarna steek je er uiteindelijk geld in."