4gamers.be

Digimon Story: Cyber Sleuth

Door GuerrillaDawg, 18-02-2016 09:00

Digimon Story: Cyber Sleuth


Het feit dat Westerse gamers sinds kort Digimon Story: Cyber Sleuth op hun PlayStation 4 en PlayStation Vita kunnen spelen is een klein mirakel. In tegenstelling tot grote concurrent Pokémon is de aanwezigheid van Digimon in zowel Europa als Amerika al enkele jaren afgezwakt. Het is vooral de anime en Digimon World, de PlayStation 1-game, die een belletje doen rinkelen bij de meeste mensen. Daar komt nu dus eindelijk verandering in. Dankzij een succesvolle petitie (en de immense vraag naar een nieuwe game via het internet) heeft zowel de ontwikkelaar als publisher Bandai Namco eindelijk toegegeven. Het begin van een nieuwe Digimon-hype?

De meeste Digimon-fans in het Westen zijn ondertussen al lang de twintig gepasseerd. Dat komt omdat wij vooral bekend zijn met de televisiereeks en die was op zijn populairst begin jaren 2000. Het spreekt dan ook voor zich dat de meesten onder ons niet zitten te wachten op een Digimon-game gericht op kinderen. Dat weet ook Media. Vision, de ontwikkelaar van Digimon Story: Cyber Sleuth. Het is dan ook belangrijk voor hen dat Westerse gamers weten dat Cyber Sleuth een meer volwassen thema heeft. Je hebt uiteraard nog steeds die typisch Japanse humor en de game durft ook (erg) vaak over-the-top te gaan met diens personages, maar daarnaast schuilt er in de digitale wereld ook een interessant verhaal met de nodige emotionele momenten - iets dat we eigenlijk al jaren missen in de Pokémon-games.

In de game zelve speel je als een mannelijke of vrouwelijke Cyber Sleuth, het geslacht mag je zelf kiezen. Dat lijkt misschien niet zo speciaal, maar voor een kleinere productie als dit is het toch leuk dat je kan kiezen. Als Cyber Sleuth zal je vooral online bezig zijn, op het EDEN-netwerk -  een virtuele realiteit die gebruikers fysiek kunnen betreden. Hun online avatar is dan identiek hetzelfde aan hun uiterlijk in het echte leven. Dat is verplicht om de misdaad online tegen te gaan. EDEN wordt vooral gebruikt om te shoppen, zakelijke transacties te doen en om mensen uit andere landen fysiek te ontmoeten. Science-fiction op zijn best dus.

Zo’n virtuele realiteit wordt natuurlijk al snel een paradijs voor hackers en dat is meteen ook waar het grootste deel van deze game om draait. Digimon komen namelijk rechtstreeks in contact met deze hackers en die behandelen de wezens als een simpel digitaal programma waarmee ze andere gebruikers kunnen aanvallen om data of accounts te stelen. Wederzijds respect is er dus niet tot jij en je vrienden in het bezit komen te zijn van een Digimon Capture, een toestel waarmee je digimon kan vangen. Al snel blijkt dat Digimon meer zijn dan enkel data. Het zijn wezens met gevoelens en gedachten.

Een mysterieuze hacker biedt je een eerste Digimon aan om je avontuur te starten, maar vanaf dan gaat alles fout. Je krijgt plotseling te maken met een Eater – een vreemd wezen dat data verslindt. Het zuigt als het ware je digitale identiteit uit je lichaam en het is vanaf dat moment dat je wakker wordt in de echte wereld als een soort kruising tussen je digitale identiteit en je menselijke lichaam. Je echte lichaam ligt ondertussen in coma in het ziekenhuis.

Dat klinkt misschien allemaal nogal vergezocht, maar het is vooral belangrijk om te weten dat je in deze digitale vorm zowat elk stuk technologie kan betreden. Je bent dus niet meer beperkt tot EDEN. Je kan een airco binnengaan en een sneeuwman verslaan omdat die de temperatuur veel te laag doet zakken of de smartphone van een game-ontwikkelaar betreden omdat er iets niet klopt met zijn game. Net door deze unieke vaardigheid huurt Kyoko Kuremi je in, een vrouw die aan het hoofd staat van een detectivebureau. Samen met haar ga je allerlei mysteries met de virtuele realiteit trachten op te lossen.

Het verhaal is op zijn minst origineel te noemen, misschien zelfs ietwat complex. We moeten er wel bij zeggen dat alles traag op gang durft te komen, maar vanaf je het midden van het spel bereikt, komt het verhaal in een stroomversnelling en wordt alles ook een pak interessanter. Naar het einde toe krijg je echt wel het gevoel dat het verhaal meer dan enkel vulling is voor het vangen van de digitale monsters. Toch zijn er her en der conversaties die een beetje overdrijven. Zo had je één bepaalde hacker die meermaals “lmao” en “rofl” gebruikte, maar ook de manier waarop men conversaties vertelt, is een beetje ongelukkig gekozen. Terwijl je personage op de achtergrond te zien is, gebruikt men een kopie van jou (en de andere persoon) op de voorgrond en dat ziet er op momenten toch wat goedkoop uit. Een vreemde beslissing.

 

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.