4gamers.be

Digimon Story: Cyber Sleuth

Door GuerrillaDawg, 18-02-2016 09:00

Qua gameplay is de game opmerkelijk traditioneel. Het is een combinatie van een standaard turn-based JRPG vechtsysteem en de verslavende factor die monsters vangen en evolueren met zich meebrengt. Het vechtsysteem is gebaseerd op een blad-steen-papier formule waar elke digimon een type heeft: vaccine, data of virus. Daaronder heb je dan nog enkele elemental types als vuur, water, bliksem enzovoort. Als je een vaccine digimon met een vuur-aanval gebruikt tegen een andere digimon die zowel zwak is tegen vaccine als vuur, dan doe je immens veel schade. Makkelijk om te begrijpen dus, maar je kan ook echt diep gaan, zeker als je speelt op de hogere moeilijkheidsgraad waar je slim zal moeten omspringen met alle verschillende types en aanvallen.

Voor de rest kan je deze game het best vergelijken met Persona of Shin Megami Tensei: kleine, lineaire dungeons met random battles, upbeat muziek en een sterke focus op verhaal. Het geheel is ook best geloofwaardig omdat je in de echte wereld niet in één of ander fictief dorpje woont, maar in het hart van Tokio. Net zoals in Persona heb je een wereldmap die bestaat uit een menu waarbij je kan kiezen uit allerlei verschillende secties van de Japanse stad. Denk maar aan Shinjuku, Shibuya of Akihabara. Echt veel interactiviteit is er wel niet. Conversaties met NPC’s zijn beperkt tot een lijntje tekst en daarnaast heb je eigenlijk enkel nog een winkeltje her en der of EDEN access points.

De digitale wereld is op dat vlak toch ietsje interessanter. Je hebt een DigiLab waar je mirror dungeons kan binnengaan voor extra XP, een DigiFarm waar je digimon kan achterlaten om automatisch XP te krijgen, een soort van geneesapparaat waar je al je digimon kan herstellen voor geld en ook een extra winkeltje. Naast het DigiLab heb je ook allerlei virtuele ruimtes zoals een hacker forum, dungeons, officiële EDEN ruimtes, ... Hoewel de graphics duidelijk van PlayStation Vita-kwaliteit zijn ziet alles er toch opmerkelijk mooi uit door een erg artistiek en kleurrijke artstyle.

Het beste onderdeel van de game blijven wel de Digimons: je hebt er ongeveer 240 en de manier waarop je ze vangt en evolueert zit best goed in elkaar. Je hebt geen Digi Ball of dergelijke, maar in plaats daarvan scan je ze, iets wat automatisch gebeurt wanneer je een gevecht start. Na een paar gevechten heb je 100% scan en dan kan je de digimon downloaden in het DigiLab. Zo simpel is het. Evolueren gebeurt vanaf dat je een bepaald level bereikt of – later in de game – door een heleboel extra vereisten te behalen. Het verschil met Pokémon hier is dat elke Digimon meerdere evolutiekeuzes heeft en je een bepaalde evolutie op verschillende manieren kan behalen. Je kan Digimon ook laten evolueren naar hun vorige vorm. Dat klinkt an sich vreemd, maar er is een goede reden voor. Elke keer je dit doet stijgt het maximum-level van de digimon en ook zijn stats.

Het zal dus steeds iets langer duren om zijn maximum-level te behalen maar de limiet van je stats verhogen maakt dat zeker en vast goed. Je moet ook geen schrik hebben dat dit een ellenlange grind inhoudt. Wat Digimon zo goed doet, is de XP-verdeling, want iedereen krijgt gewoon het volledige aantal. Dat zorgt ervoor dat er minstens één Digimon om de paar gevechten een nieuw level behaalt. Het gaat echt snel. Ondertussen krijgen al de digimon in de DigiFarm ook nog eens automatisch XP. Het geeft je als speler echt het gevoel dat je op eender welk moment progressie maakt. Het doel om élke Digimon in het spel in je bezit te krijgen, wordt zo ook een stuk minder angstaanjagend.

Audiografisch moet de game helaas wel een beetje inboeten. Het blijft nu eenmaal een PlayStation Vita-port op PlayStation 4. Het art design van de Japanse artiest Suzukito Yasuda en de muziek van componist Masafumi Takada maken wel veel goed. We moesten meermaals denken aan de Danganronpa games omdat Takada ook daar de muziek heeft verzorgd en je een sterke link tussen beide voelt. Ook bevat de game een erg kleurrijk en artistieke stijl, zoals eerder al vermeld. Het kan dan misschien niet de strijd aangaan met de andere grafische kleppers op PlayStation 4… door de zestig frames per seconde en de originele locaties binnenin EDEN heb je nooit het gevoel dat je een mindere game aan het spelen bent.

Conclusie

Digimon Story: Cyber Sleuth is een goed begin en misschien wel de start van een nieuwe lijn Digimon-games in het Westen. We zijn zelf in ieder geval positief verrast. Het verhaal komt nogal traag op gang en de conversaties zijn niet altijd even interessant, maar in het geheel is het verhaal origineel en zal het zeker oudere Digimon-fans aanspreken door de -volwassenere aanpak. Digimons vangen en evolueren is daarnaast iets dat vrij snel verslavend zal werken. Constant je team aanpassen en nieuwe digimons gebruiken wordt niet snel saai, al is er op de normale moeilijkheidsgraad soms iets te weinig uitdaging. Er is zeker nog ruimte voor verbetering her en der, maar in zijn totaliteit is dit gewoon een erg leuke JRPG die niet enkel Digimon-fans zal aanspreken.

Positief

  • Leuk verhaal...
  • Digimons vangen en evolueren
  • Art design
  • Muziek
Score
80/100

Negatief

  • ...soms mindere momenten
  • Dialoogsysteem kan beter
  • Niet zoveel interactiviteit in Tokio
Grafisch
75%
Geluid
85%
Fun
75%
Gameplay
80%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.