Microsoft belooft modding en meer voor Windows 10 games
Het Universal Windows Platform van Microsoft, langs waar al verschillende pc-games voor Windows 10 zijn verschenen, heeft al heel wat kritiek gekregen, niet alleen omdat het bepaalde, tot nu toe erg vanzelfsprekende zaken onmogelijk maakt, maar ook omdat Microsoft er een nieuw, gesloten ecosysteem mee zou creƫren. Xbox-topman Phil Spencer doet dan ook zijn best om gamers gerust te stellen en hij heeft al meermaals gezegd dat men volop naar de feedback luistert. Dat heeft hij nu nog eens herhaald, samen met de aankondiging van enkele nieuwigheden voor het platform.
Zo zal in mei via een update de mogelijkheid worden gegeven om G-Sync en FreeSync aan of uit te zetten voor UWP-games. Daarnaast is Microsoft van plan om mods mogelijk te maken, al is nog niet helemaal duidelijk op welke manier precies. Spencer verwees naar Steam Workshop als model, wat maakt dat er nog een zekere controle mogelijk zal zijn. Verder suggereerde hij dat mods enkel mogelijk zouden zijn voor games waarvan de ontwikkelaar en uitgever het zelf toelaten, op de manier waarop zij het toelaten. Dit is voornamelijk een maatregel die getroffen wordt omdat men anders moeilijk het onderscheid kan maken tussen een feitelijke mod en gevaarlijke code die men in de game injecteert door het .exe bestand aan te passen. Spencer geeft toe dat dit nog wat uitgeklaard moet worden en dat het een moeilijke kwestie is, maar ergens is het natuurlijk wel logisch dat men door het toelaten van mods niet meteen ook de poort wil openzetten voor misbruik.