BMW gebruikt HTC Vive bij ontwikkeling van nieuwe wagens
Autofabrikant BMW heeft besloten dat het de HTC Vive gaat gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe wagens. Dat daarbij virtual reality gebruikt wordt, gebeurde al langer dan vandaag, maar nu is het de eerste keer dat een autobouwer gebruik maakt van hard- en software die rechtstreeks uit de game-industrie komen en die, in vergelijking met de eerdere alternatieven, relatief goedkoop zijn.
De voordelen van de HTC Vive, en virtual reality in het algemeen, zijn duidelijk. Auto's die je op pc hebt ontworpen kunnen namelijk meteen relatief makkelijk bekeken worden ook op ware grootte, alsof je er zelf in zit of er zelf buiten staat naar te kijken. Deze modellen kunnen ook doorgestuurd worden naar designers overal ter wereld, zodat zij de modellen kunnen bekijken, ervaren en aanpassen, zonder dat ze daarvoor naar een dure VR-studio moeten.
De mogelijkheden gaan natuurlijk nog verder. Bijvoorbeeld wat marketing betreft en mogelijke klanten kennis laten maken met nieuwe wagens zou virtual reality een rol kunnen spelen. Verwacht wordt dat virtual reality wat dat betreft sowieso een grotere rol zal gaan spelen. Zo kan je thuis aan je computer alvast een auto eens bekijken in virtual reality en er een testritje mee maken, net zoals we waarschijnlijk meer en meer van thuis uit virtueel naar de Ikea zullen kunnen gaan, hetgeen nu trouwens ook al kan tot op zekere hoogte.