Fatale treinbotsing te wijten aan medewerker die game speelde
In februari botsten in Duitsland twee treinen frontaal op elkaar, wat naast heel wat gewonden ook 11 doden met zich meebracht. Uiteraard werd een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de botsing en die lijkt nu gevonden te zijn. Zelden betreft het in dergelijke gevallen een technisch defect en dat was er ook nu niet. Zoals zo vaak was er namelijk een menselijke fout. De medewerker die een belangrijke rol speelde wat de veiligheid betreft, was blijkbaar een (mogelijk mobile) game aan het spelen en was daardoor afgeleid.
Op de dag van het ongeluk werd een van de twee betrokken treinen toegang gegeven om op een bepaald punt gewoon door te rijden, waar die anders normaal zou moeten stoppen, omdat de trein in kwestie vertraging had en op deze manier die vertraging goed kon maken. Op zich geen ongewone procedure, maar dan moeten andere treinen wel op de hoogte gebracht worden zodat ze hun snelheid kunnen aanpassen of kunnen stoppen, zodat ze dus niet op elkaar botsen. Bij die signalisatie liep het echter mis, waardoor een andere trein niet op de hoogte was van wat er gebeurde. Op zich kan ook op dit punt nog ingegrepen worden, maar de medewerker in kwestie belde naar het verkeerde noodnummer, waardoor het te laat was en twee treinen met een snelheid van ongeveer 100km per uur op elkaar botsten.
De medewerker in kwestie geeft toe dat hij een spelletje aan het spelen was, en daardoor niet aandachtig genoeg was om de situatie correct in te schatten en er juist naar te handelen. Hij kan nu aangeklaagd worden voor onvrijwillige doodslag en kan daarvoor tot 5 jaar celstraf krijgen.