4gamers.be

Overwatch

Door valies, 08-06-2016 00:04

Overwatch

[gespeeld op PS4]


Blizzard Entertainment is een beetje van zijn gewoonlijke pad gegaan met het brengen van deze multiplayer first-person team based shooter, maar wie dacht dat Blizzard hiermee van zijn succesvol pad zou afwijken, mag zijn twijfels opbergen. Overwatch is een leuke game. Meer nog, het is een érg leuke game.

Ooit was er een ‘Omnic Crisis’, een evenement waarin de mensheid onder druk werd gezet door de Omnic, een vorm van Artificiële Intelligentie met kwade bedoelingen. Over heel de wereld werd naarstig gestreden tussen robots en mensen. Om een halt toe te roepen aan de Omnic kwam Overwatch tot stand, een groep van helden die een einde wist te maken aan de vreselijke strijd.

De mensen keerden zich echter na geruchten over corruptie en andere misprakijken tegen de helden en al snel werd de groep ontbonden. Vandaag woelt er opnieuw een strijd en komen alle Overwatch-helden van weleer uit de schaduw gestapt. Tijdens de game zelf wordt er nooit nog echt gerefereerd naar het verhaal. Zo lijkt er dus nogal een flinke afstand te liggen tussen het verhaal en de gamebeleving zelf. Het gebrek aan deze relatie doet gelukkig niets af aan de gamebeleving. Het was wel een mooi extraatje geweest.

Visueel gezien is de game een pareltje met z’n cartooneske kleurrijke stijl. Het stemmenwerk werd goed verzorgd en de komische one liners van de personages steken ons na vele uren nog altijd niet tegen. Mei, de Chinese klimatoloog die over ijs en sneeuw beschikt, heeft bijvoorbeeld als optionele slagzin “You have to let it go”. Frozen, anyone?

Het doel van Overwatch is met zes tegen zes proberen een match te winnen. Er zijn in totaal vier soorten games. Eigenlijk drie, aangezien de vierde een hybride vorm is. In Assault moet je een serie van locaties ofwel innemen ofwel verdedigen. In Escort moet je een ‘payload’, zeg maar een vliegende auto naar de andere kant van de map brengen, of het andere team hiervan weerhouden. Control wordt opgedeeld in rondes waarbij het eerste team dat twee rondes een bepaalde locatie het langst kan bijhouden, wint. Tot slot is er nog een hybride game die een mix van Assault en Escort is.

Qua vooruitgang in de game, is er enkel een level systeem voor jezelf als speler, als profiel zeg maar. Personages levellen niet, waardoor dus iedereen, zowel beginner als volleerd Overwatch-speler, evenveel kans maakt op de winst. Als speler levellen gebeurt door het vergaren van XP tijdens de game. Hoe beter je je rol speelt, hoe meer XP. Als je ook nog eens de wedstrijd wint, dan krijg je nog wat extra XP. Telkens je een nieuw level behaalt, krijg je een Lootcrate waarin wat cosmetische zaken zitten. Op het einde van een match wordt er ook steeds een ‘Play of the game’ gekozen door de game zelf, waarin één van de spelers schittert met een stukje van zijn of haar gameplay. Ook kunnen alle spelers na de match op één van vier geselecteerde gamers stemmen, maar daar hangt spijtig genoeg niets aan vast.

De personages bewegen zoals je het zou verwachten. Rondlopen als dikke dwerg, brute gorilla of roller bladende Rastafari ... elk personage voelt anders aan. De gameplay per personage is ook erg verschillend. 21 helden werden gesorteerd over vier categorieën: offense, defense, tank en support. Dat maken veel verschillende goed uitgewerkte personages. De ene speelt al wat moeilijker dan de andere, maar er is genoeg keuze voor iedereen. Of je nu wil snipen, vanop de zijlijn defenden, medische hulp aanbieden, met brute kracht meppen uitdelen of de hyperkineet uithangen, het is allemaal perfect mogelijk.

Elke held heeft een ‘special ability’ die telkens moet opgeladen worden. Dit opladen gebeurt vanzelf door tijd te laten passeren, maar ook door hetgeen je presteert. Die special wordt meestal begeleid met een bepaalde one liner. Als je bijvoorbeeld “It’s hiiiiigh noooon” hoort, maak dat je wegkomt uit McCree zijn ‘Deadeye’ vizier. Niet alleen is het op dat gebied belangrijk dat je goed luistert naar wat er gebeurt. De voetstappen van je tegenstanders klinken luider dan die van je teamgenoten, dus ook daarom is het belangrijk dat je je oren goed openhoudt.

Eén van onze favoriete helden is Junkrat, een Australische anarchistische crimineel dat defensief zijn mannetje staat. Hij heeft een berenklem en een op afstandsbediening werkende landmijn en met z’n Frag launcher kan hij van op verre afstand explosieven lanceren. Als extraatje laat hij na z’n dood ook nog enkele explosieven ontploffen. Junkrat z’n special ability is de RIP-Tire, een grote band met motor en explosief, dat je naar de vijand kan rijden en kan doen ontploffen. Elk personage heeft dus altijd een handjevol kunstjes,  waarvan je op elk moment in de game een overzicht kan bekijken. Munitie is onbeperkt beschikbaar (herladen is wel nodig) en op sommige zaken, zoals bij Junkrat z’n berenklem en landmijn bijvoorbeeld, zit een cooldown-periode.

Tactisch gezien pak je qua helden in je team logischerwijze best personages uit alle categorieën. De game helpt je daar bij. Tijdens het samenstellen van je groep, geeft de game zelf aan dat er bijvoorbeeld een tank ontbreekt, of dat er teveel helden zijn van eenzelfde categorie. Een balans lijkt mooi, maar we hebben tot hiertoe al genoeg voorbeelden gehad van teams die het tegendeel bewijzen. Het belangrijkste is dat je je team afstemt op het spel dat je speelt, op welke map je zit en tegen welk team je speelt. De tactiek van de game is dus afhankelijk van heel wat factoren en dat maakt dat het de game uitdagend houdt. Zelfs na het zoveelste spel, mag je nog altijd niet op je lauweren rusten en denken dat het met de vingers in de neus winnen wordt.

Je leest het dus al, dat het belangrijk is dat je in een flexibel team zit. De game is op z’n best als je met vrienden speelt en in een party chat zoveel mogelijk met elkaar communiceert. Gelukkig is de game best ook wel te pruimen als je met ongekende gamers speelt. Het kan dan soms iets stroever verlopen, maar de fun zit er dan toch nog steeds in.

Wat zijn dan de minpunten van de game? Het aantal mappen zou mogen worden uitgebreid als het van ons afhangt. Nu is het nog ok, dus we gaan het niet opnemen als minpunt, maar we kunnen ons voorstellen dat we binnen enkele maanden toch wel eens iets nieuws zullen willen. Ook is het spijtig dat het competitieve deel van de game nog niet aanwezig is. Al is dat misschien nog niet zo heel erg, want soms hebben we een vermoeden dat enkele personages lichtjes overpowered zijn. Dat geeft Blizzard dan toch nog de tijd om eventuele onevenwichten uit de weg te werken. Als laatste negatief puntje: match making als je in een party zit. Het kan soms echt ettelijke minuten duren alvorens Overwatch een game vindt.

Conclusie

Overwatch weet op niveau van gameplay als audiovisueel alle verwachtingen in te lossen. Blizzard Entertainment toont aan dat er in het overvloedige aanbod van team based first person shooters zeker nog plaats is voor deze verslavende nieuwkomer. De kleine bedenkingen/minpunten zouden geen reden mogen vormen om de game niet in huis te halen.

Positief

  • Variatie in personages en rollen
  • Vlotte gameplay en tactische uitdaging
  • Lage instapdrempel
  • Humor
Score
88/100

Negatief

  • Trage match making in party
  • Nog even wachten op competitive mode
Grafisch
90%
Geluid
85%
Fun
85%
Gameplay
85%

Reacties

  • Construct

    Zelden zo oneens geweest met een review.

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 00:14
  • Lauwerzh Construct

    Wat is uw gedacht dan als ik vragen mag ? Ikzelf heb de game niet gespeeld maar wil toch eens een minder positieve ervaring horen als het mag ;)

    Reactie aangepast door Lauwerzh om 2016-06-08 om 01:11

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 01:10
  • Construct Lauwerzh

    Zal het wel kopieren uit een eerdere post, vandaar dat ik het nu niet gepost had. Aan die gedachten is eigenlijk niks veranderd.



    Alvast gewaarschuwd, komt een stukje text ^^.

    Een ding moge duidelijk zijn, het ziet er allemaal mooi uit.

    Met de overvloed aan karakters valt het echter wel mee (Bovendien zijn het vrijwel allemaal verschrikkelijke stereotypes). Het traditionele arsenaal van je gemiddelde shooter is verdeeld over verschillende heroes. Die hebben dan ook ieder slechts een wapen met een fire en alternate fire. Dus het gaat wel de breedte in, maar niet de diepte. Wel hebben ze allemaal nog een skill en een ultimate - die oldschool Atari 2600 stijl met een charge meter werkt - welke variëren van milde irritatie tot compleet teamwipende skills met één click. Des te sterker zijn de heroes die ook maar een beetje afwijken van de formule.

    De verdeling van de abilities lijkt nogal arbitrair en lijken de archetypes lang niet altijd te volgen. Meestal kun je bij dit soort games wel een steen-papier-schaar systeem ontdekken, maar daar is Overwatch simpelweg te oppervlakkig voor. Omdat er geen enkele vorm van progressie is tijdens een match gaat het dus voorkomen dat je terug moet naar je base om van hero te wisselen.
    Waar normaliter in een game je of een ander wapen oppikt of je inmiddels met skillpoints gespecialiseerd bent.
    Gaat nogal lastig worden dat bij mensen in te brengen, met name als ze een zeldzame skin vrijgespeeld hebben of gekocht voor het karakter dat ze liever spelen. Denk dat je dan ook de meer universele karakters blijft zien zoals Tracer en Bastion.

    De laatste van de twee is sowieso erg goed in de gameplay van Overwatch. Want vergis je niet, de maps in Overwatch zijn waanzinnig slecht. Het zijn er een stel, maar stuk voor stuk zijn het King of the Hill stijl maps. Bij elke map heb je slechts één objective en degenen die er bovenop blijven zitten en verdedigen winnen. Dat geldt zelfs voor de escort maps.

    Dat wordt verder versterkt doordat elke zijweg in de maps die niet doodloopt, allemaal naar dezelfde chokepoints leidt. Er is geen enkele motivatie voor het verdedigende team om niet te campen. Geen secundaire objectives, geen powerups, geen progressie voor het team dat wèl actief is op de map. De ruimte voor strategische en tactische beslissingen die het interessant zouden maken als Esport is er simpelweg niet. Ook de replay value gaat hier erg onder lijden. Elke map gaat gedistilleerd worden in de ideale heroes voor elke kant en dan ben je binnen een paar uur wel uitgekeken op de game. Het antwoord van Jeff Kaplan is om misschien andere rulesets te creëren voor bepaalde maps. Dat is nogal pleisterwerk.

    Dan nog over naar wat beleids-dingetjes:
    - De balans in deze game is nog ver te zoeken. Traditioneel Blizzard, wordt veel terechte kritiek weggewuifd.
    - De netcode is echt verschrikkelijk. Een tickrate van 20Hz kan anno 2016 gewoon niet meer. Geheel volgens verwachting gaan mensen dood aan schoten terwijl ze al achter de muur staan, om vervolgens op de killcam zichzelf nog 3 meter in visie te zien staan. Een gebruikte skill blijkt nooit geregistreerd te zijn behalve op eigen scherm. Iemand die je nog net dood hebt geschoten voordat je zelf doodging blijkt op weinig health nog gewoon rond te lopen. Tracers en Reapers met blink en teleport verschijnen soms helemaal niet meer op je scherm en als dat wel zo is wordt je op de killcam al minstens twee keer zo lang beschoten als op je eigen scherm.

    Om even beeldvorming te creëren: 20Hz is dat er elke 0,05 seconden tussen jou en de server wordt gecommuniceerd, en dan 0,05 naar anderen. Je latency even helemaal buiten beschouwing gelaten, uitgaande van 0ms; Als je 60 FPS speelt dan heb je 20 frames met informatie en de overige 40 frames zijn interpolatie van je client. De tickrate moet minimaal verzesvoudigd worden, al helemaal als ze serieus genomen willen worden in de pro scene en competitive.
    - Over de pro scene en competitive gesproken. Nu al zijn er hacks en aimbots. En in het eerste Overkill tournamentje is een speler van Cloud9 op heterdaad betrapt met een aimbot. Blizzard houdt zich vooralsnog stil. Dit soort dingen kunnen een game doodmaken voordat het überhaupt uitgegeven wordt. Als Blizzard hetzelfde beleid als bij de andere games hanteert kunnen deze spelers lang ongestraft doorspelen.

    Voorlopig oordeel: RUIM ONVOLDOENDE.

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 02:12
  • Enzime Construct

    Die king of the hill maps zijn zelfs al automatisch gebanned op de meeste Overwatch toernooien. Tis te hopen dat we snel zelf zo'n optie krijgen om die gamemodes er uit te laten want die zijn gewoon pure crap.

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 05:10
  • Gentei Construct

    Wauw....just wauw....
    De sterke kant in deze game is juist dat je op elk moment van hero kan wisselen om je team te steunen.
    Maps zijn juist wel goed. veel matchen al meegemaakt waar je het tij kan laten keren hoor.
    Balans van de game is juist heel goed. elk hero kan je laten counteren door iemand anders.
    Enige die op het moment toch wa OP is, is de dwerg met zijn turrets. maar ook die is nog counterbaar door een widowmaker.
    En ivm die netcode, wat jij vertelt heb ik nog niet meegemaakt ze iemand doodschieten terwijl die achter de muur staan of achter dekking?
    Whut?

    En last but not least die hacks en aimbots zijn op PC veronderstel ik (is ook 1 van de redenen waarom ik voor de PS4 versie ben gegaan)

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 07:44
  • Uzuhl Gentei

    Hoe is dat een sterke kant?

    Er is ZERO balans, geen idee wat jij balanced vindt? Ik ben geen pro speler, maar het is easy om een heel team te solo'en met Mccree. Tevens is zelfs de ranking unbalanced, ik zat met 6 man team waarvan de 90% lvl 30 waren tegen een enemy team waarvan 90% lvl 80+ waren (en uiteraard lvl zegt niets, maar toch)

    Maps zijn inderdaad belachelijk slecht, zeker als je een pro scene in wilt duiken als ontwikkelaar. "veel matchen al meegemaakt waar je het tij kan laten keren hoor." Daar gaat het niet om, 8/10 leiden fights in bepaalde maps tot choke points mits er gebruikt gemaakt wordt van de map glitches die een aantal heroes kunnen gebruiken(genji/ tracer/ hanzo/ parah)

    Dan moet je maar eens met een maat gaan spelen, en dan naast elkaar zitten. Dan zie je hoe veel verschil erin zit ;)

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 10:29
  • valies Uzuhl

    Dus jij bent ofwel level 30 ofwel 80+? Dan moet er toch iets goed zijn aan de game om er al zoveel tijd in te steken? Zelf nog geen dergelijke unbalanced matches gehad, waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat ik je niet geloof.

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 11:00
  • Uzuhl valies

    Neen, ik zelf zit op 15, however de vrienden waar ik mee speelde zitten wel op dat level. Dus ik ben de overige % ;)

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 11:35
  • Gentei Uzuhl

    Het doel is toch om te winnen. Dus als je het tij kan laten keren en die match wint....daar gaat het om.
    Ik heb nog geen enkel Mcree gezien die een hele team heeft afgemaakt hoor. Mcree is zelfs goed te counteren met Genji...
    En als je vindt dat er zero balans is, dan heb je gewoon niet genoeg gespeeld...

    Nogmaals als je in een team gaat zitten met vrienden en die een mic hebben word je via matchmaking tegen een andere team gezet die ook met 6 zijn en een mic hebben. Dus die matchen zijn zowiezo moeilijker.

    En map exploits ook nog niet meegemaakt.

    • Geplaatst op 2016-06-09 om 07:17
  • Uzuhl Gentei

    Stop alsjeblieft met het "alles is te counteren" verhaal.

    MCcree is in zijn current state te sterk, uiteraard kan hij door een Genji gewhooped worden maar that's it.

    De balans zit hem niet alleen in de heroes, maar ook in de matchups en de maps.

    Zelfs dat is niet waar, er zijn ook zat moment dat je gematched wordt aan een non party.

    Al met al zie ik hier 50% Blizzard fans die de fouten door de vingers ziet, en resterende 50% die gewoon een goed spel willen.

    • Geplaatst op 2016-06-09 om 15:49
  • Enzime Gentei

    Blizzard heeft zelfs al bevestigd dat Mcree een nerf gaat krijgen omdat hij OP is.

    Reaper heeft ook nog een leuke glitch waar je met zijn ability gewoon door de deuren kunt glitchen en zo een serieuze voorsprong hebt.

    Plus... http://www.pcgamesn.com/overwatch/overwatchs-dodgy-aiming-becomes-a-target-for-fan-outcry


    Volgens mij heb jij het spel nog niet goed genoeg gespeeld anders had je die zaken al lang moeten merken... of je bent gewoon een hersenloze blizzard fanboy. :p

    Reactie aangepast door Enzime om 2016-06-09 om 16:00

    • Geplaatst op 2016-06-09 om 15:59
  • kekeangels Gentei

    https://www.youtube.com/watch?v=_UU8jqxAiHQ

    deze is 1 van de headshots achter een muur
    maar er is ook kills van mensen die voorbij een deur opening lopen en al ruim voorbij de open is en toch dood gaat door tickrate/delay van server,
    wat op de killcam komt is niet hetgene wat je zelf hebt mee gemaakt maar wat de server samensteld

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 19:51
  • valies Construct

    Uiteraard geen probleem dat je het oneens bent. Dank voor je mening hier te posten, ik ben er zeker van dat het voor iedereen interessant is om eens een compleet andere mening te lezen. Vergeet wel niet dat bovenstaand een PS4-review is en geen pc-review ;)

    Voor al wie meer info wil over de tickrate / latency is deze video wel interessant / duidelijk https://www.youtube.com/watch?v=H0zbpPCdhGk

    Reactie aangepast door valies om 2016-06-08 om 08:57

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 08:09
  • Enzime valies

    http://www.pcgamesn.com/overwatch/overwatchs-dodgy-aiming-becomes-a-target-for-fan-outcry

    • Geplaatst op 2016-06-09 om 15:27
  • Enzime

    En geen woord over de oversized hitboxes/projectiles of de crappy 20 tickrate? Wut..

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 02:05
  • rafbanaan Enzime

    En @Construct

    https://www.vg247.com/2016/06/08/overwatch-server-tick-rate-complaints-show-a-general-misunderstanding-director-says/

    Ik deel even mee wat ze daar bij Blizzard nu over zeggen :p Don't shoot the messenger.

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 08:37
  • Uzuhl rafbanaan

    Dat klopt, maar de client is nog steeds 20.

    Je wil gewoon een 128 tickrate voor maximaal plezier :)

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 10:14
  • Enzime rafbanaan

    Als ik met een 1mbit verbinding download van gbit servers dan is het nog steeds max 1mbit. :p

    En in CS GO zagen ze al jaren voor 128 tick omdat 64 niet genoeg is... 20 tick is echt te belachelijk voor woorden imo.

    Reactie aangepast door Enzime om 2016-06-09 om 16:01

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 14:04
  • defrulleux

    het spel is gewoon goed, net als de review!

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 03:03
  • christophebraem PaxtonBE

    iets wat ik dan elk jaar weer denk als er een nieuwe COD of Fifa uitkomt

    • Geplaatst op 2016-06-08 om 18:28

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.