Haalde Bethesda voor Fallout 4 DLC-missie inspiratie bij mod?
Het is bekend dat ze bij Bethesda goed kijken naar de mods die voor hun games verschijnen en echt goede ideeën integreert men in nieuwe delen van hun games, zoals Wasteland Defense voor Fallout 4. Het zou echter kunnen dat men ook voor individuele missies inspiratie is gaan halen bij eerder verschenen mods.
Guillaume Veer, de maker van een Fallout: New Vegas mod genaamd Autumn Leaves, werd er onlangs op attent gemaakt dat een bepaalde missie in de Fallout 4 DLC For Harbor wel erg lijkt op zijn mod. In de missie draait alles om een vergeten Vault die geleid wordt door een hoop robots, waar een vreemde moord is gepleegd. Door te spreken met alle robots kan je het moordmysterie oplossen, hetgeen ook de bedoeling was van de mod van Veer.
Hier geeft Veer een overzicht van alle gelijkenissen, waaronder enkele scènes die wel heel erg op elkaar lijken, maar die we hier niet bespreken omwille van spoilers. Veer vermoedt dat ze bij Bethesda zijn mod hebben gespeeld en het erg leuk vonden, om er vervolgens hun eigen versie van in Fallout 4 te steken, iets waar Veer zelf trouwens geen enkel probleem mee heeft. Elders echter wordt de vraag gesteld in hoeverre modders al dan niet krediet moeten krijgen voor hun inspirerend werk.
Bij Bethesda inmiddels zegt men dat gelijkenissen tussen de missie en de mod louter toeval zijn. Pete Hines, vice-president of marketing, heeft het naar eigen zeggen persoonlijk nagevraagd en er zou dus geen inspiratie gehaald zijn bij de mod van Veer. Hines zei ook dat Bethesda zijn mod community nooit op deze manier onrespectvol zou behandelen.