Pokémon GO groter dan porno, Facebook, ...
Echt officiële cijfers omtrent het succes van Pokémon GO zijn er nog niet, maar de afgelopen dagen is wel al heel wat cijfermateriaal opgedoken via andere kanalen om aan te duiden dat Pokémon GO groot is, heel groot. Hieronder een (beperkt) overzichtje.
Inmiddels zou het totale aantal downloads van Pokémon GO voor iOS en Android samen al ruim boven de 15 miljoen zitten, wat op zich al reden genoeg is om van een megasucces te spreken, zeker aangezien de game in heel wat landen officieel nog niet gelanceerd is. Voorts zou Pokémon GO dagelijks gemiddeld 33 minuten gespeeld worden op iOS. Ter vergelijking: aan Facebook op iOS spenderen gebruikers dagelijks gemiddeld 22 minuten en aan Snapchat 18 minuten. Tegenover andere mobile games lijkt Pokémon GO wel nog wat achter te lopen. Aan Candy Crush Saga wordt dagelijks bijvoorbeeld gemiddeld 43 minuten besteed en aan Game of War zelfs 2 uur.
Qua totaal aantal dagelijkse gebruikers lijkt Pokémon GO voorlopig dan weer heer en meester te zijn, toch in de VS. Daar wist de game op één dag al 21 miljoen actieve gebruikers te bereiken, wat een nieuw record is. Het vorige record staat op naam van Candy Crush Saga, dat in 2013 20 miljoen spelers bereikte in de VS. Enige nuance is wel op zijn plaats, want Candy Crush zou over de hele wereld en op alle platformen samen een piek hebben gekend van 93 miljoen gebruikers, maar in de VS alleen staat Pokémon GO nu dus op kop.
Het succes van Pokémon Go zorgt voor nog andere eigenaardige cijfers en statistieken ook. Rond de release van Pokémon GO verdrievoudigde bijvoorbeeld de hoeveelheid Pokémon muziek die gedraaid werd via Spotify. Ook werd Pokémon GO even populairder dan porno als zoekterm via Google, al moet ook hier weer de nodige nuance aangebracht worden. Pokémon GO was namelijk enkel groter dan porno wanneer de VS als parameter genomen werd, samen met nog enkele andere specifieke parameters, zoals tijdstip.
Tot slot zou Pokémon GO ook al miljoenen hebben opgeleverd wat microtransacties betreft, maar dit zijn voorlopig maar schattingen. Op meer concrete en vooral officiële cijfers wat dat betreft is het vermoedelijk nog even wachten. Het aandeel van Nintendo schoot op één week tijd wel alvast 70% de hoogte in.
Dat Pokémon GO een megasucces is, wisten we natuurlijk al, maar dergelijke cijfers maken dat nog eens extra duidelijk, al bewijzen de cijfers vooral ook dat je in principe elke app de grootste kan maken, afhankelijk van hoe je het cijfermateriaal precies benadert.