Oprichter Hi-Rez ontkent dat Paladins een Overwatch kloon is
Vorige week werd een open bèta van Paladins gelanceerd en meteen vonden heel wat mensen dat de nieuwe game van SMITE developer Hi-Rez Studios wel erg veel weg heeft van Overwatch. Todd Harris, mede-oprichter van Hi-Rez, geeft toe dat er gelijkenissen zijn, maar ontkent dat Paladins zomaar een kloon is van Overwatch.
In een uitgebreid bericht op Reddit vertelt Harris over de pre-productie en verdere ontwikkeling van Paladins, om zo aan te tonen hoe de game tot stand is gekomen. Zo haalt Harris aan dat de ontwikkeling van een game nu eenmaal een ingewikkeld iets is waarbij heel wat zaken komen kijken en waarbij bepaalde conceptideeën wel of niet evolueren op basis van wat de ontwikkelaar wil en op basis van wat goed of minder goed ontvangen wordt door een testpubliek. Dit is bij Overwatch ook het geval, waardoor eenzelfde type games qua concept en stijl al snel veel van elkaar weg kunnen hebben.
Harris wijst er echter ook op dat bepaalde elementen die in Overwatch zitten reeds aanwezig waren in Global Agenda, de voorganger van Paladins. Een voorbeeld daarvan is de Payload mode. Je zou dus ook kunnen zeggen dat Overwatch tot op zekere hoogte een kloon is van Global Agenda. Andere ideeën van Paladins dan weer vinden hun oorsprong bij Team Fortress 2, de "gemeenschappelijke voorvader" van Overwatch en Paladins.
Voorts zijn er natuurlijk ook duidelijke verschillen tussen Overwatch en Paladins, maar opvallende gelijkenissen zijn er toch ook. Zes specifieke abilities bijvoorbeeld zijn voor het eerst verschenen in Overwatch en nu lijken ze in Paladins te zijn overgenomen. Inspiratie halen bij en lenen van andere games werkt echter in verschillende richtingen. In totaal zijn er namelijk 42 abilities in Overwatch en Paladins die erg op elkaar lijken, maar 36 daarvan zaten eerder al in Global Agenda of Tribes Ascend.
Kortom: ja, er zijn zeker gelijkenissen tussen Paladins en Overwatch, maar volgens Harris is het niet zo dat Hi-Rez zomaar snel eventjes een Overwatch kloon in elkaar heeft geknutseld. Los daarvan ziet het er wel naar uit dat Hi-Rez zijn Paladins wil uitspelen als een Steam-alternatief voor Overwatch, maar daar is op zich natuurlijk weinig mis mee.