Officieel onderzoek gestart naar reclame van No Man's Sky
De Britse Advertising Standards Authority is een officieel onderzoek gestart naar de reclame van No Man's Sky en het al dan niet misleidende karakter ervan. Concreet focust het onderzoek zich op de Steam-pagina van het spel, waarop screenshots en filmpjes te zien zouden zijn die een verkeerd beeld van de game geven. De beelden tonen namelijk meer diverse en geavanceerde creature mechanics dan degene die in de game zitten. Ook grote ruimtegevechten worden getoond, ook al zouden deze in de game zelf eigenlijk afwezig zijn. In teksten op de pagina zou dan weer verwezen worden naar bepaalde features die uiteindelijk niet in de game zitten.
Indien de ASA oordeelt dat de reclame inderdaad misleidend is, kan het de adverteerder verplichten om de reclame in kwestie offline te halen. Weigert de adverteerder, dan heeft de instantie andere middelen die het kan gebruiken. Zo kan het zoekmachines als Google vragen om reclame van het product te verwijderen.
De uitkomst van het onderzoek hoeft niet per se enkel een effect te hebben op hoe No Man's Sky via Steam geadverteerd wordt. De conclusies zouden namelijk ook overgenomen kunnen worden voor wat de marketing op andere platformen betreft, dus in dit geval PS4. Ook zou het resultaat van dit onderzoek een grond kunnen zijn voor verdere onderzoeken en klachten omtrent No Man's Sky.